• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • maha
    Sjejn skrev 2011-05-09 15:03:42 följande:
    Tillbaka från läkarbesök som tyvärr inte gav något alls... Läkaren var ingen muntergök och sade att blödningar ju alltid är något onormalt i en graviditet och att det väl är att betrakta som ett hotande missfall eftersom att jag blöder, men pratade samtidigt om att moderkakan låg nästan nere vid modermunnen och om att jag skulle boka in läkare istället för bm på rul och om senare kontroller under graviditeten osv. Jag tycker ju att det är bra om moderkakan ligger såpass långt ner, för det vet jag ju kan orsaka blödningar och bebisarna var det full rulle på båda två i alla fall, däremot var det några mörka ansamlingar i/vid moderkakan som väl antagligen var blod vilket jag antar inte är så bra... Nä, jag blir liksom inte klok på vad jag ska vänta mig... Däremot var han inte orolig vare sig för mitt framfall eller mina sammandragningar som påverkat livmodertappen i tidigare graviditeter - livmoderhalsens längd ska kontrolleras när det då är rul och jag gissar att det får bestämmas vidare då hur ofta det ska kontrolleras. Annars ska jag leva som vanligt, inte bada, inte sex och ta det normallugnt liksom. Om blödningarna ökar i mängd eller om jag får väldigt mycket sammandragningar eller ökade smärtor ska jag åka in akut, underförstått var att är det ett missfall som sätter igång så vill de att jag ska vara där.
    Usch så tråkig läkare! Jobbigt att läkarna är så olika! Jobbigt att inte få raka svar och vänta tiden ann!
  • Linda28
    gellabella skrev 2011-05-09 18:40:31 följande:
    Så spännande att läsa den här tråden! Försöker läsa ifatt från början, men det tar sin lilla tid... Flört 

Själv har jag två tjejer på 5 och 3 år och fick på UL i v. 17 (i onsdags) beskedet att vi väntade tvillingar med bf 6/10!! Var helt oförberedd men vi blev mest glada. Skrattande Går inte annat än att bli glad när man ser de två på skärmen. Men det är klart att man börjar fundera... Vi som trodde att vi skulle stanna vid 3 barn... Förvånad Behöver vi ny bil (har 7-sitsig men frågan är om vi får in en tvillingbarnvagn om man bara använder ett av de två bakre sätena...)? Möblering hemma, hur kommer graviditeten gå, hur kommer livet som 4-barnsfamilj bli?? Att jag mått så dåligt, spytt och haft superlågt blodvärde (läkaren blev väldigt konfundersam!) fick sin förklaring...

Hur som helst så är vi fortfarande glada och tror att all planering och alla funderingar är ett sätt att bearbeta chocken. Glad Bebisarna var lika stora och det var ju skönt, men det var svårt att se om det var enäggs eller tvåäggs. En tunn hinna mellan dem syntes och om moderkakan var en eller två nära varandra var också svårt att urskilja... Hade innan vi visste att jag var gravid bokat en utlandsresa och bokat barnvakt i två veckor men tänker genomföra resan i.a.f. Vi behöver semester nu. Cool Ska träffa bm igen för första gången efter UL dagen innan vi åker (nästa vecka) så då får vi se om vi kan få lite mer koll på läget. Har börjat känna av ligament och undrar hur det ska gå längre fram... Ser att många har besvär och sjukskriver sig tidigare än med en bebbe. Nån som vet om man kan sjukskriva sig om man annars tänkt vara arbetssökande efter sommarn? Tar examen nu så jag har inget att "gå tillbaka till" efter sommarens planerade mammaledighet. Hade tänkt ställa mig som arbetssökande och springvik:a, men det känns inte så lockande nu...

Nä, nu ska jag fortsätta läsa ikapp tråden. Glad Tänk så kunnig jag kommer att bli efter det! Flört Tack för allt ni delar med er av!! /gella
    Tvillingklubben rekomenderar att man som tvilling gravid ska vara sjukskriven från v20 och att man absolut ska vara sjukskriven från v25 med tillägget att man absolut inte ska jobba deltid....
  • Frila2
    Linda28 skrev 2011-05-09 20:31:52 följande:
    Tvillingklubben rekomenderar att man som tvilling gravid ska vara sjukskriven från v20 och att man absolut ska vara sjukskriven från v25 med tillägget att man absolut inte ska jobba deltid....
    Oj så tidigt. Det visste jag inte. Från v 25 trodde jag men att de flesta jobbade lite grand då också. Om det inte förekommit komplikationer.
  • Frila2
    tilj75 skrev 2011-05-09 19:25:05 följande:
    Grattis alla blivande tvillingföräldrar.. Tittade bara förbi och läste lite. Har tvillingar som är 18 mån, en kille på 2.5 år och en som nyss fyllt fyra. Mina tvillingpojkar hade jag i en vanlig liten vagga sovandes bredvid varandra, de trivdes jättebra, de är ju ganska vana att ligga tätt intill varandra. (Och de var ganska stora.) Efter ett tag fick de flytta till en vanlig spjälsäng där de först låg bredvid varandra och sedan skafötters.
    Lycka till alla!
    Åh, tack för tips och uppmuntring. Nu känns det  verkligen som att vaggan kommer kunna användas.
  • Frila2
    mumama skrev 2011-05-09 19:20:25 följande:

sex...? vad är det???? haha

sammandragningarna kom idag o är kanske inte regelbundna med de kommer o går o gjort så under hela dagen. ska ju på kub på onsadag o får fråga då

Hmm, om de började plötsligt idag och kommit ofta under dagen så hade jag nog ringt till mvc för kontroll. Framförallt för att lämna urinprov. UVI kan ju ge sammandragningar. Nu är det inte långt till onsdag iof men om det fortsätter inatt och imorgon kanske det är lika bra att prata med dem redan imorgon.

På tal om sex så förstår jag inte vad som hänt med mina slemhinnor. Men det blir förhoppningsvis bättre...
  • Busungarnas mamma
    gellabella skrev 2011-05-09 18:40:31 följande:
    Så spännande att läsa den här tråden! Försöker läsa ifatt från början, men det tar sin lilla tid... Flört 

Själv har jag två tjejer på 5 och 3 år och fick på UL i v. 17 (i onsdags) beskedet att vi väntade tvillingar med bf 6/10!! Var helt oförberedd men vi blev mest glada. Skrattande Går inte annat än att bli glad när man ser de två på skärmen. Men det är klart att man börjar fundera... Vi som trodde att vi skulle stanna vid 3 barn... Förvånad Behöver vi ny bil (har 7-sitsig men frågan är om vi får in en tvillingbarnvagn om man bara använder ett av de två bakre sätena...)? Möblering hemma, hur kommer graviditeten gå, hur kommer livet som 4-barnsfamilj bli?? Att jag mått så dåligt, spytt och haft superlågt blodvärde (läkaren blev väldigt konfundersam!) fick sin förklaring...

Hur som helst så är vi fortfarande glada och tror att all planering och alla funderingar är ett sätt att bearbeta chocken. Glad Bebisarna var lika stora och det var ju skönt, men det var svårt att se om det var enäggs eller tvåäggs. En tunn hinna mellan dem syntes och om moderkakan var en eller två nära varandra var också svårt att urskilja... Hade innan vi visste att jag var gravid bokat en utlandsresa och bokat barnvakt i två veckor men tänker genomföra resan i.a.f. Vi behöver semester nu. Cool Ska träffa bm igen för första gången efter UL dagen innan vi åker (nästa vecka) så då får vi se om vi kan få lite mer koll på läget. Har börjat känna av ligament och undrar hur det ska gå längre fram... Ser att många har besvär och sjukskriver sig tidigare än med en bebbe. Nån som vet om man kan sjukskriva sig om man annars tänkt vara arbetssökande efter sommarn? Tar examen nu så jag har inget att "gå tillbaka till" efter sommarens planerade mammaledighet. Hade tänkt ställa mig som arbetssökande och springvik:a, men det känns inte så lockande nu...

Nä, nu ska jag fortsätta läsa ikapp tråden. Glad Tänk så kunnig jag kommer att bli efter det! Flört Tack för allt ni delar med er av!! /gella
    Grattis och välkommen till oss
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-05-09 18:52:40 följande:
    Nejdå, det är att livmodern halkat ner en bit, samt främre slidväggen, men det påverkar inte blödningen alls.
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-09 16:04:33 följande:
    Men vilken tråkig läkare...
    Precis en sådan typ som jag avskyr!

Hoppas du får träffa en bra läkare nästa gång som tar din oro på allvar och känner med dig.
    Ja, jag får bara fler och fler frågr som pppar upp hela tiden här hemma.
    Jag förstår dig precis...
    Frågor har man ju en hel del ändå som poppar upp.
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • spattanjansson

Londa28: läste det jag oxå...blev skitnervös då jag vill jobba fram till nedsläpp. Har frågat två olika barnmorskor på två olika ställen om det och dom sa att så funkar det inte...du blir inte sjukskriven om du inte behöver vara det...oavsett vilken vecka du är i...jag jobbar på kontor och om allt flyter på så finns det ju ingen anledning att gå hemma och drälla!

• JohannaOMikael

Nej har man inte ont och vill jobba så tycker jag man ska de. Själv jobbar jag som personlig assistent och det blir lite svårt att orka. :/ jag vill gärna, men känner redan nu att det är tufft. Är i v.16.

Svar på tråden tvillingar i höst?