• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • spattanjansson
    LillAnnie skrev 2011-05-17 18:25:21 följande:
    för att det ska vara livmodern,då ska man alltså få ont över hela magen typ, från naveln o neråt iallafall? har ju aldrig känt sammandragningar förut så vet inte hur d känns... men det pågår ju inte hela dagarna iallafall , gör sammandragnignar det?
    jag har med det lite så, det spänner, krampar och drar...barnmorskan sa det är ligamenten..vi har nog helt enkelt växtvärk :)
  • mumama
    LillAnnie skrev 2011-05-17 18:25:21 följande:
    för att det ska vara livmodern,då ska man alltså få ont över hela magen typ, från naveln o neråt iallafall? har ju aldrig känt sammandragningar förut så vet inte hur d känns... men det pågår ju inte hela dagarna iallafall , gör sammandragnignar det?
    du är ju lika långt gånget som mig och min livmoder når till naveln nu, så då borde din vara i närheten.... så vid naveln och ner, men sammandragningar behäver inte göra ont, men de kan vara obehagliga...  Och de behöver definitivt inte hålla på dela dagen.... kan vara för att du överansträngt dig.
  • Sjejn

Sammandragningar kan absolut komma en och en och sådana sammandragningar som bara innebär att livmodern "tränar" eller som reaktion på för mycket fysisk anstränging (och förhoppningsvis inte har någon påverkan alls på livmoderhalsens längd) behöver knappt kännas alls, inte i smärta räknat alltså. För mig är det som ett slags sug i hela magen och så blir ju livmodern hård. Ibland gör det ont i ligamenten runtomkring också, framför allt nere vid blygdbenet, eftersom det blir en sådan spänning i hela området liksom. När sammandragningar gör ont är det mer som mensvärk, som värkar alltså. Värkar är ju sammandragningar som gör ont och som har till syfte att pressa barnet neråt och ut.

• LillAnnie
    spattanjansson skrev 2011-05-17 18:30:23 följande:
    jag har med det lite så, det spänner, krampar och drar...barnmorskan sa det är ligamenten..vi har nog helt enkelt växtvärk :)
    Gravidskumt att det känns nästan alltid på höger sidan , typ där äggstockarna "brukade " sitta :D , på kvällarna så drar det över hela muffen o lite mer halvvägs upp till naveln om man säger så... Skrattande... haha.. min mage kommer se knasig ut om jag fortsätter ha växtvärk på höger sida... hahaha.. fick en bild framför mig... usch :D
  • mumama

idag har jag känt smärta i nedre delen av magen... vet inte om det är urinblåsan som bråkat med barnen eller om det är nåt annat... smärtan ligger liksom i mitten av allt...  är det någon annan som känt en ilande ihållande smärta just där livmodern ligger alldeldes i början av graviditet?

• Frila2
    mumama skrev 2011-05-17 19:38:38 följande:
    idag har jag känt smärta i nedre delen av magen... vet inte om det är urinblåsan som bråkat med barnen eller om det är nåt annat... smärtan ligger liksom i mitten av allt...  är det någon annan som känt en ilande ihållande smärta just där livmodern ligger alldeldes i början av graviditet?
    Japp, tycker det ilar mest hela tiden. Ibland lite mer långvarit. Jag har tolkat det som att det stränar och drar lite eftersom någon eller några knör just där just då.
    Tycker mest att det ilar mot urinblåsan, tror att de roar sig där i närheten mycket.
  • mumama
    Frila2 skrev 2011-05-17 20:49:29 följande:
    Japp, tycker det ilar mest hela tiden. Ibland lite mer långvarit. Jag har tolkat det som att det stränar och drar lite eftersom någon eller några knör just där just då.
    Tycker mest att det ilar mot urinblåsan, tror att de roar sig där i närheten mycket.
    nåt o sparka på liksom :D
  • spattanjansson

Lillannie: haha det blir nog bra i slutändan :)

Ego: själv är jag mest kissinödig. Så fort jag reser mig om jag sitter ner måste jag kissa! Och jag som har liten blåsa ivanliga fall :)

• Sjejn
    spattanjansson skrev 2011-05-17 22:43:45 följande:
    Lillannie: haha det blir nog bra i slutändan :)

Ego: själv är jag mest kissinödig. Så fort jag reser mig om jag sitter ner måste jag kissa! Och jag som har liten blåsa ivanliga fall :)
    Ständigt kissnödig här också. ...och bättre blir det ju inte...*s* Jag minns de härliga sparkarna - när de blivit riktigt starka - rakt på urinblåsan från tidigare graviditeter, haha, snacka om tortyr.
  • Sjejn

Idag har jag varit blödningsfri en vecka! På ett sätt känns det lite läskigt, för då känns det ännu värre om det sätter igång igen, men jag blev jätteglad i morse av helt ofärgade flytningar, det trodde jag liksom inte tidigare kunde vara någon direkt glädjekälla.*s*

Nu ser jag fram emot RUL om två veckor och två dagar, jag hoppas så att de mår bra båda två. Jag får såpass få och små buffar att det omöjligt går att säga om det är en eller två som rumlar runt därinne... Just nu är nojorna att de växer väldigt dåligt och/eller att en av dem inte klarat sig, fast egentligen har jag ingen direkt fog för det (mer än att läkaren på spec.mvc mätte dem till mer än fem dagar yngre än vad KUBet sagt lite mer än en vecka tidigare bara).

Svar på tråden tvillingar i höst?