• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Den lilla M

Jag ska ta fragmin hela graviditeten. Dock så ska jag sluta när jag känner att jag börjar få riktiga förverkar eller att vattnet går. Det behöver ju bara gå 24timmar efter sista fragminsprutan sen kan dem ju ge epidural. Jag är inte själv så sugen på det utan hoppas klara mig på lustgas, rätt andning och tens..

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Görling
    TantForm skrev 2012-06-24 16:53:11 följande:
    En fråga, har ni andra hört något om moderkaksprov/fostervattensprov när man tar Fragmin/Trombyl? Jag tänker främst.på om missfallsrisken ökar om man medicinerar med blodförtunnande?
    Min läkare sa att det inte är någon förhöjd risk pga av att du tar blodförtunnande vid Fragmin/Trombyl. Hon menade att det är en så tunn nål som förs in och får man missfall så kan det vara så att det har blivit inflammerat eller att det börjar läcka ut fostervatten, men det är ju samma odds som för alla i så fall.
  • Kärt barn har många namn

Hej tjejer!

Får man vara med här?

Är nu gravid för sjunde gången v. 8 (7+0) imorgon. Har haft 3 MA, 1MF, 1 MF/X och fått en dotter född -09.

Gjort utredning som visade på en autoimmun sjukdom, jag bildar blodproppar -kardiolipin. Får nu Fragmin 5000 ie/förfylld spruta.

Tycker det gick lättare med sprutorna i början, nu när man vet att de gör ont o ger stora blåmärken är det inte lika kul. När jag skall sticka mig o det gör för ont, avbryter jag o tar ett nytt försök på annan plats. Fler som gör så!?

• ullis1990

Jag avbryter aldrig och sticker någon annanstans. Men det är inte så ofta det gör sådär svinont heller.. Jag brukar vicka på tårna, då koncentrerar sig kroppen på att göra de istället för att tänka att de gör ont med sprutan :P

• TantForm
    Görling skrev 2012-06-25 21:31:42 följande:
    Min läkare sa att det inte är någon förhöjd risk pga av att du tar blodförtunnande vid Fragmin/Trombyl. Hon menade att det är en så tunn nål som förs in och får man missfall så kan det vara så att det har blivit inflammerat eller att det börjar läcka ut fostervatten, men det är ju samma odds som för alla i så fall.
    Tack!
    Jag tänkte mer på att risken för blödningar borde öka (iallafall vid moderkaksprov) och att det i sin tur kunde öka risken för missfall.
  • sweetbird

Blä nu tar det emot överallt när sprutan ska in ;( huden känns hård som sten! Blir byte till skinkan igen , så får mage och lår vila

• mlane
    sweetbird skrev 2012-06-26 10:37:48 följande:
    Blä nu tar det emot överallt när sprutan ska in ;( huden känns hård som sten! Blir byte till skinkan igen , så får mage och lår vila
    Jobbigt! Hur långt gången är du? Jag är i v.23 och har ännu inga problem med att kunna ta tag i magen och sticka. Det kanske blir svårare med tiden. 
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep