• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Maria1984

vart hade du ont, rygg, svank, bröst? när jag gick med min dotter för 4 år sedan så hade jag bara lite ömma bröst, men nu har jag väldigt väldigt ömma bröst..kan det vara ett tecken..

har tvillingar i släkten..

• spattanjansson

Maha: ja tycker med det ser mysigt ut :) Busan: mamma har gjort en del, hon täcket jag örngotten :) Maria1984: illamående och massa kräkningar....inte speciellt ömma boobs!

• Frila2

När det gäller kuddar så vet jag att Ullareds kuddar har dåligt rykte då de blir väldigt klumpiga (alltså, stoppningen blir som klumpar) när man tvättat dem. Ikeas kuddar är från 12 månader så de får man inte använda innan dess, så de fungerar inte nu i början. De är för platta och ger inte barnen skydd från att bli platta i bakhuvudet. De funkar jättebra när barnen blir äldre.
    Minimundus kuddar kan jag starkt rekommendera då de är utvecklades tillsammans med två sjukgymnaster som arbetar med barn som blivit sneda i bakhuvud och nackmuskler men även kuddar från tex babyproffsen/barnens hus etc så länge de är från rätt ålder.

Täcke rekommenderas inte på natten i början eftersom täcken är mindre följsamma än filtar och barnen kan hamna under dem på natten och då ökar risken för PSD. Jag har köpt täcke att ha i vagnen då jag inte tänkt att de ska sova obevakat där. Sover de obevakat så ska jag byta till filt.

• spattanjansson

Till er mammor: vad är bra att ha vid sköt orden....tänker på typ salvor etc. Vet ju att dom ska ha olja när dom badar men va mer behövs???? Eller även ifall det inte behövs så kan det ju vara bra ändå. :)

• Frila2
    Maria1984 skrev 2011-09-25 19:00:57 följande:
    till er som väntar tvillingar..vad hade ni för symtom i början, väldigt ömma bröst, eller något annat..
    Inga som jag inte hade när jag väntade dottern. Allt var exakt samma bortsett från att tröttheten var värre denna gången med tvillingarna. Inget illamående överhuvudtaget. Från v 5-6 bäckenledssmärtor och ökad trötthet, från v 15-17 något så övergick bäckenledssmärtorna till foglossning. Inget mer än tröttheten har varit värre denna gång jämfört med när jag väntade ett barn.
  • november11
    Maria1984 skrev 2011-09-25 19:05:04 följande:
    vart hade du ont, rygg, svank, bröst? när jag gick med min dotter för 4 år sedan så hade jag bara lite ömma bröst, men nu har jag väldigt väldigt ömma bröst..kan det vara ett tecken..

Du märker det nog främst på att magen växer fort... redan i v 12 så syns det att du är gravid... Sen säger många att symtomen är dubbla. Men jag har varken haft illamående, ryggont eller mycket sammandragningar så det är inga säkra tecken. Vill du veta så säg att du har haft blödningar så får du komma på ett tidigt UL och då ser dom. Från v.8 så syns det tydligt om det är fler än 1... och om deras hjärtan slår... el så är du kall och väntar till vanliga ultraljudet... det är ju inte så mycket du kan göra fram tills dess iallafall och rutinerna på MVC var inge annorlunda fram tills dess.
    De vågar inte säga så mycket innan UL upplevde jag med risk för att nånting kan hända med ett av fostren.

Tanken att vänta 2 barn är dock oslagbar och känns helt overkligt i början.

Lycka till!
  • mumama
    Maria1984 skrev 2011-09-25 19:05:04 följande:

jag hade ont i ligamenten... alltså magen. Inga ömma bröst alls.... hade jag inte med sonen heller. 
    Jag har inte tvillingar i släkten. Tänk på att det bara är tvåäggstvillingar som kan föras vidare och på moderns sida 
  • november11
    Frila2 skrev 2011-09-25 19:20:40 följande:
    När det gäller kuddar så vet jag att Ullareds kuddar har dåligt rykte då de blir väldigt klumpiga (alltså, stoppningen blir som klumpar) när man tvättat dem. Ikeas kuddar är från 12 månader så de får man inte använda innan dess, så de fungerar inte nu i början. De är för platta och ger inte barnen skydd från att bli platta i bakhuvudet. De funkar jättebra när barnen blir äldre.
    Minimundus kuddar kan jag starkt rekommendera då de är utvecklades tillsammans med två sjukgymnaster som arbetar med barn som blivit sneda i bakhuvud och nackmuskler men även kuddar från tex babyproffsen/barnens hus etc så länge de är från rätt ålder.

Täcke rekommenderas inte på natten i början eftersom täcken är mindre följsamma än filtar och barnen kan hamna under dem på natten och då ökar risken för PSD. Jag har köpt täcke att ha i vagnen då jag inte tänkt att de ska sova obevakat där. Sover de obevakat så ska jag byta till filt.
    Tack för info om kuddarna. De ska alltså ha kudde från början? 
    Lika bra att lägga undan kuddarna från IKEA ett tag då.
  • Busan10
    Frila2 skrev 2011-09-25 19:20:40 följande:

Tack. Ullared ska jag inte till så det blir lätt att undvika dom kuddarna =)

Har massa örngott och underlakan som en bekant som är pensionär hade när hon och hennes man var nyfödda så hoppas verkligen att kuddarna passar så jag kan använda dom, jätte fina broderade.

Filt kommer jag nog använda då jag har några sen jag var liten, lär bara köpa kuddar så är vaggan klar till de små..
    Har inte köpt någonting alls än, jo, två babyskydd igår så nu ska jag bara köpa ett tredje =)
  • mumama
    Busan10 skrev 2011-09-25 19:31:29 följande:
    Tack. Ullared ska jag inte till så det blir lätt att undvika dom kuddarna =)

Har massa örngott och underlakan som en bekant som är pensionär hade när hon och hennes man var nyfödda så hoppas verkligen att kuddarna passar så jag kan använda dom, jätte fina broderade.

Filt kommer jag nog använda då jag har några sen jag var liten, lär bara köpa kuddar så är vaggan klar till de små..
    Har inte köpt någonting alls än, jo, två babyskydd igår så nu ska jag bara köpa ett tredje =)
    om inte mina prematurkläder blir förstörda av mina så kan du nog få dem om du vill.. bara du betalar portot. =) men glöm inte att påminna mig sen :D
Svar på tråden tvillingar i höst?