• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • knyttenasmamma

Känner verkligen att jag skulle vilja förbereda mer hemma, men vet att även om jag hade varit hemma ( å inte på sjukhus) så hade jag inte kunnat, då hantverkarna är klara först idag och städningen först på tisdag... så det hade inte gjort så stor skillnad att vara hemma. Men vi behöver montera sängar, tvätta kläder, hämta vagn, göra fler inköp... känns inte som om nått är klart alls.... å jag kan liksom inte göra nått åt det. nåja, hoppas att jag får chans till allt detta sen iaf!

har haft TUL och VUL idag. Goda och dåliga nyheter. Pojkarna är stora. Båda ligger återigen med huvud neråt. (2;an har virvlat runt lite o verkar ändra sig mellan varje undersökning..., 1:an har legat stabilt med huvud neråt länge, å kommer nog inte att ändra sig heller). 1:an har en beräknad vikt på 1167g (dvs ökat med ca 340g sen sist), 2:an lite mindre, uppskattas till 1111g (å har ökat 336g sen sist). 1;an ligger bara -1,6 % mot en enling och 2;an -6,3% mot en enling. så det känns jättebra! flöden, fostervatten å allt annat med pojkarna såg oxå bra ut!

den dåliga nyheten var dock att VUL visade att tappen tappat 1,4 cm sen sist å är nu bara 6mm jämf med 20 mm förra veckan...

så mina utsikter att få åka hem i början på nästa vecka är nog raserade.... läkaren var dock uppmuntrande å sa att tappen kan gå tillbaka igen och bli längre, å det har den ju blivit tidigare också, så jag är inte lika orolig som jag var sist. men tycker att det hade varit skönt om den varit längre el iaf stabiliserat sig... "firar" tre veckor på sjukhus nu, å kan nog "se fram emot" ytterligare minst en vecka här....        

• gellabella
    mumama skrev 2011-09-09 09:59:41 följande:
    bara läkarintyget. 
    snuttisen3 skrev 2011-09-09 10:16:39 följande:
    Jag har varit sjukskriven sen jkag var i v. 13 och jag har bara lämnat in ett nytt läkarintyg till försäkringskassan och jag har aldrig haft något glapp i utbetalningarna. Nu är jag sjukskriven till 1/10 men ska tillbaka till läkaren den 28/9 så då blir jag säkert sjukskriven fram till förlossningen.
    Så skönt! Då kanske det går smidigt ändå. Bäst vore ju att få tag i en läkare redan på måndag och BM-besöket... Får se hur det går.
  • mumama
    gellabella skrev 2011-09-09 11:32:47 följande:
    snuttisen3 skrev 2011-09-09 10:16:39 följande:
    Jag har varit sjukskriven sen jkag var i v. 13 och jag har bara lämnat in ett nytt läkarintyg till försäkringskassan och jag har aldrig haft något glapp i utbetalningarna. Nu är jag sjukskriven till 1/10 men ska tillbaka till läkaren den 28/9 så då blir jag säkert sjukskriven fram till förlossningen.
    Så skönt! Då kanske det går smidigt ändå. Bäst vore ju att få tag i en läkare redan på måndag och BM-besöket... Får se hur det går.
    hade jag varit du skulle jag ringt min bm idag och bett henne framföra till läkaren att jag önskar bli sjukskriven ännu en period. Min läkare har (oftast) bara sjukskrivit mig eftersom det inte är så mkt att undersöka
  • gellabella
    blitvillingmamma skrev 2011-09-09 11:26:11 följande:
    En fråga........Är det okej att bada på badhus då man är i vecka 30, tänkte på infektionsrisk eller uvi. Dum fråga kanske...=/ 
    Jag har bara hört att bubbelpool ska öka infektionsrisken - inte typ simningsbassäng.
    knyttenasmamma skrev 2011-09-09 11:26:17 följande:
    Känner verkligen att jag skulle vilja förbereda mer hemma, men vet att även om jag hade varit hemma ( å inte på sjukhus) så hade jag inte kunnat, då hantverkarna är klara först idag och städningen först på tisdag... så det hade inte gjort så stor skillnad att vara hemma. Men vi behöver montera sängar, tvätta kläder, hämta vagn, göra fler inköp... känns inte som om nått är klart alls.... å jag kan liksom inte göra nått åt det. nåja, hoppas att jag får chans till allt detta sen iaf!

har haft TUL och VUL idag. Goda och dåliga nyheter. Pojkarna är stora. Båda ligger återigen med huvud neråt. (2;an har virvlat runt lite o verkar ändra sig mellan varje undersökning..., 1:an har legat stabilt med huvud neråt länge, å kommer nog inte att ändra sig heller). 1:an har en beräknad vikt på 1167g (dvs ökat med ca 340g sen sist), 2:an lite mindre, uppskattas till 1111g (å har ökat 336g sen sist). 1;an ligger bara -1,6 % mot en enling och 2;an -6,3% mot en enling. så det känns jättebra! flöden, fostervatten å allt annat med pojkarna såg oxå bra ut!

den dåliga nyheten var dock att VUL visade att tappen tappat 1,4 cm sen sist å är nu bara 6mm jämf med 20 mm förra veckan...

så mina utsikter att få åka hem i början på nästa vecka är nog raserade.... läkaren var dock uppmuntrande å sa att tappen kan gå tillbaka igen och bli längre, å det har den ju blivit tidigare också, så jag är inte lika orolig som jag var sist. men tycker att det hade varit skönt om den varit längre el iaf stabiliserat sig... "firar" tre veckor på sjukhus nu, å kan nog "se fram emot" ytterligare minst en vecka här....        
    Skriv lista åt make/sambon vettja! Då kan han fixa sånt där som att skruva ihop sängar och så. För mig är det i alla fall skönt att skriva ner vad som ska göras, så att man slipper hålla alla bollar i luften och va rädd att man missar något...
    Skönt med twinsens siffror! Trist med tappen... Vet du varför den minskat? Antar att du tar det rätt lugnt när du är inlagd. Hoppas den växer ut igen!
  • sofflan82

Info från vårt sjukhus. Inför förlossningen.

Ta med till bb

ID-handling Journal (Patientbricka) Hygienartiklar Inneskor Amningsbehå Babymössa Babyfilt Blöjor (enligt BM får man ju ett bra startkit från liberoväskan som delas ut) Matsäck (till sambon) Kamera Bilbarnstol
    ¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 18/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • sofflan82
    gellabella skrev 2011-09-09 09:49:39 följande:
    De ringde från BB/förlossningen igår em (efter mitt TUL) och var väldigt ledsna över att behöva meddela att det var fullt det datumet jag fått för snitt så det är nu uppskjutet ytterligare en dag till i v. 39+4, 2 dagar innan bf alltså... Känns inte som att det gör så mkt skillnad, men nog känns det lite skumt ändå... Men, men, bara att gilla läget. De gör ju som de anser vara bäst för bebisarna och för mig.
    När vi gjorde TUL så sa BM att de hade börjat med igångsättningar i v. 39+ nu för tiden. Men hon tyckte och trodde inte att vi som tvillinggravida skulle få gå så långt. Enligt henne var det bättre med en ngt tidigare tid, så att det garanterat fanns rätt personal på plats, än att det hela satte igång spontant en helgnatt så att det blev ett akut snitt. Men vi får ju vårt datum om 1½ vecka, så vi får väl se vad läkaren tycker.
    ¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 18/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • spattanjansson

Popcorn: låter ju sim en bra ide!

Lnyttesmamma: trist med tappen men skönt att bebisarna växer språng iallafall!!

Blitvillingmamma: har hlrt att simbassänger är helt okej. Undvika bubbel bara!

• xarizaw

Hittade den här på Lunds förlossnings hemsida...

Hej!
    Ni ska nu ut på en lång färd. Den kommer att vara arbetsam och tröttande: Väl framme har ni fått ett underbart sällskap i famnen. Vad ska ni då ta med i packningen? I en liten väska ska ni packa ner toalettartiklar, bindor (modell större), blöjor, barnkläder och några personliga saker som ni önskar ta med. I en stor väska ska ni packa ner tålamod, tillförsikt samt förtroende för ert ressällskap som ska hjälpa er fram till ert resmål. Glömmer ni den lilla väskan gör det inte så mycket, vi kan låna eller ge er de sakerna ni behöver

Men den stora väskan får ni absolut inte glömma hemma!

Inger Hallberg, leg. barnmorska

Känns som att det löser sig hur vi än packar...

Hade bestämt mig för att inte köpa overaller till pojkarna innan de e födda... Har typ 500m max till närmsta Lindex å kanske 300m till till Kappahl... Men det känns som att det fort blivit kallare... Kanske e bra å ta tag i det iaf. Hur har ni tänkt? Vet inte ens vilken sorlek jag ska satsa på, var väl en av anledningarna till att jag tänkte vänta tills de e födda, då vet man ju vad man fått...
    34+1 låg pjkarna på ca 2100g resp. ca2400g men e ju inte säkert det stämmer... En av alla barnmorskor sa ju oxå att jag föder stora barn samtidigt som tvillingar väntas vara mindre än enlingar....

Känner mig allmänt obeslutsam o vissen idag... men d vänder nog. Tycker de dagarna bara ökar m e väl kanske för att man e trött nu...

Hjärnan har arbetat på egen hand... typ... helt plötsligt har jag blivit rädd för hur min kropp ska se ut efteråt. Att det syns att jag fått barn gör inget men e väl mer rädd att jag ska känna mig äcklad av mig själv...       
    35+1
Svar på tråden tvillingar i höst?