• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • AHöst

Min lakare sa att inte spruta in luften

• Sandraåalbin

Hej!
    Jag tar själv Innohep 4500 E, är i v 29 och har tagit sprutorna sedan v 16 pga APC-resistens i homozygot form.
    Jag undrar om någon vet skillnaden mellan Innohep och Fragmin? Läste om någon som haft innohep och skulle byta över till fragmin, varför?

• tvåbarnsmammavillkanske haentill

Hej!

Tar Fragmin pga upprepade MF. Är i v 37 nu och ska troligen sluta för att ha marginal till förlossningen. Någon annan som varit med om det?

• Tingli

ni som fått barn....hur länge efter förlossningen tog ni sprutorna?
    jag har inte blivit tillsagd nått och det är nu 7 veckor sen jag fick barn. behöver nog ringa och kolla om jag ska fortsätta....

Adam 020715, Gabriel 051130 och Lovelia 110622
  • Tingli
    tvåbarnsmammavillkanske haentill skrev 2011-08-08 23:07:23 följande:
    Hej!

Tar Fragmin pga upprepade MF. Är i v 37 nu och ska troligen sluta för att ha marginal till förlossningen. Någon annan som varit med om det?
    jag skulle fortsätta med sprutorna efter förlossningen till och med..vet dock inte hur länge. vet du exakt varför du skule sluta med dom?
  • tvåbarnsmammavillkanske haentill
    Tingli skrev 2011-08-08 23:32:07 följande:
    jag skulle fortsätta med sprutorna efter förlossningen till och med..vet dock inte hur länge. vet du exakt varför du skule sluta med dom?
    Jag har ju inte någon propprisk själv, utan det handlar om fostret och moderkakan. Dels kollas jag för att inte bli för lättblödande, då kan det var fartigt om det händer en olycka. Sen tror jag att det är för att slippa den komplikationen att jag kan vara lättblödande vid förlossningen.
  • Tingli
    tvåbarnsmammavillkanske haentill skrev 2011-08-08 23:39:22 följande:
    Jag har ju inte någon propprisk själv, utan det handlar om fostret och moderkakan. Dels kollas jag för att inte bli för lättblödande, då kan det var fartigt om det händer en olycka. Sen tror jag att det är för att slippa den komplikationen att jag kan vara lättblödande vid förlossningen.
    aha ok ja då förstår jag.
  • MrsFlash

Hej! En sån här träd har jag kikat efter... Jag är gravid med mitt andra barn och liksom förra gången tar jag Fragmin. Jag har haft en propp och har APC-resistens (ett anlag). Vid förra förlossningen fick jag inte Eda och då hade jag ändå hoppat över en spruta för att kunna få! Jag har oxå MS, vilket också kan göra att jag inte får Eda... Förra förlossningen slutade i akut snitt där jag blev sövd. Det är inget jag vill gå igenom igen, så antingen får det bli snitt eller att de kan nästan lova mig att det inte blir likadant! Jag är i vecka 9+5 nu, så jag har ett tag på mig att prata med läkaren om detta. Jag har redan fått se lill?en i magen när jag skrevs in på spec MVC. Det var kul! Allt såg bra ut enligt läkaren!

• MissMaran
    Tingli skrev 2011-08-08 23:30:57 följande:
    ni som fått barn....hur länge efter förlossningen tog ni sprutorna?
    jag har inte blivit tillsagd nått och det är nu 7 veckor sen jag fick barn. behöver nog ringa och kolla om jag ska fortsätta....
    Jag ska ta sprutor till sex veckor efter förlossningen. Är i v 34+2 idag, ska bli så skönt att slippa ta sprutorna sen, riktigt längtar dit.
  • Sandraåalbin

@tingli har du innohep eller fragmin?
    Vet bara att Innohep brukar tas 6-8 veckor efter, vet inte hur det är med fragmin.

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep