• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:36:33 följande:
    clever Kändes d bra?

Kändes skitbra!
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:41:25 följande:
    Du kommer aldrig finna en troende praktiserande muslim som bryter regeln om fläskkött.

Ff bestämmer folk själv vad de vill kalla sig o vad de vill utöva.
  • Umm Elias

Nu orkar jag inte mer, sa det en gång förr men säger det en gång till. Nu räcker det, du kommer aldrig förstå någonsin ändå. Ha en fortsatt trevlig dag.

• Här och nu
    lokisse skrev 2011-04-05 10:40:42 följande:
    härlig?
    Nej det tror jag inte!

Japp, min favoritgas!
  • Umm Elias
    Här och nu skrev 2011-04-05 10:41:35 följande:
    Kändes skitbra!
    skit var ordet
  • Balahir
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:48:05 följande:
    skit var ordet
    jaså? hur ska du ha det? orkar du eller orkar du inte?
  • Umm Elias
    Balahir skrev 2011-04-05 10:48:53 följande:
    jaså? hur ska du ha det? orkar du eller orkar du inte?
    inte, så nu tar jag bort tråden från favoriter
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-05 10:42:21 följande:
    Ff bestämmer folk själv vad de vill kalla sig o vad de vill utöva.
    Men bara för att man kallar sig något, betyder inte det att man är det.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-05 10:56:53 följande:
    Men bara för att man kallar sig något, betyder inte det att man är det.

Ingen har rätt att bestämma hur man ska agera för att vara något.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2011-04-05 10:59:30 följande:
    Ingen har rätt att bestämma hur man ska agera för att vara något.
    Kanske inte men definitionerna blir urvattnade och meningslösa om man säger att man är muslim eller kristen när man egentligen är polyteist eller panteist. Så visst finns det vissa sätt man ska "vara på" (tro på, agera) för att räknas som muslim. Man ska bland annat tro på en enda gud, inte tro på treenigheten som ses i kristendomen och så vidare.

Dock är jag tveksam om fläskätande kan räknas som ett krav för att vara muslim. Å andra sidan känner jag inte till några inriktningar i islam som anser att fläskätande är ok men det är möjligt att det finns.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?