• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • knyttenasmamma
    Lyckan12 skrev 2011-09-12 17:34:29 följande:
    Hej! hemma efter tul v31+6 Tv1(flicka) 1822 -5,4% huvud neråt Tv2 (pojke) 1999 +3,8% huvud neråt Vad vägde era i samma vecka? Känns skönt att dem är såpass stora ifall dem bestämmer sig för att kika ut Denna veckan känns som att man kan pusta ut lite nu.

vilka jättefina siffror! verkligen skönt förstår jag! Njut!
  • Busan10
    Bellas7 skrev 2011-09-12 16:23:47 följande:
    Busan jag fick ta den själv vid min förra graviditet. Är lite obehaglig men helt ok :) sen vet jag inte om jag får denna gång. Vill helst ta den själv och slippa köra i väg eller få någon som kommer hem till mig som gör det.
    Ok, Jag skulle inte nå runt till stjärten för tillfället =P haha!
    Men om du gjort det föut så kan du ju säga det så går det säket bra :)
  • Lyckan12

Knyttesmamma: känns så bra, det känns verkligen att detär värt att man måste ligga här i soffanhela dagarna när dem tjockar på sig, kan vara alla kakor som slinker ner när manhar tråkigt ochtycker synd omsig själv.

• Frila2
    Bellas7 skrev 2011-09-12 16:23:47 följande:
    Busan jag fick ta den själv vid min förra graviditet. Är lite obehaglig men helt ok :) sen vet jag inte om jag får denna gång. Vill helst ta den själv och slippa köra i väg eller få någon som kommer hem till mig som gör det.
    Får jag fråga hur du gjorde? Det är ju en spruta som man ska ta djupt in i muskeln, helst sätesmuskeln? Jag är ssk sedan massa år och van vid injektioner av olika slag och skulle inte lyckas ta den i min egen rumpa om jag ska vara ärlig
  • silverbebis

En fråga ni som är heltidssjukskrivna och har ett/flera större barn på förskola- hur har ni gjort när barnet blivit sjukt? Har pappan varit hemma eller har ni tagit hand om barnet?

• Frila2
    LillAnnie skrev 2011-09-12 12:20:04 följande:
    jag är jättenervös nu, jag har haft problem med klådan o min bm misstänker hepatos . Jag hade gallsyra på 11 vilket är förhöjt men ändå på gränsen. Nu i morse ringde hon och satt att mina nya prover visar ett  värde på 65 !! så nu blir det spec-mvc för min del. Lillan var för en vecka sen hämmad i tillväxten på -19 % ... tänk om mina småttingar inte klarar sig eller det blir något fel , hepatosen kan tydligen strypa syret för de? tänk om de få hjärnskador eller liknande?
    har en tid på Spec dag vid fem , jag är 30 veckor klara på onsdag .. så jag är jättenervös att de kommer ploppa öfr tidigt o det ska ge komplikationer eller i värsta fall inte klara sig alls...
    Åh så jobbigt att du fått hepatos. Gallsyra som gått från 11 till 65 låter ju sådär om man ska vara ärlig. -19 % räknas inte som tillväxthämmad så det behöver du inte vara orolig för i nuläget. Dessutom är det så att barn som varit lite stressade i magen själva har producerat kortison och därför ofta har rätt bra lungor. Undantag finns såklart. Vilken vecka är du i nu?
    Barn som föds efter 28 fulla veckor klarar sig väldigt bra. 95 % överlevnad och bland de 5 % som inte klarar sig ingår den grupp barn som tagits ut för att de varit sjuka, missbildade och tex hade transfusionssyndrom. Min dotter kom i 28+4 och även om det var en riktigt jobbig tid så har hon klarat sig helt utan efterföljande komplikationer, trots en tillväxthämning på -35 %.

Hur har det gått på specen idag? Inlagd?
  • Frila2
    silverbebis skrev 2011-09-12 19:34:37 följande:
    En fråga ni som är heltidssjukskrivna och har ett/flera större barn på förskola- hur har ni gjort när barnet blivit sjukt? Har pappan varit hemma eller har ni tagit hand om barnet?
    Här har min man tagit vab för eftersom jag inte fixar att vara en heldag med S. FK kan dessutom tycka att det är konstigt att man fixar att vara hemma med sitt barn men inte jobba.
  • Bellas7
    Frila2 skrev 2011-09-12 19:31:45 följande:
    Får jag fråga hur du gjorde? Det är ju en spruta som man ska ta djupt in i muskeln, helst sätesmuskeln? Jag är ssk sedan massa år och van vid injektioner av olika slag och skulle inte lyckas ta den i min egen rumpa om jag ska vara ärlig
    Jag tycker inte det är svårt att ta en egen spruta, har aldrig haft problem med med det. Men sen har jag tagit många intramuskulärt. Det är inte svårt alls, man tvättar lite med sprit först vinklar sprutan och för in den en bra bit. Det är ju enklara med att ta subkutan injektion men det är faktist inte så svårt att ta den i musklen. Jag har tagit minst 30 muskulära sprutor och gör hellre det själv än att jag låter någon annan göra det.

Ps jag är oxå sjuksköterska sedan 15 år tillbaka. Glad
  • Frila2
    Mem3 skrev 2011-09-12 14:37:07 följande:
    Frila: är i samna vecka och dag som dej och det börjar bli jobbigt nu, alka säger du är inte så stor näe kanske inte tänker jag men gå ni med denna mage från v.28. Det är tungt och man har alltid ont någonstans!!
    Ja exakt! Du är inte så stor... Nej men prova att gå såhär i 10 veckor. Jag har ju bebisar på 3,6 kg i magen och i normala fall är ju förlossningen nära så men nej, här kan det vara 7½ vecka kvar. 

Angående sammandragningar så har jag sedan några dagar tillbaka fått mycket mer sammandragningar. Just nu kommer de varje gång jag ställer mig upp från sittande och jag blir alltid akut kissnödig. Mycket tröttsamt. Vi får väl se hur länge det håller sig såhär. Ännu inte sammandragningar vid vila vilket uppskattas.
Svar på tråden tvillingar i höst?