• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • maha

Tänk som det skiljer sig åt ange kläder och blöjor på sjukhus! I Lund, Skåne hamnar man på patienthotell om allt är bra och då får man ha med allt, och klara sig helt själv! På 44:an, vårdavdelningen fick vi ha kläder med själva(det fanns kläder men det var inget som erbjöds! Tror att de är tänkta till akutfall) och några blöjor fanns att tillgå, annars var det egna som gällde/ de man fick från libero i väskan som väntade! På Neo vet jag inte hur det funkar!

• Mem3

Här i småland i Värnamo där jag födde min dotter för ca 2,5 år sedaan fick vi blöjor, det va ingen som sa något om hur många man fick ta...jag hade på min dotter de vanliga lanstingskläderna som det tog på henne efter vägning och mätning. Jag vet inte om det har ändrats något jag tycker ju att det borde informera om det...ska nog prata med min bm eller någon annan läkare jag träffar om det vet... läste för ett tag sen att man kan komma på drop in besök för att friska upp minnet om man va omföderska kanske är nått man skulle göra....för då kan fråga sånt ju....

Nu har jag varit hos tandläkaren med min dotter..det gick bra så nu ska det bli att sluta med tutten hur det nu kommer att gå men men

• spattanjansson

På vår förlossning står det så här på deras hemsida (växjö)

Kom ihåg lista:

Kläder till barnet (både för vistelsen och hemfärd) Bekväma kläder till mamma Tofflor   Giltig legitimation Hygienartiklar   Bilbarnstol för hemfärden Kamera

Så jag antar att man får ta med sig ombyten till pluttarna. ja ghade bara tänkt packa 1 ombyte men då får jag nog tänka om för även ifall man föder sent och inte hamnar på neo lär jag ju stanna 3 dagar som förstföderska (hoppas jag).  Jag som bara köpt 2 pyjamasr i storlek 50 :)

• Mammato2

Hej! Här på Neo i Helsingborg finns det kläder till oss i form av långa skjortor. Har sett att det finns kläder men inte sett nått barn med deras kläder tror jag Flört. Blöjor och allt barnen behöver får man helatiden här på neo så det behöver man inte tänka på.

Idag är det vägning och badning som står på schemat.

• maemae

Oj, jag måste nog kolla upp vad som gäller för kläder här... Har bara packat ner hemresekläder i två storlekar hittills. Inga tossor eller mössor dock, räcker det med en filt att vira in i? Man vet ju itne hur långa dom är så jag vill itne köpa overaller förrän jag vet. Har ni ytterkläder?   
    Annars har vi några mjukbyxor till mig (kommer ihåg att jag läckte från avslaget sist :(), amningstoppar, inneskor, litet resekit med schampo, balsam och duschkräm. Kamera och nappar förstås... Sen kommer jag inte ihåg mer, men den är genomgådd flera gånger och vi kommer säkert gå igenom den igen innan det blir dags. 

gellah: Usch vad sent det lät med snittet i v 39+! :( Då vet jag vad jag ska ställa in mig på och så får allt anant bli en positiv överaskning. (..och ja det är självklart att man vill att bebisarna ska må så bra som möjligt!! jag får alltid höra det från bm och läkare...)

Popcorn: Härligt med positiva drömmar! :) Får se om det stämmer då med en kille och en tjej.

Själv har jag bara drömt otrevliga saker. Jag vaknar på morgonen (i drömmen) och har ett bandage på magen och bebisarna är borta. :'( Lite orolig för snittet kanske.

• mumama

Frila2 

Nu är ifs din lite yngre än min men han hade sjukhusets kläder på sig när han föddes på spec på östra. Kan det vara som så att de inte har såpass små kläder att de passar barn under stlk 50-56?

Idag är jag tillbaka hos svärföräldrara. Det är ett jäkla flängande o en grinig man som gnäller över bensinräkningen... BAH...  Men om allt funkar som det ska så kommer vi att stanna här till på tisdag kväll!

Ang. graviditeten.... jag har ont i magen... i hela magen! Det ilar , drar , svider. Värker såpass mkt att jag mår illa. Och så har jag ont precis över urinblåsan. (nej jag har inte UVI eftersom de kollar det varenda ggn jag är på sjukan)

Jag längtar mig trasig tills de där förbannade förvärkarna gör någon nytta o ser till att kidzen kommer!! Är sååå trött på att vara gravid , ha ont och må allmänt kasst att jag VILL HA UT DEM NYSS.
    Men om de är det minsta lika sin storebror så stannar de säkert kvar till v 40 om inte mer  

• Frila2
    Mem3 skrev 2011-09-09 02:58:40 följande:
    Bara för att förtydliga när jag menar sjukhuskläder är de, det vita lanstingskläderna jag menar! Så funkar det iaf i vårt län men det kan ju säkert skiljas från olika langsting! Några andra kläder finns det inte! Drömde precis att vi fick en liten flicka och en stor pojk, hihi vi får se om drömmen stämmer!
    Förstår att du menade de vita landstingskläderna. Sådana kläder finns inte till prematurer efterosm de inte finns i så små storlekar.
    Men det verkar vara väldigt olika från sjukhus till sjukhus.
  • Frila2
    mumama skrev 2011-09-09 09:33:24 följande:
    Frila2 

Nu är ifs din lite yngre än min men han hade sjukhusets kläder på sig när han föddes på spec på östra. Kan det vara som så att de inte har såpass små kläder att de passar barn under stlk 50-56?
    Jag har ju aldrig haft barn på BB så jag vet inte alls hur det funkar här i Göteborg. Men det är ju bra att det finns kläder i stl 50. När det gäller neo så är det helt enkelt att landstingskläderna inte finns i så små storlekar och endast landstingskläder är upphandlade med tvätteriet vilket innebär att alla prematurkläder måste tvättas på plats på neonatalavdelningarna. Det innebär att det är personalen som tvättar när de har tid så därför vill de helst att man ska ha kläder med x flera. Men där får man ofta låna några dagar för oftast har man ju inte köpt massa minikläder
  • Mem3
    spattanjansson skrev 2011-09-09 09:08:00 följande:
    På vår förlossning står det så här på deras hemsida (växjö)

Kom ihåg lista:

Kläder till barnet (både för vistelsen och hemfärd) Bekväma kläder till mamma Tofflor   Giltig legitimation Hygienartiklar   Bilbarnstol för hemfärden Kamera

Så jag antar att man får ta med sig ombyten till pluttarna. ja ghade bara tänkt packa 1 ombyte men då får jag nog tänka om för även ifall man föder sent och inte hamnar på neo lär jag ju stanna 3 dagar som förstföderska (hoppas jag).  Jag som bara köpt 2 pyjamasr i storlek 50 :)

de papper du har från Mödravården
    patientbricka med aktuella uppgifter ID-handling (körkort, pass eller liknande) toalettsaker innetofflor

så här står det på förlossningssidan i vårt langsting...

jag tycker att man fick dålig info redan vid första barnet och med andra barnet få man knappt någon info ganska dåligt....

Svar på tråden tvillingar i höst?