• MammaTillDomFinaste

Använder DU flexikoppel?

Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
    Skriv gärna och motivera ditt svar! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder DU flexikoppel?
  • Lady without tattoo
    iii skrev 2011-04-15 19:10:38 följande:
    Jag har aldrig träffat på en vettig hundägare som använder flexi, så får bara negativa vibbar av det. Det har alltid varit ägare som inte har någon som helst koll på sin hund, som springer 5m framför. Folk inser inte hur farligt det kan vara när hunden springer hit och dit med ett sådant koppel, för andra människor kan ha svårt att uppfatta att där finns en hund i kopplet när den går så långt från ägaren. Nu är jag visserligen lite halvblind men jag har svårt att se flexisnöret om jag inte är riktigt nära. Har sett flera cyklister som inte heller sett det och varit nära att cykla rakt in i det. Har också sett hundar som nästan blivit överkörda av bilar för ägaren inte har koll och hinner dra hunden till sig i tid. Sen ogillar jag också att hundar springer fram till mig, och ägaren är inte alltid beredd på att det kommer andra människor och hundar. Inte verkar de bry sig heller.

Om folk hade haft vett att använda det på platser där man annars hade haft hunden okopplad så hade jag inte varit emot det. Men i vardagssituationer så nej.
    Då har du haft osis mao
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Bottis

Jag måste vara tursam som aldrig mött ngn som inte haft koll på sitt flexikoppel. Hade inte ens en aning om att det fanns många som ogillar kopplet

• Anni M

det är olika, ibland har vi flexi på och ibland har vi läderkoppel. Men har alltid koll på hunden oavsett vilket koppel vi använder. självklart får han inte springa hur som helst bara för att han har flexi, men det ger hunden lite mer frihet då vi inte kan ha honom lös.
    Brukar även träna inkallning när vi har flexi.  

• theappleofmyeye

Är mer för vanligt koppel, men använder flexi ibland. Tycker flexi är mer omständigt :)
    Gillar att ha koll och snabbt få in hunden i kort koppel om nåt skulle hända..

Dessutom är min lille mer lydig i vanligt och går faktiskt brevid mig när jag har det! Med flexi försöker han gå en meter framför typ..

• Lady without tattoo
    Bottis skrev 2011-04-16 14:55:13 följande:
    Jag måste vara tursam som aldrig mött ngn som inte haft koll på sitt flexikoppel. Hade inte ens en aning om att det fanns många som ogillar kopplet
    Kan det handla om egen osäkerhet att hantera kopplet tro? Jag menar allt detta negativa man hör?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • dezibel

Här hemma i skogen går hon till 99% lös men i stan har vi flexikoppel. Hon vill snoka och lukta (vilket jag tycker är ok när vi bor mitt i skogen utan speciellt mycket dofter som lockar) och jag vill kunna fortsätta gå i samma tempo så hon luktar,jag går och hon springer ifatt. Hon drar inte i kopplet, är inte intresserad av andra hundar eller människor utan håller sig på sidan med nosen i backen. Jag har full koll på cyklister och gångare och kallar in henne när vi möter nån eller det kommer någon bakifrån. 

• Boonga

Har aldrig förstått varför man ska ha flexikoppel. Det fungerar precis lika bra att släppa ut och ta in et vanligt repkoppel. Orkar man varken att göra det eller lära hunden att gå utan kanske man inte borde ha hund alls.

• Black roses

Jag haraldrig hört förut dessa förutfattade meningar om flexikoppel.. Men tydligen ska någon gång alltid vara den första..Glad Jag har alltid haft både ock, och har alltid haft väl fostrade hundar, som vet att gå fot.. Det finns en spärr på dem, som jag alltid låst upp vid möten med andra människor och djur... Något jag anser vara en självklarhet.. Det är ju inte varesig hunden eller kopplet som eg är boven här utan huruvida människan som håller kopplet har vad vi andra kallar normalt sunt tänkande..Flört

• Lady without tattoo
    Boonga skrev 2011-04-16 18:25:26 följande:
    Har aldrig förstått varför man ska ha flexikoppel. Det fungerar precis lika bra att släppa ut och ta in et vanligt repkoppel. Orkar man varken att göra det eller lära hunden att gå utan kanske man inte borde ha hund alls.
    Det bestämmer ju inte du förstås
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Black roses
    Boonga skrev 2011-04-16 18:25:26 följande:
    Varför krångla till det med ett rep som man hela tiden snavar på, eller kanske tom tappar medan man samlar upp det när flexi finns?!? Bara en spontan tanke på ditt inlägg.. För vem av oss 2 är mindre skickad att ha hund, jag som kan tänka mig flexin, eller du som använder ett rep..??
    För den delen anser jag nog att ett rep dessutom vore för tungt att bära upp för min lilla hund, kanske funkar bättre på en stor hund...
Svar på tråden Använder DU flexikoppel?