• MammaTillDomFinaste

Använder DU flexikoppel?

Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
    Skriv gärna och motivera ditt svar! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder DU flexikoppel?
  • LillTussa
    Bottis skrev 2011-04-15 10:46:32 följande:
    Jag använder flexi när vi går på vår landsväg där inga bilar åker, när vi går i skogen under tid på året då koppeltvång råder och på promenader i friluftsområden. I "befolkade" områden blir det vanligt koppel då jag tycker det är enklast.

Finns inget koppeltvång. Däremot ska hunden hållas antingen i koppel eller såsom om den vore kopplad under hundförbudstiden 

Jaktlagen 6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt 

• Äggfis
    LillTussa skrev 2011-04-15 10:52:24 följande:
    Finns inget koppeltvång. Däremot ska hunden hållas antingen i koppel eller såsom om den vore kopplad under hundförbudstiden 

Jaktlagen 6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt 

Rent ordbajseri eftersom majoriteten hundägare inte har sådan lydnad som krävs - mao koppeltvång för deras del när de vistas i skog och mark.
  • LillTussa
    Äggfis skrev 2011-04-15 10:54:51 följande:
    Rent ordbajseri eftersom majoriteten hundägare inte har sådan lydnad som krävs - mao koppeltvång för deras del när de vistas i skog och mark.
    Sant, men det finns också vi hundägare som har sån koll.. Och då är det jobbigt när folk envisas med "koppeltvång" när de inte har nån aning om vad lagen säger.

(och ja, vi jagar och apporteringstränar våra hundar vilket kräver extremt bra lydnad, en olydig jakthund är inget att ha)
  • tjej87

Har inga egna hundar som bor hos mig men föräldrarna har 2 hundar.
    Jag röstade på "Använder alltid flexikoppel" men hundarna rör sig ytterst sällan i stadsmiljö då mina föräldrar bor på landet. Den ena av hundarna går dessutom oftast lös och den andra är en dam på 11 år som snarare drar bakåt i kopplet för att hon vill gå hem än springer framåt :P Kontakt hålls alltid med hundarna oavsett vilket koppel som gäller eller om dom går lösa. I stadsmiljö hålls flexikopplet oftast kort så det fungerar som vanligt koppel.

• Pyris

Det är väl kommunen som bestämmer om koppeltvång eller inte.

Jag använder inte flexikoppel, tycker inte om det. Men bryr mig inte om vad andra gör. 
  • LillTussa
    Pyris skrev 2011-04-15 10:59:20 följande:
    Det är väl kommunen som bestämmer om koppeltvång eller inte.

Jag använder inte flexikoppel, tycker inte om det. Men bryr mig inte om vad andra gör. 
    Nja, jaktlagen är allmän för hela sverige men vissa kommuner kan ändå ha koppeltvång i samhällen. (vi har det inte, antar att det är i mer tätbefolkade kommuner o städer).

Jag hatar flexikoppel om det används på fel sätt. Höll som sagt på att ta en hund med bilen pga puckad ägare. Men flexikoppel KAN vara bra om det är en lydig hund på ena sidan och en klok ansvarsfull ägare på andra. (men oftast är inte fallet så tyvärr)
  • Bottis

Jag håller hunden i koppel under denna period då jag ser det som koppeltvång för min hund, vill inte att hon stör häckande fåglar, bäverfamiljen som vi passerar under våra promenader etc. 
  • taxsandra

skulle aldrig ha det på minna hundar

• MåsteHittaPåNågot
    allmänt skrev 2011-04-15 00:04:40 följande:
    Haha nämen gud! Folk stör sig på flexi? Det här hade jag ingen aning om, jag tyckte frågan var lite konstig. "Flexi såklart, hallå" Men icke! Okej.. okej..

Låsspärren hoppar inte ur om man håller tummen för. Snöret hamnar inte tvärs över gatan om man ser sig om och bakåt efter cyklister som vilken vettig människa som helst.

De får känslan av att springa runt mer som om de vore lösa, utan att bryta mot lagen om att det skall vara kopplat. Go flexi go!
    Tyvärr är ju inte alla hundägare vettiga människor i så fall =/ (eller det är väl konstaterat i många trådar att vissa hundägare inte är vettiga?)

Jag kom cyklandes med min hund på höger sida (i springer) och visst, jag såg kvinnan med hunden som kom gåendes mot mig längre fram på gatan på vänster sida, men jag såg inte/tänkte inte på att hon hade flexikoppel. När vi närmade oss så springer hennes lilla älskling rak över vägen, mitt framför min cykel för att komma till min hund. Snacka om tvärbromsning för att inte köra över hunden och kracha. (En krach som för min kropp absolut skulle vara katastrof då jag har mycket problem.)

Hon såg oss komma men brydde sig inte om att hålla in hunden. Jag fick inte ens en ursäkt fast jag så uppenbarligen varit väldigt nära att ramla men å andra sidan så ska jag väl vara väldigt tacksam att hon inte skällde på mig för att jag höll på att köra på hennes lilla älskling?!?

Jag använder inte flexi själv men visst, har man koll på sin hund så får väl andra göra det. Tyvärr är det många som inte har koll på sin hund som använder det...
  • MåsteHittaPåNågot
    Joico skrev 2011-04-15 00:12:53 följande:
    Cykla bör man bara göra med en nyrastad hund. Man rastar ju inte hunden från cykeln Obestämd
    Precis, cykla med hund gör man för motionens skull, alt om man ska någonstans. Rastningen sker innan.
Svar på tråden Använder DU flexikoppel?