• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • mumama

själv funderar jag på britax b-dual eller city select. kollat lite på en easy walker duo, lite som uj men billigare har jag fått för mig. Vet att jag vände sonen vid 6 månader då han hängde som en krökus över vagnen....

frila2 jag är en som verkligen tror på forskning ! Tro mig, men precis som spattanjohansson så tror och tycker jag att det är otroligt individuellt. Att EN läkare sagt det, även med forskning bakom (som jag personligen inte tagit del av och därmed inte kan kommentera) betyder inte att det är sanning. många sanningar förändras allt eftersom, och jag tror att det är viktigare att man går på sin egna mammkänsla än att man slaviskt lyssnar till varenda "professor" och alla allvetare.

• Sjejn

Vi kommer att köpa en begagnad emmaljunga duovagn med en liggkorg för båda, jag vill också kunna ha dem mot mig plus att jag vill ha dem liggande i samma liggdel. Egentligen känns vagnfunderingar så bakvänt för mig, våra stora har inte åkt vagn alls förrän de varit en bra bit över året utan blivit burna i sjal och ergonomisk sele, tvååringen bärs också mest fortfarande men åker vagn någongång ibland (fast oftast går han såklart). Jag ska försöka få tag på någon billig singelvagn också (den vi har nu är en enkel liten framåtvänd sittvagn utan fullt liggläge). Annars kommer jag dubbelbära så mycket som möjligt, men i annat fall bära en och ha vagn åt den andra men jag vill gärna ha en tvillingvagn också. Vem vet, jag kanske kommer att gilla det den här gången.*s* I bilen - vi har redan sjusitsig som tur är - får vi kanske plats med en vagn även när alla sätena används, men fasen vad omständligt, vi har aldrig någonsin behövt krångla med att ha med vagn någonstans!! Däremot får vi inte plats med alla hundarna då men det är rätt sällan vi åker iväg med dem allihop, då får vi ta två bilar helt enkelt...

• spattanjansson

Sofflan: gott! Kände mig lite påhoppad men mina hormoner gör nog sitt till..min man säger jag är ettrig som en terrier för att sen bli blödig som tusan :)

Mumama: ja jag har ju tänkt mig en uj...men jag kanske ändra mig om jag får klämma och känna på andra. :) de är ju några månader kvar :) ja jag kan ju bara lita på min magkänsla! Visst ska man lyssna på goda råd...men till sist måste man ju samla ihop alla goda råd...mixa dom i magen och lyssna till vad den säger :)

• spattanjansson

Sjejn: har emmaljunga oxå en stor liggdel??! Det trodde inte jag?

Min lilla vän med uj sa att den är lättkörd och går att rulla med en hand vilket är bra då jag ju kommer ha med hunden rätt ofta på våra små promenixer!

• Sjejn

spattanjansson: Vad jag förstår så tillverkas den inte längre, men jag har fått nys om en begagnad och blev jätteglad. Jag går också med hundar jämt och är mest fundersam på var fasen man kan promenera när man har vagn med sig. Själva grejen med hundpromenaderna för mig är att kunna strosa var som helst, att behöva hålla sig till befintliga stigar och vägar känns jättebegränsande... Jaja, det ger sig väl.

• Sjejn

Får jag förresten bli lite OT och fråga vad folk har för hundar? Visst var vi några hundägare här? Hos oss bor två rottweiler, en korthårig sankt bernhard och en irish glen of imaal terrier.

• spattanjansson

Sjejn: ot?? Vi har en svart Labrador kille på två år...snäll som synden och älskar barn...rycker om tanken att mina barn ska få växa upp med hund :)
    Ni är en riktig storfamilj låter det som, härligt :)

• Frila2

Jag är inte ute efter att folk ska känna att de behöver försvara sig. Jag tycker såhär, jag tycker att forskning är viktigare än andra människors åsikter och tyckande.
    mumama: Hade det bara varit EN enda forskare som kommit fram till dessa resultat hade jag varit tveksam. Nu är det inte så. Nu är det känt i Sverige sedan många år tillbaka och flera studier har gjorts. Nu har det kommit internationella studier som säger samma sak. Den sensate var från Storbrittanien har jag för mig och där är det ännu mer ovanligt med vagnar där barnen inte vänds framåt vid 6 månader än vad det är här.

Jag är en av de som aldrig någonsin har trott på studien som sa att barn får autism av mässlingvaccin, trots att det var en vetenskaplig studie. Anledningen var att det var den enda studien som fått det resultatet och det kändes inte trovärdigt. Nu i efterhand vet man ju att det inte var det, läkaren är av med sin legetimation och tidskriften som publicerade artiklen och bett om ursäkt offentligt.
    Innan jag skulle träffa en läkare om en viss medicinering som jag ville ha under denna graviditet läste jag på ordentligt, sökte fram och läste abtract på kanske 25-30 vetenskapliga artiklar om ämnet och läste ca 10 fullständiga artiklar. Både som var för och emot det jag själv trodde. Det gjorde att jag var förberedd och kunde argumentera för min sak. Sedan har jag aldrig sagt att jag är en perfekt förälder så det behöver ni inte tro

Det som stör mig är alla som känner att de ska försvara sina val genom att säga att "mitt barn är inte alls stressad när vi är ute med vagnen". Då undrar jag bara hur den föräldern vet det? Kan en 6 månaders säga det? Ser föräldern det när de är ute när de inte ens kan få ögonkontakt med sitt barn utan att stanna och gå runt vagnen? Kan en 6 månaders förmedla på annat sätta än att, som en forumbekant skrev "bli gnällig, gråtig och sova oroligt på natten när de varit ute länge". Sedan handlar mycket om barns personligheter, jag har en lugn och ganska cool tjej här hemma. Ska man gå mycket med vagn eller inte? Ska man endast gå till och från förskolan (med äldre syskon) eller endast gå i skog där man inte möter någon? Det finns alltid skillnader och jag säger inte att jag har rätt. Jag säger att detta tror jag på.
    Man får sålla och välja. Jag vill ha mina barn i en gemensam liggdel och bakåtvända. Jag kan inte få både och så då får jag välja. Mitt val är inte samma som någon annans och en annan tycker att min prioritering är helt fel. Så är det bara. Hade det varit den perfekta världen hade det varit underbart men tyvärr.

• Frila2
    spattanjansson skrev 2011-05-08 17:21:40 följande:
    Sjejn: har emmaljunga oxå en stor liggdel??! Det trodde inte jag?

Min lilla vän med uj sa att den är lättkörd och går att rulla med en hand vilket är bra då jag ju kommer ha med hunden rätt ofta på våra små promenixer!
    UJ är grym att köra! Den är verklgen det. Det är därför jag är så besviken över att den går bort. Smidig ihopfälld också vad jag förstår det som.

Sjejn: Vad har man för sjal för att kunna dubbelbära? Jag bar Siri lite men hon avskydde det tyvärr, hur mycket jag än försökte. Nu hade jag bara trikåsjal och inte som man skulle knyta vilket jag funderar på nu. Frågan är väl om ryggen fixar det (eller magen om man snittas).
Svar på tråden tvillingar i höst?