• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • snuttisen3
    Sjejn skrev 2011-09-12 11:27:10 följande:
    Hehe, alltså, det är ju inget man normalt gör. Det är bara jag som är knäpp.
    Nidra skrev 2011-09-12 10:31:10 följande:
    Är tillbaka från flödeskoll och TUL. Flödet för tv 2 var idag LITE bättre än förut, men det har ju varierat tidigare. Tv 1 väger ca 3 kg och tv 2 ca 2,5 kg. Läkaren var nöjd och sa att tv2 inte behöver komma ut idag. Det var ju skönt att höra!
    Efter undersökningen satt vi och pratade med läkaren och förklarade vår oro för tv 2 och oro inför förlossningen. Vi är så rädda att något allvarligt ska hända med honom och vi skulle aldrig kunna förlåta oss själva om det blev så. Det hela resulterade i ett planerat snitt på måndag den 19/9 Glad!! Jag har ju hela tiden INTE velat snittas, men nu när flödet har strulat så känns det som det bästa alternativet för oss. Jag känner att en eventuell vaginal förlossning skulle bli ångestfylld och full av oro för tv 2. Så nu är det bestämt och om inget händer innan det så kommer mina smågrabbar att fira sin födelsedag den 19/9! Jag blev så lättad efter vårt samtal att jag satt och storbölade Glad, all oro och spänning släppte (i alla fall en stor del). Nu ska vi bara klara oss igenom den här veckan fram till måndag! Ny flödeskoll på torsdag, hoppas att det ser bra ut då.

Nu gäller det att sticka som en blådåre så att koftan hinner bli klar till på måndag!

Kram på er!

Nidra v 36 + 1
    En vecka! Hjärta Vad härligt med ett bestämt datum!Hmm, betyder det att vi också borde börja med det?Flört Vi har i alla fall fått tag på en gammal stor byrå som ska få svälja bebiskläder, så på det viset kan vi ju faktiskt börja med tvättandet...
    Prezzo skrev 2011-09-12 10:44:38 följande:
    Ahh, dubbel sats kladdkakemuffins och en bunt Jane Austen-filmer. Lättsmält så det förslår och garanterat lyckliga slut . Jag måste säga att det är väldigt skönt att ha snittdatum inplanerat (om 2 veckor exakt idag). Även om det är tungt nu så tänker jag att jag ska passa på att njuta de dagar som är kvar.

På tal om hur långt man får gå...På förra veckans TUL sade läkaren flera gånger att "ja, om ni kommer in nästa vecka är det ju bara att ta ut dom..." Ungefär som att hon tyckte att det var långt att jag skulle ha snittet i 37+3 och de lika gärna kan ta ut dem nu. Konstigt var det iallfall och både mannen och jag reagerade eftersom hon sade det så många gånger. Jag vet dock inte hur långt man får gå här om man ska föda vanligt. 

...och två veckor för er, det är så häftigt.Hjärta
     Precis så är det. Flört
    snuttisen3 skrev 2011-09-12 10:53:09 följande:
    På mig har de aldrig mättit livmodertappen och jag är nu i v. 30+6. Och läkaren har sagt att det vore bra om tvillingarna låg kvar i magen till v.36. De har heller inte kollat flödet. Att det är så olika beroende på var man bor i landet.
    Min livmodertapp ber jag om mätning på varje TUL (varannan vecka) eftersom jag haft problem med tidigt förkortad tapp i tidigare graviditeter och risken är så mycket större för påverkan den här gången så jag vill ha koll. Flödet har de undersökt varje TUL också, mest tror jag för att mina varit lite för små och växt lite ojämnt. Kanske det är för att jag väntar enäggs också? Men ja, det verkar vara enormt olika med allt.

När jag var på mitt förra TUL då var jag i v.27+6 och då vägde mina små bara 940g och 950 g. Jag tyckte de verkade vara små mot vad andras tvillingar väger i samma vecka. Vad vägde dina tvillingar runt den tiden?
    snuttisen1 v.30+6
  • gellabella

Samma här när det gäller hur långt jag kanske går... Har jobbat på att ställa in mig på att gå till snittdatum i v. 39+4... samtidigt som jag försöker vara beredd på att det kan hända när som helst. Men nu verkar det väldigt lugnt och jag känner inga tecken på att det är riktigt nära. V. 36+3 nu... Försöker passa på att vila så mkt jag bara kan. För det kan bli riktigt tufft de första månaderna med två till...

Mitt sena snittdatum är satt utifrån nyligen ändrade rekommendationer här i v-botten. Tidigare snittades man 2 veckor innan bf, nu 1 vecka. Men det kom en helg emellan för oss + att det var fullt direkt efter helgen och då blev det så sent som 39+4. Läkaren sa att det hade med andningen att göra för bebisarna. Och då vill de hellre att man går så länge som möjligt och kommer de tidigare så gör man snittet då istället (1:an i säte och jag får då inte föda vaginalt). Men jag håller med om att det är skumt att det skiljer så mkt mellan olika delar i landet! Alla borde ju utgå från barnets och mammans bästa...

Mina tjejer vägde ca 3600g och 3800 g. Hade bara stl 50 som var stort men funkade alldeles utmärkt ändå. Det går så vansinnigt fort i början! Har inte köpt något smått utan köper (läs skickar mannen att köpa) nåt enstaka plagg om det blir aktuellt. Förra v. uppskattades mina väga ca 2200 g och 2400 g.

Nidra Ååååhhhh, vad skönt för er!!! Härligt att du får lite vila i att väntan inte blir så lång! Häftigt att du får träffa dina HjärtaHjärta om bara en vecka!!!!!!

Zafon Lät riktigt gott och mysigt!!! Kanske ska varva stickningen med lite filmmys... 2 veckor!! Wow!

Ego BM-besöket gick bra. Sf-måttet är nu 40 och andra siffror såg bra ut. La inte dem på minnet... Har gått upp 14 kg, känns helt ok. Berättade för BM att jag hittat förlossningsjournal för när vår äldsta föddes och att det var jätteintressant läsning! Man glömmer ju en del... Mannen frågade om det gick att skriva ut nya papper från när vår yngsta föddes (för de papprena hittar jag inte) och gullig som hon var fixade hon det! Det var lite bök eftersom de bytt program/system och en annan BM kom in och hjälpte till, men till slut gick vi därifrån med journalpapprena! Har bloggat om när äldsta föddes och tog då journalantecknigarna till hjälp. Så nu ska jag kolla in lillsyrrans journal och skriva ner nästa förlossningsberättelse... Så roligt att minnas tillbaka!

• mumama

Nidra: Grattis till satt datum! Om exakt en vecka kommer du ha dina bebisar hos dig!! Och slippa oron för tv 2!

• gellabella
    Ladycocos skrev 2011-09-12 11:17:18 följande:
    På mig har de också kollat tappen eftersom jag har haft så otroligt mycket sammandragningar redan sen ca v 15.

Är det någon mer med krafitga sammandragningar som märkt att de börjar lägga sig?
    Har inte haft jättekraftiga sammandragningar. Men de jag har haft har absolut lugnat sig på sistone! Det känns som att det hände mer i och med blödning, molande värk o.s.v. vid v. 32 eller nåt. Men nu (36+4) har jag bara lätta sammandragningar mest. Sällan de gör ont och inte så mkt tryck nedåt... Däremot gör det ont i nedre regionerna när 1:an bökar med rumpan...
  • Sjejn
    snuttisen3 skrev 2011-09-12 11:39:29 följande:
    När jag var på mitt förra TUL då var jag i v.27+6 och då vägde mina små bara 940g och 950 g. Jag tyckte de verkade vara små mot vad andras tvillingar väger i samma vecka. Vad vägde dina tvillingar runt den tiden?
    I v.28+3 vägde tv1 1216 g (-2%) och tv2 1065 g (-11%). Jag har ingen vikt från v.27+, men i v.26+2 var det 756 g resp. 755 g vilket då motsvarade -12 och -13%. Min tv2 borde alltså ha vägt strax under kilot i v.27+, som dina alltså.

I v. 30+3 var det helt plötsligt tv1 som nästan inte ökat något alls utan låg på 1267 g (-18%) medan tv2 som hela tiden legat på runt -10- -13% hade gjort ett jätteskutt till 1512 g (-6%). 

Egentligen inte alls för små, men de ville hålla lite koll bara, de har inte växt så jämnt heller, som sagt...
  • Frila2
    När jag gjorde TUL i 27+6 så uppskattades mina till 1162 g och 1309 g vilket då var -7 % och +6 % har jag för mig. Dina är små men inte så extremt och de är ju väldigt jämnstora. När ska du göra nästa TUL? Om de fortfarande är väldigt små så tycker jag att det är konstigt om de inte kollat flödet. Man har ju ändå UL:et igång liksom. Då kan man väl lika gärna lägga några minuter på att kolla flödet?
  • spattanjansson

oj va ni skriver! En stackars arbetande kvinna hinner ju inte med Får läsa ikapp under dagen :)
    Har precis varit hos BM. Blodtrycket hade gått ner pyttepytte men ska dit och ta om det igen på måndag för dom vill ha koll, vilket ju känns skönt. Fick lyssna på hjärtljuden oxå om dom tickade båda kring 140 så det lät fint :)
    Nu blir det en kort promenad med hunden, sen en tupplur och sen ska jag försöka jobba några timmar vid köksbordet.  

• snuttisen3
    Frila2 skrev 2011-09-12 12:11:48 följande:
    När jag gjorde TUL i 27+6 så uppskattades mina till 1162 g och 1309 g vilket då var -7 % och +6 % har jag för mig. Dina är små men inte så extremt och de är ju väldigt jämnstora. När ska du göra nästa TUL? Om de fortfarande är väldigt små så tycker jag att det är konstigt om de inte kollat flödet. Man har ju ändå UL:et igång liksom. Då kan man väl lika gärna lägga några minuter på att kolla flödet?
    Jag ska på TUL igen den 23/9.
    snuttisen1 v.30+6
  • LillAnnie

jag är jättenervös nu, jag har haft problem med klådan o min bm misstänker hepatos . Jag hade gallsyra på 11 vilket är förhöjt men ändå på gränsen. Nu i morse ringde hon och satt att mina nya prover visar ett  värde på 65 !! så nu blir det spec-mvc för min del. Lillan var för en vecka sen hämmad i tillväxten på -19 % ... tänk om mina småttingar inte klarar sig eller det blir något fel , hepatosen kan tydligen strypa syret för de? tänk om de få hjärnskador eller liknande?
    har en tid på Spec dag vid fem , jag är 30 veckor klara på onsdag .. så jag är jättenervös att de kommer ploppa öfr tidigt o det ska ge komplikationer eller i värsta fall inte klara sig alls...

• Ladycocos
    Glöm inte att vikten är en UPPSKATTNING, ingen sanning!!
    På mitt förra TUL så fick de första fram jättelåga vikter, och mätte då om. När de ändrade siffrorna i programmet så handlade det om mätskillnader på få mm vilket resulterade i stora skillnader i viktuppskattningen!!
    gellabella skrev 2011-09-12 11:48:23 följande:
    Har inte haft jättekraftiga sammandragningar. Men de jag har haft har absolut lugnat sig på sistone! Det känns som att det hände mer i och med blödning, molande värk o.s.v. vid v. 32 eller nåt. Men nu (36+4) har jag bara lätta sammandragningar mest. Sällan de gör ont och inte så mkt tryck nedåt... Däremot gör det ont i nedre regionerna när 1:an bökar med rumpan...
    Min ligger också så lågt. det känns ibland som om han är på väg ut... För att inte tala om när han får in en fullträff på urinblåsan.. AJ!
Svar på tråden tvillingar i höst?