• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • spattanjansson

Frila: jag tänkte oxå låta dom sova ihop..först på tvären i en säng oc sen göra en dubbelsäng...men såklart om man märker att dom inte trivs så får man nu ändra det...men jag tror och hoppas dom njuter av närheten av varandra...

Sjejn: får kanske testa det där...sjal har aldrig funnits i mina tankar...ingen jag känner har använt det och då haran lixsom inte funderat över det...en sån där babybjörn har jag tänkt ha...men kanske ska testa sjal oxå...såååååååååå dålig rygg har ja inte heller så det inte skulle vara lönt att testa :)

• Frila2
    Sjejn: Åh bra tips med sjal. Jag hoppas så att dessa två tycker att det är mysigt och inte får panik för att de inte kan vifta helt på armarna.
    Angående samsovning så blev vi starkt avrådda från samsovning förra gången eftersom lilltjejen är född så väldigt mycket förtidigt, var så liten och glömde att andas ibland. Vi försökte kompensera genom att vara väldigt nära på dagarna när hon sov (då vi var vakna och hade koll på andningen). Nu känns det som att dte gick väldigt smidigt så nu är jag lite fundersam på hur vi ska göra och det lutar åt att låta dem sova i spjälsäng direkt. Jag tror på fullt allvar att vi kommer få två prematuer till och då är det inte så svårt val men det är så mysigt med samsovning. Eller, det verkar vara det.

Spattanj: Precis så tänkte jag med. På tvären i en först och sedan två. Lite inne på Ikeas som man kan ta bort en långsida, då blir det verkligen en stor spjälsäng av det. Hoppas att de gillar det. Man vet ju inte.

Sjejn: Lycka till imorgon! Hoppas att du får så positiva besked som du bara kan tänkas få!
  • Frila2

En sak som jag kom på som liksom ställer till det lite nu när det är två är detta med grejer som går i arv.

Vi har en jättesöt liten vit vagga som har funnits i släkten sedan 30 år. Mina sysslingar har sovit i den, min stora syster har sovit i den, jag har sovit i den och Siri har sovit i den. Nu bryts detta eftersom två småttingar inte får plats att sova bra, även om de är premturer och små. Funderar på att låta dem sova i den i omgångar på dagen för att kunna får även deras namn på lappen under sängen. Siri var barn nr 18 i och min ena sysslings son barn nr 19. Det hade varit roligt att ha alla mina barns namn där.

En annan sak är dopklänning. Min morfars mamma sydde en jättefin, vacker dopklänning till min morfars dop 1921 och den har min mamma, min storasyster, jag och även Siri döpts i. Hur gör vi nu? Ett av barnen kommer ju inte kunna ha den. Man kan ju inte byta kläder mitt i ceremonin. Det verkar ju vara smågrejer men just dopklänningen är jag väldigt ledsen över. Det finns inga andra dopklänningar som gått i arv på min sida och om jag ska vara riktigt ärlig så är den dopklänningen som finns på min mans sida så gräslig och olik den klassiska enkla som min familj har att det inte kommer se klokt ut.
    Tänk så små grejer kan cirkulera i huvudet. Jag är i v 15, det är extremt långt kvar till ett dop. Varför funderar jag på detta nu?

• spattanjansson

Frila2: japp Ikeas gulliversängar blir det nog :) angående vaggan...tycker helt klart du ska använda den...låta dom sova där omväxlingsvis på dagarna kanske?? Dom behöver ju inte alltid sova ihop...vi har nog inte sån tur att dom ALLTID sover samtidigt :)
    Dopklänningem blir ju knivigare...antingen får ju en ha den...eller ingen....eller får du ha två barndop :)
    Vi har inte bestämt oss om våra barn ska döpasännu...men vi har ju som sagt tid på oss :)

• Frila2
    spattanjansson skrev 2011-05-08 22:01:57 följande:
    Frila2: japp Ikeas gulliversängar blir det nog :) angående vaggan...tycker helt klart du ska använda den...låta dom sova där omväxlingsvis på dagarna kanske?? Dom behöver ju inte alltid sova ihop...vi har nog inte sån tur att dom ALLTID sover samtidigt :)
    Dopklänningem blir ju knivigare...antingen får ju en ha den...eller ingen....eller får du ha två barndop :)
    Vi har inte bestämt oss om våra barn ska döpasännu...men vi har ju som sagt tid på oss :)
    Ja, vaggan går ju att lösa. Tittade på jättefina spjälsängar i grönt men där kunde man inte ta bort långsidan. Gulliver tror jag att det blir här också. Blev lite paff när jag insåg att madrass inte ingick. Räknade med det i priset. Vi har en spjälsäng + madrass som vi köpt av en kollega men där man kan inte ta bort långsidan så den får flytta till mina föräldrar. De har en spjälsäng där till Siri så nu behöver de två. Vi sover där ibland allihop.

Jag är väldigt tidigt ute med dopfunderingar :) Vi döpte Siri så då blir det dop även denna gång. Ja, det lutar åt att ingen får ha dopklänningen. Det är så synd bara, den är så otroligt fin. Jag har ju nästan ett år på mig att fundera. Vi får väl räkna med dop i jan/feb som lagom så ja, jag kan nog släppa detta och inse att det är senare bekymmer. Två barndop blir det inte Hjälp så dyrt det är! Vi hade 45 gäster förra gången...
  • mumama
    Sjejn skrev 2011-05-08 20:44:42 följande:
    Fast idag känner jag mig inte så positiv till om det ens blir några bebisar. Jag blöder fortfarande, och även om jag känner dem buffa ibland så tänker jag att vad f*n spelar det för roll om inte moderkakan tänker sitta på plats...:( Jag har tid på spec.mvc i morgon klockan ett, snälla håll en tumme för mig att blödningen inte blivit större inne i livmodern på den här veckan och att allt ser ut som det ska. Jag är sjukt nervös, fattar inte hur jag ska kunna jobba på förmiddagen...

jag håller alla tummar och tår jag hittar under dagen att ni alla tre mår tipptopp och att det bara är något litet som bråkar.. du måste logga in så snart du vet!

ang sovandet... vi kommer nog låta dem ligga berdvid varandra i början likadant som man lägger enling, sedan lägger vi dem skavfötters för att byta till två när de börjar störa varandra.

Här är det skit och pannkaka! på riktigt!! jag har ont, mår illa och känner mig ogravid, utan snarare fet.... känner mig oattraktiv och osexuell eftersom vi inte har haft sex på evigheter eftersom jag mår som jag mår.... Sen skulle det bli KUB idag, vilket flyttades till onsdag, min födelsedag.... suger, vill inte ha dåliga nyheter p min födelsedag!!!

jag vet inte hur jag ska ta mig igenom detta! jag är trött, grinig , orolig, argsint, osv osv.... inte ALLS den person jag vill vara....Gråter

nu ska jag ta och gosa med sonen innan han far til förskolan.... ha en fantastiskt dag alla!!

• Busungarnas mamma
    maha skrev 2011-05-08 19:55:58 följande:
    Har precis läst två sidor med barnvagnsnack här på tråden! Måste faktiskt säga att det känns tråkigt!
    Självklart ska man tycka och tro på vad man vill, som alla här säger, men det känns ju inte riktigt så!
    Alla väljer vi olika, man prioriterar olika saker!
    Och det märks också att vi argumenterar olika mycket för vad vi tror på ang. barnvagn! Jag tycker att det är helt ok att motivera sitt val!
    MEN GÖR DET UTAN ATT INSUINERA ATT DE SOM VÄLJER ANNAT ÄR DÅLIGA FÖRÄLDRAR!!!
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Busungarnas mamma

I morgon är det dags för rul
    Känner mig som vanligt aningens orolig för att något ska vara fel...
    Jag önskar sååå att jag kände tydliga sparkar istället för något som bara rör sig i magen.
    Men jag känner ju "något" i alla fall, bättre än inget alls.
    Vi är också väldigt nyfikna på om de kan se könen i morgon. Spännande värre

• mumama
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-09 08:30:49 följande:
    I morgon är det dags för rul
    Känner mig som vanligt aningens orolig för att något ska vara fel...
    Jag önskar sååå att jag kände tydliga sparkar istället för något som bara rör sig i magen.
    Men jag känner ju "något" i alla fall, bättre än inget alls.
    Vi är också väldigt nyfikna på om de kan se könen i morgon. Spännande värre

om jag inte minns fel bland allt bajs jag har läst på nätet så tror jag att det känns annorlunda med två i magen jämfört med en, eftersom de har liiiiiite mindre plats.
  • Busungarnas mamma
    mumama skrev 2011-05-09 08:35:01 följande:
    om jag inte minns fel bland allt bajs jag har läst på nätet så tror jag att det känns annorlunda med två i magen jämfört med en, eftersom de har liiiiiite mindre plats.
    Då tror jag på det
    Har bestämt att jag bara ska lyssna på sånt som är positivt, har hört/läst alldeles för mycket negativt.
    Synd att man inte kan låta bli google...
Svar på tråden tvillingar i höst?