• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • mumama
    Bellas7 skrev 2011-09-13 11:10:01 följande:
    Mitt första tul idag och bäbisarna vägde idag 24+1

650g -4,7%
    659g -3,4%
    697g + 2.4%

Alla såg bra ut och det kändes super skönt :) nu är det tappmätning och nervöst :(
    Gott att de är så lika i vikt! 

Själv är jag inne på andra dagen med sammandragningar... vill INTE ringa förlossnignen då jag vet vad de kommer säga o jag åker INTE in om d inte blir galet jobbigt, jag blöder eller vattnet går! Nån som har lite tips utöver de vanliga hur man blir av med dessa underbara förvärkarna? 
  • spattanjansson
    mumama skrev 2011-09-13 11:43:20 följande:
    Gott att de är så lika i vikt! 

Själv är jag inne på andra dagen med sammandragningar... vill INTE ringa förlossnignen då jag vet vad de kommer säga o jag åker INTE in om d inte blir galet jobbigt, jag blöder eller vattnet går! Nån som har lite tips utöver de vanliga hur man blir av med dessa underbara förvärkarna? 
    kan inte ett varmt (inte för varmt dock) bad vara skönt?
  • Lyckan12

Busan:vilka fina siffror härligt att demär så jämnstora och kul att få kika på dem små

• snuttisen3
    spattanjansson skrev 2011-09-13 11:37:45 följande:
    Min BM sa tgill mig att ligga på vänster sida så mycket som möjligt för då får man bäst blodcirkulation genom hela kroppen....Jag är med svullen om mina fingrar men dom domnar som tur väl var inte.

Har svårt att ligga på vänster sida då jag har med problem med foglossning på vänster sida. Men sen även när vår 3 åriga dotter kommer inte till oss på natten och jag är så rädd att hon ska sparka mig i magen då hon är lite vild när hon sover. Snurrar runt och sparkar och vrider och vänder sig.
    snuttisen1 v,31+0
  • Sjejn

Jaha, hemma från TUL (v.32+3) med blandade känslor. Tv1 har tappat ytterligare i vikt, efter att tidigare ha varit störst låg hon förra gången på -18% och den här gången på -29%. 1467 g har jag för mig. Tvåan ligger på -8%, 1815 g.

Båda har jättefina navelsträngsflöden, och läkaren sade att så länge flödena är fina så har de det bäst där på insidan ett tag till, men hon sade att om ettan fortsätter att tappa så får de fundera på att plocka ut dem ändå, men helst efter v.35+0 i så fall. 

Så har jag ju känt att ettan borrat ner sig ytterligare plus att jag haft en hel del ilningar och kännbara sammandragningar och jodå, livmoderhalsen som var 3,9 cm och helt sluten sist var nu öppen inifrån och 2,1 cm. Ettans huvud ligger precis an mot inre modermunnen.

Lite ändrade förutsättningar alltså. Läkaren tyckte fortfarande att det är helt ok att de kommer när som helst, nu har vi passerat gränsen 32+0 och överlevnadsgraden är densamma som i v.40, däremot är det ju en massa extra pyssel om de kommer redan nu, med värme och syre och sondning osv. Dessutom är det fullt på barnkliniken i Uppsala, vilket innebär att så här pass stora bebisar (över v.32+0) skickas iväg till andra sjukhus ute i landet. Efter v.35+0 får man vara kvar på BB på Ackis...

Jag frågade om det tvunget måste bli snitt om de måste ut innan det kommer igång av sig själv, och hon sade att det kan vara svårt med vaginala igångsättningar såpass tidigt, men lade till att eftersom jag redan är öppen en bit så kanske... Jag som varit så glad åt att ettan ligger kvar med huvudet neråt, då slipper jag kanske inte snitt ändå...

Ny flödeskoll om en vecka (33+2) och sedan TUL om två veckor (34+2).  

• sofflan82
    Bellas7 skrev 2011-09-13 11:10:01 följande:
    Mitt första tul idag och bäbisarna vägde idag 24+1

650g -4,7%
    659g -3,4%
    697g + 2.4%

Alla såg bra ut och det kändes super skönt :) nu är det tappmätning och nervöst :(
    Superfina siffror! De är ju jämna och fina i storlek. Måste kännas bra!

Här är jag för det mesta hur trött som helst, hela tiden.. Vaknar med MAX 2 timmars mellanrum på nätterna (men oftast runt 1-1½ timmes mellanrum. Och det är inte för att jag har ont eller något, utan bara för att jag är så jävulskt kissnödig. Det resulterar i att jag sitter och läser i tråden massor, men orkar inte skriva något..

Ikväll blir det iaf föräldrakurs, det ska bli spännande och jag hoppas att jag är någorlunda pigg så att man kan vara lite social om det behövs.
    ¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 18/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • Lyckan12

Snuttisen:jag hade karpaltunnel syndrom förra grav och fick skenor att ha framförallt på natten+ övningar att göra med fingrarna tappade känseln i fingrarna, nu är det på g igen så det är skenor på som gäller.

• Prezzo

Mumama: har du inte fått några bricanyltabletter du kan ta? De är min räddning när det blir för mkt. Men det hjälper bara om det är vanliga bricanyl, inte depot-tabletter.

• xarizaw
    maemae skrev 2011-09-13 11:17:36 följande:

Det låter som att du har det tufft nu. :( Hang in there! Jag fick höra från en läkare för länge sen att man kunde få en igångsättning vecka 37+ om mamman inte mådde bra. Detta sa man till mig i vecka 19 typ, nu låter det ju ltie annorlunda dock. Jag tror man måste vara lite påstridig om man ska få sitt datum.

Det där med kläderna känner jag också igen, jag unnade mig två par nya strumpbyxor (för 79,50) i helgen. Man vill ju hellre lägga pengar på kläder när man ser lite normal ut igen. Jag klarar inte att ha byxor så det är klänningar, tights och tunikor som gäller och jag är så less, vill ha mina fina favvojeans igen! Du har inget magband som kan täcka glipan? Kanske sitter åt för mkt...

Jag har TUL imorn (36+3) och hoppas återigen på att få svar om ks eller kanske igångsättning. Tyvärr är inte förhoppningarna höga.  

Heja heja heja oss!

Tack, ja det e kämpigt nu. E naturligtvis glad för att pojkarna har det bra o tacksam för att jag inte drabbats av HF, diabetes... inlagd på sjukhus å jag vet inte allt. De e många här som kämpar på m alla möjliga saker. Jag måste säga att jag beundrar er!! Ni e så grymma {#emotions_dlg.flower}
    Mitt problem e väl mer psykiskt ...även om det är pga graviditeten jag inte e som jag ska. Försöker hitta små glädjestunder eller njuta av livet men e allt svårare. Blir lixom allt mer likgiltig :( 

När jag var på läkarbesök förra veckan sa hon att inga dörrar e stängda... O förstod av vårt samtal att jag typ kunde åka in å sätta mig på akut obstretisk mottagning, utan tidsbokning... å så får man göra en bedömning, dock måste jag vänta en vacka till iaf. Känner väl inte så stort hopp att det har betydelse men kan vara värt ett försök, ska som sagt på TUL på ons om en vecka å tänker ta upp det då. Vet inte vad jag ska tro m e d sant så e d ju skönt.  
    35+5
Svar på tråden tvillingar i höst?