• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Linda28
    Frila2 skrev 2011-05-26 17:37:46 följande:
    Ett gnällinlägg från mig.
    Hur orkar ni jobba ni som gör det? Jag har ju pluggat senaste året och därför haft mycket egna studier. Idag har jag varit iväg hela dagen, först en presentation och plugg, sedan en promenad på stan. Därefter hämtat dottern på förskolan. Vi bor långt från förskolan och åkte buss hem. Åkte från stan vid 14:10, hämtade dottern vid 14:40 och vi var hemma ungefär15:40. Jag är helt slut! Dessutom har jag skitont. Har fått foglossning och går långsamt och försiktigt.
     Men alltså, hur gör ni som jobbar? Jag är själv hemma med lilltjejen idag eftersom maken arbetar ikväll och jag skulle bara vilja lägga mig och sova. Grejen är att jag ska börja jobba om 1½ vecka. Visst, bara 3 veckor innan min semester, men nu börjar jag fundera på om jag kommer klara det. Har ett aktivt jobb, är sjuksköterska och går och står mycket. Jobbar från 7:30 till 16:30, med restid innebär det att jag gå hemifrån 6:40 och kommer hem 17:30. Jag känner mig nästan lite panikslagen. Hur ska jag fixa detta? Jag är i v 16+6 idag så det är ju inte ens så att jag är långt gången. Skäms
    Hej hej om det är någon tröst så har jag inte jobbat en dag sen jag blev gravid vilket känns piss Rynkar på näsan
    Men varit sjukskriven sen i princip dag ett då graviditeten gjort mig så dålig och min läkare på MVC sa ganska så tidigt till mig att jag fick räkna med att var sjukskriven fram till förlossningen. Kräkts nått så kopiöst sen dag ett fram till v17 plus foglossningar redan i v8 gått med krycka sen v16 och snart är det dags att ta upp den andra kryckan Rynkar på näsan

Känna dig inte panikslagen det är nog inte så bra för varken dig eller småbebisarna :) Utan prata med din mödravård om situationen och tror du att du inte klarar det så kan du ju alltid bli sjukskriven och man måste ju inte vara på 100% heller utan känner du att du fixar 50% så gör det! :)

Lycka till!
  • Frila2
    Linda28 skrev 2011-05-26 17:47:41 följande:
    Hej hej om det är någon tröst så har jag inte jobbat en dag sen jag blev gravid vilket känns piss Rynkar på näsan
    Men varit sjukskriven sen i princip dag ett då graviditeten gjort mig så dålig och min läkare på MVC sa ganska så tidigt till mig att jag fick räkna med att var sjukskriven fram till förlossningen. Kräkts nått så kopiöst sen dag ett fram till v17 plus foglossningar redan i v8 gått med krycka sen v16 och snart är det dags att ta upp den andra kryckan Rynkar på näsan

Känna dig inte panikslagen det är nog inte så bra för varken dig eller småbebisarna :) Utan prata med din mödravård om situationen och tror du att du inte klarar det så kan du ju alltid bli sjukskriven och man måste ju inte vara på 100% heller utan känner du att du fixar 50% så gör det! :)

Lycka till!
    Åh men stackare! Jag har ju haft turen att inte må illa. Jag förstår mer och mer hur ovanligt det är vid tvillinggraviditeter så jag är riktigt tacksam. Oj, har du behövt använda krycka? Var sitter dina fogsmärtor? Jag har ont endast (just nu ) i främre fogen, precis som vid min förra gravidtet. Känner du att kryckan har gjort någon skillnad.

Nej, panikslagen är fel ord. Besviken över att jag inte orkar och ledsen och orolig över hur sommaren ska gå. Jag kommer vara ledig från midsommar men min man kommer inte vara ledig förrän i augusti så det är 5-6 veckor när jag ska försöka underhålla en aktiv 2 åring som dessutom just nu är rädd för både alla småkryp, gräsmattan och att bada. Obestämd Hoppas det blir bättre för annars hade man kunnat ligga utomhus och vila och hon leka samtidigt.
    Bra tips med 50 %. Ska nog ringa BM och prata med henne redan i nästa vecka.
  • spattanjansson
    Linda28 skrev 2011-05-26 17:47:41 följande:

Lycka till!
    Guuuud, helt plötsligt känns mitt dygnet-runt-kräkande jag hade fram till vecka 15 som ingenting....vad har jag gnällt för lixsom. låter ohyggligt jobbigt att behöva gå på kryckor så här tidigt...hoppas det mirakulöst gå över på nått sätt :)
  • Prezzo

Usch, så jobbigt med superillamående och ont i fogarna. Ni är duktiga som orkar. Illamående är ju så hemskt, man känner sig ju inte som en människa när man är så illamående.

En (dum) fråga bara, var sitter fogarna egentligen?

Zafon

• mumama
    Prezzo skrev 2011-05-26 19:46:17 följande:

Usch, så jobbigt med superillamående och ont i fogarna. Ni är duktiga som orkar. Illamående är ju så hemskt, man känner sig ju inte som en människa när man är så illamående.

En (dum) fråga bara, var sitter fogarna egentligen?

Zafon

fogarna sitter typ fram vid blygmbenet och två bak vid svanskotan typ.... 
  • Ladycocos

Men fy då Linda! Inte en skoj sits!!
    Men jag förstår vad du menar Frila. Jag är hemma på heltid med sonen som blir 2 i augusti, dvs inga direkta chanser att ligga på soffan och ta igen sig...
    Jag är TOTALT slut!! Har konstant nedräkning till nästa dag som maken är ledig..
    Är nu i vecka 18 och stor som ett mindre hus.. Jämför bilderna och jag är som i v 30 med sonen... Orken är helt borta, likaså kondisen. Men MVC ringde häromdagen, och mina järnvärden är i botten, så jag ber intensiva böner att extra järn ska ge mig en liten skjuts framåt..
    Vid inskrivningen så var det en självklarhet för min barnmorska att jag skulle bli sjukskriven den dag jag verkligen inte orkar mer, men när jag träffade läkaren så var hennes kommentar "jag ser att du bara är föräldraledig, så då behöver vi inte fundera på hur vi ska göra efter v 28..."
    BARA föräldraledig!!!!! Det är ingen barnlek att jaga/stimulera ett litet energiknippe 12 timmar om dagen. Sköter dessutom hem och hushåll, samt övervakar slutskedet av vårt husbygge...
    MEN jag sätter min förhoppning till att läkaren bara inte tänkte sig för i sin kommentar, för vi diskuterade det inte vidare just då..
    Maken går dock på semester om bara 3 veckor, och vi har konstaterat att om vi båda tömmer våra semesterkonton så kommer vi så nära BF att jag kan börja plocka dagar för dessa bebisar. Hmm får jag börja ta dagar för tvillingarna 2 mån innan BF om maken är hemma på FP med sonen??
    Samtidigt känns det surt att lägga all vår semester på att vara hemma för att jag inte orkar mer.. Men det får bli ett senare bekymmer, kanske får jag min sjukskrivning om jag ber ordentligt om det... För även om mina sammandragningar inte gör ont idag, så är de intensiva och vem vet hur de känns om 6-7veckor........

• mumama

jag måste bara tipsa om hemmagjord youghurtglass!! du mixar bär och vaniljyoughurt i en mixer eller med stav, in i frysen en stund och voilá du har en mumsig mjukglass Skrattande

• spattanjansson
    mumama skrev 2011-05-26 20:54:41 följande:
    jag måste bara tipsa om hemmagjord youghurtglass!! du mixar bär och vaniljyoughurt i en mixer eller med stav, in i frysen en stund och voilá du har en mumsig mjukglass Skrattande
    låter hälsosammare än det jag har ätit 3 kvällar i rad....vaniljglass, jordgubbar och ohoj chokladsås :)
  • Ladycocos

Åhh det låter så gott... har varit så grymt glassugen senaste veckan. och både gångerna jag ätit glass har magen vänt ut och in på sig     tur att jag var hemma

• Linda28
    Ladycocos skrev 2011-05-26 19:58:14 följande:
    Men fy då Linda! Inte en skoj sits!!
    Men jag förstår vad du menar Frila. Jag är hemma på heltid med sonen som blir 2 i augusti, dvs inga direkta chanser att ligga på soffan och ta igen sig...
    Jag är TOTALT slut!! Har konstant nedräkning till nästa dag som maken är ledig..
    Är nu i vecka 18 och stor som ett mindre hus.. Jämför bilderna och jag är som i v 30 med sonen... Orken är helt borta, likaså kondisen. Men MVC ringde häromdagen, och mina järnvärden är i botten, så jag ber intensiva böner att extra järn ska ge mig en liten skjuts framåt..
    Vid inskrivningen så var det en självklarhet för min barnmorska att jag skulle bli sjukskriven den dag jag verkligen inte orkar mer, men när jag träffade läkaren så var hennes kommentar "jag ser att du bara är föräldraledig, så då behöver vi inte fundera på hur vi ska göra efter v 28..."
    BARA föräldraledig!!!!! Det är ingen barnlek att jaga/stimulera ett litet energiknippe 12 timmar om dagen. Sköter dessutom hem och hushåll, samt övervakar slutskedet av vårt husbygge...
    MEN jag sätter min förhoppning till att läkaren bara inte tänkte sig för i sin kommentar, för vi diskuterade det inte vidare just då..
    Maken går dock på semester om bara 3 veckor, och vi har konstaterat att om vi båda tömmer våra semesterkonton så kommer vi så nära BF att jag kan börja plocka dagar för dessa bebisar. Hmm får jag börja ta dagar för tvillingarna 2 mån innan BF om maken är hemma på FP med sonen??
    Samtidigt känns det surt att lägga all vår semester på att vara hemma för att jag inte orkar mer.. Men det får bli ett senare bekymmer, kanske får jag min sjukskrivning om jag ber ordentligt om det... För även om mina sammandragningar inte gör ont idag, så är de intensiva och vem vet hur de känns om 6-7veckor........
    Jag var på föräldrainformation hos försäkringskassan idag och vad jag fick förklarat för mig så kan du i den sitsen ta tillfällig föräldrapenning (man har 60 dagar per barn per kalender år) så att du inte tar på din föräldrarpenning men ändå för sjukersättning och då kan antingen din sambo har semester eller han kan ta föräldrardagar istället för dig då du är sjukskriven och inte klarar att ta hand om ditt andra barn :)
Svar på tråden tvillingar i höst?