• MammaTillDomFinaste

Använder DU flexikoppel?

Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
    Skriv gärna och motivera ditt svar! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder DU flexikoppel?
  • allmänt
    Tokern skrev 2011-04-15 00:07:51 följande:
    Problemet uppstår först när folk använder flexi istället för kontakt med hunden. Det är tom stackars jyckar som åkt på whiplashskador efter kombinationen flexi och noll lydnad....Om man använder flexi på en hund som fungerar lös, och bara har kopplet för syns skull är det inga problem.
    Fast då blir det väl mer en diskussion om hundägare? Klart man skall ha pli på hunden oavsett.

Jag är av den sorten att jag tycker det är slapphänt att låta hundarna sitta i möblerna också, när det finns gäster och soffan är helt grötig med hundhår och en liten vanvetting som skall vara med och pussas mitt i kalaset. Som om de vore jämlikar eller något.

Hundägare som inte uppfostrat hunden är ju förkastligt, oavsett om de är i kort eller långt koppel, menar jag då.
  • Joico
    Futurum nobis est skrev 2011-04-15 00:01:21 följande:
    Jag hittade inget bra alternativ, jag har det när jag cyklar med hunden eftersom jag då inte löper lika stor risk att bli omkulldragen om hon blir rädd för något (som förra sommaren då hon plötsligt blev livrädd för några kor och tvärnitade, tacksam för att barnen satt i cykelkärran när jag slog i marken). Vi har haft en springer men då går det ju inte direkt att "rasta" henne, så den använder jag i princip aldrig längre.
    Cykla bör man bara göra med en nyrastad hund. Man rastar ju inte hunden från cykeln Obestämd
  • Proletariatet
    Joico skrev 2011-04-15 00:12:53 följande:
    Cykla bör man bara göra med en nyrastad hund. Man rastar ju inte hunden från cykeln Obestämd
    Eh, va? Min hund får förstås möjlighet till att båda kissa och bajsa innan vi cyklar, men det händer ju ändå att hon blir nödig under cykelturen. Min hund är mycket nöjdare med flexit i alla fall och det är det viktigaste för mig Solig
  • Emmies mamma

När jag går med hund och barnvagn använder jag flexikopplet, aldrig annars. För varken mej eller min hund betyder flexikopplet att det är fritt fram. Han springer aldrig på andra sidan vägen eller fram till människor och hundar. Både jag och jycken är ju lite fostrade.

På en vanlig promenad är det alltid vanligt koppel!

• UntilTheDark

Använder alltid flexi till vår hund, och han kan gå i det fint! Så folk behöver inte gnälla över det

• NollSjuTjugo

Jag gillar inte flexi, eller "pensionärsjojo" som jag kallar det ;). Tycker inte att jag har kontroll med den typen av koppel. Min hund får springa lös på platser där det passar och kan gott gå i sitt läderkoppel om vi är bland folk/bebyggelse. Men bryr mig inte om någon annan har flexi, upp till var och en tycker jag.

• LillTussa
    ananass skrev 2011-04-15 09:09:51 följande:
    . Men bryr mig inte om någon annan har flexi, upp till var och en tycker jag.
    Tänkte också så tills jag höll på köra över en hund som tvärdrog över gatan i flexikoppel med en oförstående ägare på andra sidan vägen.. Tur jag inte höll hög fart och hade uppmärksammat hunden långt innan! Och hade jag smackat på hunden så hade jag nog fått fan för det eftersom hunden var "kopplad". Så nog är det inte upp till var och en om man kan förorsaka olyckor för sig själv, hunden och andra.
  • LillTussa
    Annnan: Fiffigare människa om hundprodukter och vad som finns på marknaden får man leta efter! Du har så fiffiga tips! *gillar starkt*

• NollSjuTjugo
    LillTussa skrev 2011-04-15 09:44:20 följande:
    Tänkte också så tills jag höll på köra över en hund som tvärdrog över gatan i flexikoppel med en oförstående ägare på andra sidan vägen.. Tur jag inte höll hög fart och hade uppmärksammat hunden långt innan! Och hade jag smackat på hunden så hade jag nog fått fan för det eftersom hunden var "kopplad". Så nog är det inte upp till var och en om man kan förorsaka olyckor för sig själv, hunden och andra.
    Nej, det är sant när du skriver så där :) Om man väljer flexi så måste man ju absolut ha koll!
  • Bottis

Jag använder flexi när vi går på vår landsväg där inga bilar åker, när vi går i skogen under tid på året då koppeltvång råder och på promenader i friluftsområden. I "befolkade" områden blir det vanligt koppel då jag tycker det är enklast.

Hyser dock inget agg mot människor som har flexikoppel ständigt. Är ju upp till var och en vad man vill använda sig av. 

Svar på tråden Använder DU flexikoppel?