Använder DU flexikoppel?
Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
Skriv gärna och motivera ditt svar!
Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
Skriv gärna och motivera ditt svar!
Nej. Jag tycker att en hund ska kunna gå i vanligt koppel när den inte är lös. Vi har vår hund i koppen vid enstaka tillfällen.
Jag kan säga att minst 80 % av alla vi möter som har hunden i flexi har ouppfostrade och oartiga hundar som de antingen låter springa fram till vår hund (då blockar vi ochsäger/ryter NEJ! till den andra hunden. VI bestämmer om vår hund ska hälsa och det ska aldrig ske genom att den andra okontrollerat springer fram) eller låter hunden hänga längst ut i kopplet med hela kroppstyngden i halsbandet, antingen skällandes/morrandes eller kämpandes för att komma fram.
Det är väldigt sällan vi ser eller möter människor med hunden i flexi som faktiskt jobbar med hunden och har pli på den.
Oj vad många som tycker illa om flexi. Vår hund går jättebra i det och håller sig ganska nära. Det är inte ofta vi släpper full längd på det och han har aldrig vart till problem för allmänheten. trivs mycket bättre med flexi än vanligt. ![]()
Flexi borde förbjudas! Eller om möjligt säljas med tillhörande kurs för vad hunden bör kunna för att gå i flexi. Bland annat en fungerande inkallning och stoppkommando och någorlunda fot-kommando.
Flexi är för olydiga hundar med totalt inkompetenta ägare som tror flexi fritar allt ansvar för vad hunden kan ställa till med.. (i 90% av fallen, sköter er hund sig i flexi så bortse från min kommentar)
(ja jag hatar verkligen flexi och hur det allmänt används!)
Folk får använda vad de vill om de behärskar det. Men jag blir vansinnig på hundägare med flexikoppel som tror att det är ok att låta hunden springa fram till en eftersom "den är ju kopplad". Jag blir även vansinnig på folk som låter hunden flexikoppla över hela cykelstigen så att man måste stanna tvärt för att inte köra rakt in i kopplet.
Aldrig! Stör mig som fan på det de flesta som jag sett har det har noll koll på hunden. Senast i förrgår blev vagnen insnurrad när en tant inte hade koll.
Jag hittade inget bra alternativ, jag har det när jag cyklar med hunden eftersom jag då inte löper lika stor risk att bli omkulldragen om hon blir rädd för något (som förra sommaren då hon plötsligt blev livrädd för några kor och tvärnitade, tacksam för att barnen satt i cykelkärran när jag slog i marken). Vi har haft en springer men då går det ju inte direkt att "rasta" henne, så den använder jag i princip aldrig längre.
Haha nämen gud! Folk stör sig på flexi? Det här hade jag ingen aning om, jag tyckte frågan var lite konstig. "Flexi såklart, hallå" Men icke! Okej.. okej..
Låsspärren hoppar inte ur om man håller tummen för. Snöret hamnar inte tvärs över gatan om man ser sig om och bakåt efter cyklister som vilken vettig människa som helst.
De får känslan av att springa runt mer som om de vore lösa, utan att bryta mot lagen om att det skall vara kopplat. Go flexi go!