• MammaTillDomFinaste

Använder DU flexikoppel?

Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
    Skriv gärna och motivera ditt svar! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder DU flexikoppel?
  • Lady without tattoo
    Black roses skrev 2011-04-16 18:31:23 följande:
    Jag haraldrig hört förut dessa förutfattade meningar om flexikoppel.. Men tydligen ska någon gång alltid vara den första..Glad Jag har alltid haft både ock, och har alltid haft väl fostrade hundar, som vet att gå fot.. Det finns en spärr på dem, som jag alltid låst upp vid möten med andra människor och djur... Något jag anser vara en självklarhet.. Det är ju inte varesig hunden eller kopplet som eg är boven här utan huruvida människan som håller kopplet har vad vi andra kallar normalt sunt tänkande..Flört
    Jag tror de som gnäller inte kan ha koll på detta med flexikoppel.De själva kanske använder dem fel.Jag tycker det är toppen...bara för jag har flexi så får inte min hund ränna iväg hursomhelst
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • MåsteHittaPåNågot
    Lady without tattoo skrev 2011-04-16 19:22:23 följande:
    Jag tror de som gnäller inte kan ha koll på detta med flexikoppel.De själva kanske använder dem fel.Jag tycker det är toppen...bara för jag har flexi så får inte min hund ränna iväg hursomhelst
    Men det är ju det som är den stora skillnaden. De har helt enkelt inte koll på sina hundar i många fall. De berättelser som skrivits här, bl.a min egen har ju inträffat för att de som vi har mött med flexikoppel inte resonerar vettigt och tyvärr låter sina hundar ränna iväg hursomhelst. Det är inte hundens fel och det är inte flexikopplet i sig som är felet utan det är personen i andra änden som det är fel på! Och den personen är det förmodligen fel på även om hunden går i vanligt  koppel eller rep eller lös. Hunden får göra som den vill helt enkelt vilket ställer till det för personer runt om kring. (Att jag själv inte använder flexikoppel är inte för att jag inte har koll på detta med flexikoppel, det är för att jag kämpar med att min hund först och främst ska gå fint i vanligt koppel samt att jag inte trivs med flexi, jag har haft ett som förmodligen ligger kvar i någon låda).

Hon som höll på att orsaka att jag höll på att cykla ikull brydde sig inte ens om ett litet "ursäkta", inte ens ett litet "oj". Hon sket fullständigt i vad hennes hund i andra änden av flexikopplet gjorde.
  • LillTussa
    Pallas skrev 2011-04-15 11:45:00 följande:
    Du ogillar generaliseringar om koppeltvång men generaliserar glatt själv om andra hundägares kompetens? 
    Sa bara vad lagen säger och den säger inte koppeltvång om du har en sådan lydnad på hunden som det krävs. Och gällande generaliseringar om flexikoppelanvändare så har jag tyvärr sett bara olydiga hundar i dessa koppel vilket skapat problem för många, både hund o människor. Men som jag sa tidigare så kan ansvarsfulla flexikoppelanvändare bortse från min kommentar.
  • iii
    Kanske är det så. Eller så har vi olika definitioner av vad som räknas till att ha koll på sin hund.
  • Donum

Nu använder jag extremt sällan koppel överhuvudtaget, men när jag gör det är det oftast flexikoppel. Skulle inte använda det på en ouppfostrad hund. Då blir det bara jobbigt. Men på en hund med Lkl 3 så går det utmärkt. Flört

• Black roses
    Jag får säga att så många vi känner, med hund som har flexi, så har jag aldrig varit med om att någon av varesig våra hundar eller våra vänners, bara fått ränna hur som haver.. Jag får nästan känslan att kritiken riktas mot tanta på andra sidan vägen, vars hund springer 4 meter framför.. Folk ser att hunden springer framför, men de har aldrig mött henne, hade de det så hade de sett att hon i god tid tar till sig hunden och ser till att hunden inte på något sätt stör...
    Ja alltså tanta är ett typexempel, baserat på hur det kanske kan tolkas för en icke hundvan människa..

Personligen har jag alltid lagt stor vikt vid träning, för det värsta jag vet är att gå ut med en hund i koppel, som bara drar.. Koppel av alla de slag kan användas felaktigt, och de kan gå sönder, därav min ståndpunkt att träningen är A och O...
    Alla kanske inte resonerar så, men jag tror de flesta här inne är eniga i den sakfrågan...Flört

Och som så många sagt före mig, det är ju inte kopplet som orsakar problemen, ej heller hunden, utan det handlar om den som leder hunden..Flört
  • Lady without tattoo
    Donum skrev 2011-04-16 20:53:37 följande:
    Nu använder jag extremt sällan koppel överhuvudtaget, men när jag gör det är det oftast flexikoppel. Skulle inte använda det på en ouppfostrad hund. Då blir det bara jobbigt. Men på en hund med Lkl 3 så går det utmärkt. Flört
    O vad betyder Lkl 3..kan du förklara för en vanlig enkel hundägare ?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • dezibel
    Lady without tattoo skrev 2011-04-16 21:19:55 följande:
    O vad betyder Lkl 3..kan du förklara för en vanlig enkel hundägare ?
    Lydnadsklass 3. Klassen innan Elit.
  • Donum
    dezibel skrev 2011-04-16 21:30:02 följande:
    Tackar. Du hann före.

Ber om ursäkt att hundidioten i mig slänger sig med förkortningar som om alla vet vad det är. Solig
  • Lady without tattoo
    dezibel skrev 2011-04-16 21:30:02 följande:
    Varför inte skriva det på en gång? ?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
Svar på tråden Använder DU flexikoppel?