• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • tamarillan

Hej,
    åh vad jag har letat efter en sån här tråd. Skönt att vi är fler...
    Jag väntar mitt andra barn, i v 24, och ska ta Fragmin sprutor varje dag plus Trombyl. Min son dog i magen i april förra året pga proppar i moderkakan, även om jag tog Innohep sprutor då. Men nu får jag alltså tillägg av Trombyl. Hoppas det hjälper. Ska förstås gå på fler kontroller denna gången också.

I början kom jag igång bra med att ta sprutorna själv men nu har det helt låst sig. Handen vill inte hur jag än försöker. Någon mer som har problem att ta själv? Eller hur peppar ni er? Hatar att inte kunna göra detta själv.  Min sambo har hjälpt mig men såklart jobbar han borta varannan vecka. Detta har blivit så stor stressmoment att jag inte kan tänka på annat nu. Och självklart del i varför jag inte kan längre, en ond spiral... :(
    Smärtan kan jag ta, det är bara att jag inte kan sticka mig själv.

• Sandraåalbin

Tamarillan; fick också en släng av det, att handen inte ville. Vet inte hur jag gjorde eg, det bara släppte av sig självt tror jag.

• Lattelower

jag ska ta fragmin och trombyl från v 12 pga att jag har apc-recistens i släckten. Och att jag fick prematurt barn i förra graviditeten som var något litet för tiden.

var det svårt att börja ta sprutorna själv och vart tar ni dom ?

• Tessan8308

ja ska till spec mvc 8maj  kommer va i v 7-8 då då kommer ja få börja med fragmin  pga tidigare stroke har trombyl åxo. sen fick vi MA v 12+??  hoppas detta pyre vill stanna hos oss   tidig inskrivning hos bm nu på tors

• Lattelower
    Tessan8308 skrev 2012-05-10 09:58:20 följande:
    ja fick börja med  mina fragminsprutor i förrigår 7+4
    hur går det för dig ? själv får jag fula märken där jag har stuckit :(
  • ullabella sekreterare

Hoppar in i tråden. Är APC resestent den lättare sorten. Då fick jag ta blodförtunnande sprutor i 14 dagar efter förlossningen. Inget innan. Det verkar ju som ni flesta har fått ta under graviditeten också?!
    Väntar nu andra barnet, får se hur de gör denna gången.

• Tessan8308
    Lattelower skrev 2012-05-10 16:00:30 följande:
    hur går det för dig ? själv får jag fula märken där jag har stuckit :(
    ja blir blå på magen :-/ äter trombyl åxo

min dotter sa stackars dig mamma då blir du så där blå på magen igen    hehe  
  • Tessan8308
    Skenhede skrev 2011-11-30 21:40:29 följande:
    Grattis till plus! :)
    Jag har tagit sprutorna i över ett år eftersom jag haft blodpropp i hjärnan. Tar dom själv i magen och är beräknad att föda den 27e december. I början tog min syster sprutorna åt mig men då jag kände att jag ville vara mer självständig så började jag göra det själv. Vissa dagar går det bättre än andra. Känn efter med nålen försiktigt på huden innan du sticker, gör det ont så stick någon annanstans. Brukar funka bra :)

ja har åxo haft bblodproppar i hjärnan å hjärnblödning :-/   har bf ca 22dec  tar sprutorna själv i magen min kille e spruträdd :-/  ska du föda vanligt eller planerat snitt sen? ja ska ha planerat snitt sen... får inte utsättas för vanlig förlossning efter min stroke
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep