• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Tingli
    Topdog skrev 2011-04-17 18:08:42 följande:
    Hur gör ni andra? Trycker ni ut luften ur sprutan innan ni tar den eller sprutar ni in alltsammans?

I morse tog jag bort luften innan jag tog sprutan och jag tyckte att det gjorde betydligt mindre ont. Kanske bara ett sammanträffande.
    jag är inne på tredje dagem med fragmin och undrar samma sak!
    ska man spruta in luften? läkaren sa att jag inte behövde bry mig om luftbubblan...menade han då att man sprutar in den med?
    för bubblan hamnar ju längst bak när man sprutar och då har jag inte sprutat in den.
    Adam -02, Gabriel -05 och Lillfisan bf 18/6 -11
  • Tingli

för några veckor sen blev jag inlagd på förlossningen pga extrem svullnad i benen och smärta i benen. jag fick ta sjukt mycket prover och gjorde ul på ben, höft, rygg mm.
    just då visade det inget onormalt. men i fredags ringde läkaren och sa att jag var tvungen att komma till förlossningen direkt. väl där berättade han att han hittat en ärftlig mutation. ja så då måste jag ta fragmin sprutor.
    detta är mitt tredje barn, jag har haft lite problem under min andra graviditeter men läkarna har liksom aldrig kollat upp nått. så tur att dom kollade nu då. jag tycker det är lite otäckt med sputorna, men man vänjer sig väl.

jag är nu i v 36+1 och extremt trött på allt. hela graviditeten har det vart komplikationer mm. faktiskt det jobbigaste jag vart med om!

jag har inte läst hela tråden, så ni kanske tagit upp de..men jag frågar ändå.
    nån som vet om det påverkar amningen om man tar fragmin?
    det står ju att det går över i modersmjölken, betyder det att man inte "får" amma då?

• MarrebarreW

Hej! Jag fick blodpropp eftert min första graviditet, det blev innohep, waran och stödstrumpa i ett halvår och det konstaterades att jag har hetrozygot APC-resistens. Så nu vid min andra graviditet så fick jag börja med innohep i v.18 samt stödstrumpor från dag 1. Tog sprutorna till 6 v efter förlossningen.

Ang. eda så fick jag ta den om jag ville 12 timmar efter sprutan, och annars ta halv dos när jag börjat få känning. Nu ville jag inte ha eda:n och gick över 16 dagar och blev igångsatt så det blev aldrig aktuellt med det men så sa de i alla fall till mig.

Ang. amning så var det inget som var farligt, jag ammar och har ammat fullt sen dottern föddes. inget proplem där heller! Glad

Lycka till alla!!

• Mommy89

Angående Fragmin + amning så står det ju på bipacksedeln att man ska rådgöra med en läkare, så gör det istället för att fråga på FL Drömmer
    Kan tänka mig att det är individuellt och beror på hur viktiga sprutorna är för just den personen.

• Tingli
    Mommy89 skrev 2011-05-23 11:45:32 följande:
    Angående Fragmin + amning så står det ju på bipacksedeln att man ska rådgöra med en läkare, så gör det istället för att fråga på FL Drömmer
    Kan tänka mig att det är individuellt och beror på hur viktiga sprutorna är för just den personen.
    jo självklart rådgör man ju med läkare, men har precis fått sprutorna och undrade bara överlag.
  • Lindsan
    Tingli skrev 2011-05-23 08:00:36 följande:
    jag är inne på tredje dagem med fragmin och undrar samma sak!
    ska man spruta in luften? läkaren sa att jag inte behövde bry mig om luftbubblan...menade han då att man sprutar in den med?
    för bubblan hamnar ju längst bak när man sprutar och då har jag inte sprutat in den.
    Kanske att någon redan har svarat dig men orkade inte läsa alla kommentrer ;)
    När du tagit av "gummikorken" på sprutan skall du smäcka på sprutan så att luftbubblan hamnar överst. Luften skall gå in sist, detta för att all Fragmin ska tömmas ur sprutan och in i kroppen. Det är så lite luft så det är helt ofarligt att spruta in det.
  • Mommy89
    Lindsan skrev 2011-06-01 18:49:20 följande:
    Kanske att någon redan har svarat dig men orkade inte läsa alla kommentrer ;)
    När du tagit av "gummikorken" på sprutan skall du smäcka på sprutan så att luftbubblan hamnar överst. Luften skall gå in sist, detta för att all Fragmin ska tömmas ur sprutan och in i kroppen. Det är så lite luft så det är helt ofarligt att spruta in det.
    Men om man gör som du säger sprutar man ju in luften först, bubblan ligger ju redan i "botten" så att luften kommer sist just för att man ska slippa trixa med det själv Drömmer
  • Lindsan
    Mommy89 skrev 2011-06-01 18:56:21 följande:
    Men om man gör som du säger sprutar man ju in luften först, bubblan ligger ju redan i "botten" så att luften kommer sist just för att man ska slippa trixa med det själv Drömmer
    Det ligger lite luft i botten på mina sprutor men om man håller sprutan så nålen pekar ner mot golvet och smäcker på den så ligger det även luft nere vid nålen som åker upp när man smäcker på den. Min barnmorska sa att man skulle smäcka upp även den luften så att den kommer in sist av allt. :)
  • Lindsan
    Mommy89 skrev 2011-05-23 11:45:32 följande:
    Jag har frågat och jag ska inte utesluta fragminet utan jag ska ta mina sprutor och amningen ska inte uteslutas pga sprutorna. Det var svaret jag fick inkl. en lååång förklaring, Fragminet går över till barnet men man väger alltså min propprisk och konsekvensen av att barnet får i sin en liten dos fragmin. Det var ett särksilt ämnet i fragminet om jag inte minns fel som går över. Risken att det ska hända barnet något är ytterst liten så de har sagt till mig att amningen ska vi försöka behålla om den fungerar osv...
  • Mommy89
    Lindsan skrev 2011-06-05 11:27:13 följande:
    Det ligger lite luft i botten på mina sprutor men om man håller sprutan så nålen pekar ner mot golvet och smäcker på den så ligger det även luft nere vid nålen som åker upp när man smäcker på den. Min barnmorska sa att man skulle smäcka upp även den luften så att den kommer in sist av allt. :)
    Tja alla får göra som dom vill med luften tycker jag. Själv sprutar jag ut den då det ändå bara är en minimal mängd Fragmin man "går miste om", och utan luftbubblan gör det mycket mindre ont och man får inget blåmärke. Och jag verkar få i mig tillräckligt som det ser ut nu, annars får dom väl höja till 2 sprutor om dagen då jag bara tar en nu iallafall.
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep