• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Lindsan

Hej! Tänkte hänga på här i denna tråd :)
    Jag har dubbla anlag för att bilda blodpropp, APC-resistens homozygot. Min barnmorska skickade mig på blodprov efter att hon gått igenom min släkts olika sjukdomar, varav blodpropp har funnits hos mamma och hennes syskon.
    Jag tar två fragminsprutor om dagen med 12 timmar emellan. Tog dem i magen först men har nu övergått till låren.
    Ska göra ett extra ultraljud i vecka 32 och ett i vecka 36. Har gjort 3 ultraljud hittills. Och bebis mår bra, vad de kan se.
    Tar blodprover lite då och då och kolla bla. trombocyter nu när jag tar sprutorna. Ska ta dem 6-8 veckor efter förlossningen.
    Undrar om någon har fått veta något vad som gäller när man ammar och tar Fragmin. Fragmin går över i bröstmjölken. Känner inte riktigt för att ge vårt lilla barn Fragmin. Någon som vet?

• MissMaran

Lindsan: Enligt min bm ska det inte vara nått problem med att amma och ta fragmin. Men jag vet inte om jag vågar lite på henne då det står att den går över i mjölken iaf det fragmin med koncerveringsmedel. Ska du göra extra ul pga att ni har propp i släkten eller för att du tar fragmin? Gick du till nån som visade dej hur du skulle ta i låret eller stack du dej sj bara? Jag kan bara ta i ena sidan magen då jag har nån "klump" under huden på den andra sidan som har börjat göra ont så fort man rör den. Jag antar att jag snart blir tvungen att ta sprutorna i låret, börjar bli lite öm på magen då jag också tar två ggr om dagen. Hoppas du har en bra graviditet i övrigt =)

• majsanna

Hej där.
    Jag är också en sån som måste ta Innohep-sprutor varje dag. Jag har en reumatisk sjukdom med kardiolipidantikroppar och antilupuskoagulans, vilket under graviditeten kan ge ökad risk för proppar.

Jag är nu gravid i vecka 18 efter ivf-behandling och jag började med sprutorna redan när jag började hormonstimuleringen inför ivf:en. Dessutom tar jag Trombyl också.

Jag tycker det är jobbigt med alla blåmärken. Trots att man varje dag gör på samma sätt så ena dagen blir det bara en prick efter sprutan medan andra dagen får man ett gigantiskt blodmärke som gör ont. Då brukar jag smörja med Hirudoid-salva som dämpar smärtan något.

I vilken vinkel sätter ni sprutan? Jag trycker in den rak, alltså vinkelrätt mot huden. I bipacksedeln står det att man ska sticka snett in, alltså 45 grader. En sjuksköterska på jobbet sa att det var bättre med vinkelrätt och då har jag gjort så.

Jag försöker att ta i magen då jag tycker att det gör ondare på låren och där tycker jag att jag får större blåmärken.

Om man ska bada något i sommar får man väl ha något heltäckande på sig för magen är verkligen inte fin... 

• MissMaran

Majsanna: Till mej sa de att jag skulle hålla sprutan som när jag håller i en penna och sticka mitt i valken jag håller i på magen.

• Lindsan
    MissMaran skrev 2011-05-01 21:03:57 följande:
    Lindsan: Enligt min bm ska det inte vara nått problem med att amma och ta fragmin. Men jag vet inte om jag vågar lite på henne då det står att den går över i mjölken iaf det fragmin med koncerveringsmedel. Ska du göra extra ul pga att ni har propp i släkten eller för att du tar fragmin? Gick du till nån som visade dej hur du skulle ta i låret eller stack du dej sj bara? Jag kan bara ta i ena sidan magen då jag har nån "klump" under huden på den andra sidan som har börjat göra ont så fort man rör den. Jag antar att jag snart blir tvungen att ta sprutorna i låret, börjar bli lite öm på magen då jag också tar två ggr om dagen. Hoppas du har en bra graviditet i övrigt =)
    Jag ska göra extra ul för att se så det lilla livet växer som det ska. Detta för att undersöka så att Fragminet har verkat som det ska - så att jag inte fått proppar i moderkakan. Om det finns proppar som det upptäcker så kan barnet få för lite näring och isf kan det bli tal om att plocka ut barnet tidigare.
    Jag fick hjälp när jag skulle ta sprutorna första gången. Min barnmorska bad mig hämta ut dem sen fick jag åka till henne så visade hon hur jag skulle sticka i magen. Fick dock övergå till låren sen...vilket fungerat bra fram tills igår. Har fått varma nässelutslag som är lite upphöjda på båda låren där jag stuckit..så nu vet jag ej vart jag ska sticka...få bli innelåren även om de sa att jag inte skulle det.
  • jag25

jag har fatt innohep av min bm i England, de sa ingenting om att de kunde ga vidare till brostmjolken,
    i england ar det inte manga alls som ammar om man jamnfor med sverige sa de kasnke inte bryr sig att ge den infon :(

• Dragonfly

I går när jag tog sprutan hoppade lillan till i magen och blev helt tokig. Nu kommer världens mest dumma fråga kanske men snälla säg åt mig att det inte går att träffa bebisen med sprutan även om hon ligger ganska ytligt..?

• Mommy89

Jag kan inte säga 100% säkert, men jag tror verkligen inte det går.
    Isåfall skulle man nog inte säga åt gravida kvinnor att ta sprutan i magen. 

• Topdog

Alltså du sticker ju i själva skinnet/huden och fettlagret där under. Bebisen ligger ju bakom en massa ytterligare vävnad.

Tänk på när det tas fostervattensprov är det ju en lång och rejäl nål som ska in en bra bit i magen för att kunna komma åt fostervattnet. Nålen på sprutan är ju max 1,5 cm lång. Det var helt enkelt ett sammanträffande att bebisen fick tokfnatt samtidigt som du stack. Tänk inte mer på det. Du träffade inte bebisen. Jag lovar.

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep