• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Frila2
    november11 skrev 2011-09-25 19:30:11 följande:
    Tack för info om kuddarna. De ska alltså ha kudde från början? 
    Lika bra att lägga undan kuddarna från IKEA ett tag då.
    Ja, de ska ha kuddar från start. Man rekommenderar att barn ska sova på rygg och då blir de lätt platta i bakhuvudet och kan få sneda nackmuskler. När barnen kan vända sig från rygg till mage och tvärtom får de sova på mage om de vill men då ska man ta bort kudde. Sedan kan man lägga tillbaka kudden igen när de är äldre och då passar ikeas jättebra då de är lite tunnare. 
    spattanjansson skrev 2011-09-25 19:20:43 följande:
    Till er mammor: vad är bra att ha vid sköt orden....tänker på typ salvor etc. Vet ju att dom ska ha olja när dom badar men va mer behövs???? Eller även ifall det inte behövs så kan det ju vara bra ändå. :)
    Jag tycker att det räcker med olja till badvattnet och inytiolsalva mot röda rumpor. Mer än så har vi inte använt. Vaselin har vi haft till termometern så det kommer vi köpa denna gången också. Annars är det som vi tänkt använda torra tvättlappar + vatten. Blir det extremt mycket bajs överallt är det lättast att tappa upp ett bad

Om barnen är jätteröda i rumpan kan det vara värt att prova en annan sorts blöjor. Dottern har nästan aldrig varit röd i rumpan men när hon varit det har det varit extremt mycket och alltid berott på att vi provat Pampers. När hon var liten och låg på sjukhus var hon helt sönderfrätt i rumpan, hade stora öppna sår som inte blev bättre. Vi trodde det berodde på att hon bajsade så ofta och man inte kunde byta mer än var tredje timma (hon fick inte störas) men vi har i efterhand kommit på att det var pga att de endast hade Pampersblöjor (det finns endast Pampers i vissa små storlekar).
  • Frila2
    Busan10 skrev 2011-09-25 19:31:29 följande:
    Tack. Ullared ska jag inte till så det blir lätt att undvika dom kuddarna =)

Har massa örngott och underlakan som en bekant som är pensionär hade när hon och hennes man var nyfödda så hoppas verkligen att kuddarna passar så jag kan använda dom, jätte fina broderade.

Filt kommer jag nog använda då jag har några sen jag var liten, lär bara köpa kuddar så är vaggan klar till de små..
    Har inte köpt någonting alls än, jo, två babyskydd igår så nu ska jag bara köpa ett tredje =)
    Säger samma som mumama: Jag säljer gärna alla våra kläder i 44 när mina vuxit ur dem (om de ens kommer kunna ha dem) och då kan jag ordna att de skickas till dig om du är intresserad av att köpa dem. Beror ju såklart på hur kläderna klarat sig och när dina tittar ut.
    Annars kan jag tipsa om www.meandmy.se och www.pytteliten.net som har jättefina prematurkläder. Kappahl har rätt mycket i stl 44 och Åhléns har begränsat men ändå lite i 46.
  • Ladycocos
    Frila2 skrev 2011-09-25 19:49:13 följande:
    Om barnen är jätteröda i rumpan kan det vara värt att prova en annan sorts blöjor.
    Det håller jag verkligen med om!! Förutom att sonen inte klarar Libero

Sen kan jag varmt rekommendera Bepanthen, som finns på Apoteket. Jag tycker den är kanon mot röda rumpor och torra mammahänder....
  • Maria1984

Tack för svar..

jag har väldigt väldigt ömma bröst, lite illamående ibland, huvudvärk, ryggont,

väldigt känslig mot lukter..

jag har ett tidigt VUL den 18 oktober men känns som en evighet till dess...

• Busan10
    mumama skrev 2011-09-25 19:36:06 följande:
    om inte mina prematurkläder blir förstörda av mina så kan du nog få dem om du vill.. bara du betalar portot. =) men glöm inte att påminna mig sen :D
    Gulligt! det ska jag lägga i bakhuvudet ;)
    Frila2 skrev 2011-09-25 19:51:22 följande:
    Säger samma som mumama: Jag säljer gärna alla våra kläder i 44 när mina vuxit ur dem (om de ens kommer kunna ha dem) och då kan jag ordna att de skickas till dig om du är intresserad av att köpa dem. Beror ju såklart på hur kläderna klarat sig och när dina tittar ut.
    Annars kan jag tipsa om www.meandmy.se och www.pytteliten.net som har jättefina prematurkläder. Kappahl har rätt mycket i stl 44 och Åhléns har begränsat men ändå lite i 46.
    Kanon, vi får se hur det passar i tiden men det borde kunna funka =)

kollar mycket på dom sidorna, finns mycket att surfa runt på när man ligger på sjukan!
    Kappahls strl 44 tycker jag verkar väldigt stora, mamma har köpt pyjamasar där till våra och dom ser ut som strl 50 i min mening..

Kommer väl våga skicka iväg en beställning snart, jag sitter på varje sida och lägger i varukorgen men vågar aldrig slutföra köpen...
    Har gått 27 fulla veckor imorgon så snart vågar jag tro på att vi kommer få tre levande barn =)
  • Frila2
    Busan10 skrev 2011-09-25 21:38:13 följande:
    Gulligt! det ska jag lägga i bakhuvudet ;)
    Frila2 skrev 2011-09-25 19:51:22 följande:
    Kanon, vi får se hur det passar i tiden men det borde kunna funka =)

kollar mycket på dom sidorna, finns mycket att surfa runt på när man ligger på sjukan!
    Kappahls strl 44 tycker jag verkar väldigt stora, mamma har köpt pyjamasar där till våra och dom ser ut som strl 50 i min mening..

Kommer väl våga skicka iväg en beställning snart, jag sitter på varje sida och lägger i varukorgen men vågar aldrig slutföra köpen...
    Har gått 27 fulla veckor imorgon så snart vågar jag tro på att vi kommer få tre levande barn =)
    Dottern hade pyjamaser från Kappahl och de var inte så stora faktiskt, eftersom de har fötter. HM har också kläder från storlek 44. Men (vilket jag skriver varje gång jag pratar prematurkläder ) undvik verkligen PoPs prematurkläder. De är riktigt usla. Jag jämförde häromdagen en body i storlek 40 från Polarn och pyret mot en body i stl 44 från meandmy,se och PoPs i stl 40 är mycket, mycket, mycket större. Alldeles för lång, alldeles för bred och med alldeles för stora "hål" för benen samt jättelånga och breda ärmar. Prematurer är ju inte bara kortare än fullgångna utan också betydligt mycket magrare så de passar inte alls. När Siri började ha kläder hade hon en body från PoP och vi hade utan problem fått plats med hennes lår x 4 i ena byxbenet.

Klart du ska tro att du ska få tre levande barn!! 27+0 är fantastiskt bra trots allt. Siri föddes i v 28+4 och var rejält tillväxthämmad och vi lärde känna flera familjer och barn på neonatal och av de som vi fortfarande har kontakt med så var alla tre födda i v 25+ och 26+, alla har klarat sig utan men, två av dem med astmabesvär. Inget annat. Visst är det en jobbig tid med mycket oroa och risker för komplikationer men det brukar nästan alltid gå bra så länge som barnen är friska när de föds, bara små.
  • Busungarnas mamma

Busan10

KappAhls stl 44 ÄR jättestort.
    De har bl.a vita byxor med fot, som vi köpt till Alice och Iris, båda får plats i ett par   
    Fötterna är pyttesmå och midjan är jätte, jätte, jätte bred. Längdmässigt är de ganska ok.
    Vi har fått några 44 pyjamaser därifrån, och de är också stora.
    Säger som du, verkar vara stl 50 på dem. 

Mina underbara ungar! Felix -03 Måns -09 Alice och Iris -11
  • Sjejn

TUL i morgon och jag är jättenervös. Sist låg den minsta på -29% (den större på -6%) och även om flödena var bra både då och på den extra flödeskolen förra måndagen så förvarnade läkaren då mig om att har inte den lilla växt utan alltså tappat ytterligare så kommer de kanske vilja få ut dem rätt omgående även om flödena är fina. Ligger hon kvar kring samma procent så får de stanna inne ytterligare ett tag så länge flödena fortsätter vara så fina som de varit.

Just nu känner jag att jag verkligen verkligen vill ha kvar dem därinne några veckor till, är i v.34+1 idag och två eller tre veckor till vore kanon så jag hoppas så jättemycket att lillskrotan ska ha växt.

(Alldeles nyss sade jag iofs till min man att jag möjligtvis kan ha haft en lite färgad flytning, så nu blev jag nervös för det också... Men något annat känner jag inte, sammandragningar har jag ju jämt och de kommer alltid hyfsat ofta, men de gör inte ont i alla fall.)

Så, nu tänker jag sova, och jag ska sova gott heeela natten utan minsta känning och så ska jag åka på TUL i morgon förmiddag och så ska de ha växt ordentligt och sedan ska jag åka hem och vara gravid ytterligare några veckor till. Vad bra, då var det bestämt. 

• Frila2
    Busungarnas mamma skrev 2011-09-25 22:10:06 följande:
    Busan10

KappAhls stl 44 ÄR jättestort.
    De har bl.a vita byxor med fot, som vi köpt till Alice och Iris, båda får plats i ett par   
    Fötterna är pyttesmå och midjan är jätte, jätte, jätte bred. Längdmässigt är de ganska ok.
    Vi har fått några 44 pyjamaser därifrån, och de är också stora.
    Säger som du, verkar vara stl 50 på dem. 
    Oj då har de nog ändrats de senaste åren. Våra kläder därifrån är ju nästan 3 år gamla och då var de inte bland de större prematurkläderna
  • Frila2

Lycka till imorgon Sjejn! Hoppas du har rätt och att allt ser fint ut och de stannar några veckor till.

Svar på tråden tvillingar i höst?