• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Sjejn
    spattanjansson skrev 2011-05-19 16:01:53 följande:
    sjejn: jag kan tyvärr inte ligga på sidan för då mår jag ännu mer illa...fast jag tycker mer att jag ont i magen..och inte nere i ligamenten..men ibland är de ju svårt att veta var det onda sitter..framför allt när man mår illa oxå..
    mår man lixsom illa eller har man ont? svårt ibland och veta skillnaden...
    Jag tror min säng även kan göra sitt...får nog byta med maken och ligga på hans sida...han har lite hårdare resårmadrass än min :)
    Är det liksom magmagen som gör ont, alltså typ magsäck och tarmar och så? Tänker om det blir mer eller mindre ihopklämt och saker och ting flyttar på sig när du ligger... Det är ju så jäkla mycket som händer därinne. Tänk vad man utsätter sin stackars kropp för.*s*
  • spattanjansson
    Sjejn skrev 2011-05-19 16:06:36 följande:
    Är det liksom magmagen som gör ont, alltså typ magsäck och tarmar och så? Tänker om det blir mer eller mindre ihopklämt och saker och ting flyttar på sig när du ligger... Det är ju så jäkla mycket som händer därinne. Tänk vad man utsätter sin stackars kropp för.*s*
    jaaa men det är nog mer magmagen, inte så långt ner som vid blygdbenen utan längre norrut  :)
    haha..ja alltså det är ju inte konstigt att det gör lite ont här och var egentligen..men jag är ändå lite avis på en del som säger att dom ALDRIG mått såååå bra som när dom var gravida...kunde man inte ens kunna få känna på det lite? :)
  • LillAnnie
    spattanjansson skrev 2011-05-19 11:58:12 följande:
    är det någon mer än jag som får ont i magen när ni ligger ner? På kvällarna nätterna när jag lägger mig får jag alltid ont i magen/mår illa..jättejobbigt...vaknar ibland och känner då att jag har ont...inte jättejätteont..men lite sådär lagom störande ont...
    du är inte ensam  om detHjärta
    illamåendet kommer så snart man lägger sig på sidan också..
  • Linda28
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-19 11:48:42 följande:
    Hur fick du veta det?
    Fick ni reda på könen?
    Jag var på MVC på läkarbesök idag för att få min sjukskrivning förlängd och då hade tydligen min läkare slutat så jag fick träffa en ny. Och då passade jag på att fråga varför jag hade UL inbokat varannan vecka efter RUL vilket jag inte fått förklarat för mig.

Och då berättade hon att det är för att du väntar enäggstvillingar. Blev lite paff för hon som gjorde VUL i v8 sa att det inte gick att se så tidigt. Men min nuvarande läkare sa att jo men det är definitivt en enäggstvilling grav och att det inte var någon tvekan om det. De ligger i samma moderkaka inte en sammanväxt utan i samma och att de har var sin väldigt tunn liten hinna mellan sig så de ligger i var sin fostersäck.

RUL är nästa vecka så hoppas att få reda på kön då Hjärta
  • Frila2
    Sjejn skrev 2011-05-19 09:07:54 följande:

Jaja, två veckor till RUL, det ska man väl kunna ta sig igenom.Glad De får sätta igång och buffa lite mer nu bara, så att det känns ordentligt genom moderkakan i framväggen också. Ni som känner fosterrörelser, kan ni känna att det är två olika som buffar?

Jag känner ibland men har aldrig verkligen känt att det är två som buffar. Däremot märker jag att det ibland är två "bulor" som putar vid livmodern. Jag antar att det är båda jag känner då :)
    Sjejn skrev 2011-05-19 13:11:18 följande:
    JohannaOMikael skrev 2011-05-19 12:28:48 följande:
    Håller helt med dig. Känns som att magen är mindre. Hur det nu kan komma sig. ?!
    Nej, jag fattar inte... De växer ju så mycket runt de här veckorna, men det är väl kanske först senare som tvillingmagar brukar dra iväg sådär riktigt mycket i storlek jämfört med enlingmagar?
    Det är i början när livmodern vanligtvis är liten som man ser skillnad och senare i graviditeten då skillnaden mellan enlingar och tvillingar är mest tydlig på magen och livmodern. Jag tycker inte att min livmoder växer just nu heller men vad jag förstår det som så är det normalt.
  • mumama

jag funderar på en sak, när vi var på kub så kunde bm bara se en moderkaka.... men barnen har varsin foster och hinnsäck... kan det vara så att den bara växt ihop och kan de se det på RUL isf?

• FamJ
    Linda28 skrev 2011-05-19 18:45:30 följande:
    Jag var på MVC på läkarbesök idag för att få min sjukskrivning förlängd och då hade tydligen min läkare slutat så jag fick träffa en ny. Och då passade jag på att fråga varför jag hade UL inbokat varannan vecka efter RUL vilket jag inte fått förklarat för mig.

Och då berättade hon att det är för att du väntar enäggstvillingar. Blev lite paff för hon som gjorde VUL i v8 sa att det inte gick att se så tidigt. Men min nuvarande läkare sa att jo men det är definitivt en enäggstvilling grav och att det inte var någon tvekan om det. De ligger i samma moderkaka inte en sammanväxt utan i samma och att de har var sin väldigt tunn liten hinna mellan sig så de ligger i var sin fostersäck.

RUL är nästa vecka så hoppas att få reda på kön då Hjärta
    Mhä vi väntar tvåäggs, och de ligger i samma moderkaka fast en hinna i mellan i varsin fostersäck :O

Eller så fattade ja väldigt fel igår Glad
  • Busungarnas mamma

Nu måste ni förklara för mig vad ni menar när ni skriver att de ligger i samma moderkaka.
    Menar ni då att de delar moderkaka?
    För inte ligger de väl i moderkakan heller Obestämd

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • spattanjansson
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-19 20:43:43 följande:
    Nu måste ni förklara för mig vad ni menar när ni skriver att de ligger i samma moderkaka.
    Menar ni då att de delar moderkaka?
    För inte ligger de väl i moderkakan heller Obestämd
    Om bebisarna ligger I moderkakan...då har jag fattat det hela väldans fel :)
Svar på tråden tvillingar i höst?