Använder DU flexikoppel?
Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
Skriv gärna och motivera ditt svar!
Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
Skriv gärna och motivera ditt svar!
Jag måste vara tursam som aldrig mött ngn som inte haft koll på sitt flexikoppel. Hade inte ens en aning om att det fanns många som ogillar kopplet
det är olika, ibland har vi flexi på och ibland har vi läderkoppel. Men har alltid koll på hunden oavsett vilket koppel vi använder. självklart får han inte springa hur som helst bara för att han har flexi, men det ger hunden lite mer frihet då vi inte kan ha honom lös.
Brukar även träna inkallning när vi har flexi.
Är mer för vanligt koppel, men använder flexi ibland. Tycker flexi är mer omständigt :)
Gillar att ha koll och snabbt få in hunden i kort koppel om nåt skulle hända..
Dessutom är min lille mer lydig i vanligt och går faktiskt brevid mig när jag har det! Med flexi försöker han gå en meter framför typ..
Här hemma i skogen går hon till 99% lös men i stan har vi flexikoppel. Hon vill snoka och lukta (vilket jag tycker är ok när vi bor mitt i skogen utan speciellt mycket dofter som lockar) och jag vill kunna fortsätta gå i samma tempo så hon luktar,jag går och hon springer ifatt. Hon drar inte i kopplet, är inte intresserad av andra hundar eller människor utan håller sig på sidan med nosen i backen. Jag har full koll på cyklister och gångare och kallar in henne när vi möter nån eller det kommer någon bakifrån.
Har aldrig förstått varför man ska ha flexikoppel. Det fungerar precis lika bra att släppa ut och ta in et vanligt repkoppel. Orkar man varken att göra det eller lära hunden att gå utan kanske man inte borde ha hund alls.
Jag haraldrig hört förut dessa förutfattade meningar om flexikoppel.. Men tydligen ska någon gång alltid vara den första..
Jag har alltid haft både ock, och har alltid haft väl fostrade hundar, som vet att gå fot.. Det finns en spärr på dem, som jag alltid låst upp vid möten med andra människor och djur... Något jag anser vara en självklarhet.. Det är ju inte varesig hunden eller kopplet som eg är boven här utan huruvida människan som håller kopplet har vad vi andra kallar normalt sunt tänkande..