• MammaTillDomFinaste

Använder DU flexikoppel?

Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
    Skriv gärna och motivera ditt svar! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder DU flexikoppel?
  • Athema
    Lady without tattoo skrev 2011-04-15 18:54:25 följande:
    Jag har väldigt bra kontroll på min hund med flexikoppel
    Det är ju bra :) Jag tycker dock att flexikoppel är alldeles för opålitligt på stora hundar.
    Nu har jag bra koll på min hund och hon sticker inte då det kommer andra osv.
    Men när hon var 8 månader vägde hon ca 38-40 kilo och då hade jag inte lika bra koll och hade jag haft flexikoppel då hade det blivit jätte jobbigt. Ibland är det svårt att få till spärren om hunden börjar dra utan att man är beredd så jag gillar det inte och har nästan bara dåliga erfarenheter av dom :)
  • dezibel

När saker är självklara för en själv så tänker man inte på att det är rena grekiskan för nån annan :) Jag var nog en hemskt efterhängsen frågvis person på mina första utställningar innan jag förstod vad alla band,förkortningar mm betydde. 

• Lady without tattoo
    dezibel skrev 2011-04-16 21:44:05 följande:
    När saker är självklara för en själv så tänker man inte på att det är rena grekiskan för nån annan :) Jag var nog en hemskt efterhängsen frågvis person på mina första utställningar innan jag förstod vad alla band,förkortningar mm betydde. 
    Själv så tror jag att alla vet turerna kring detta med bildredigering/digital bildhantering mm.(Ja det var lite OT)
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Donum

Lady without tattoo:

Jag tänkte mig inte för. Jag är så insnöad i de där termerna. Ber om ursäkt.

• Lady without tattoo
    Donum skrev 2011-04-16 21:52:19 följande:
    Lady without tattoo:

Jag tänkte mig inte för. Jag är så insnöad i de där termerna. Ber om ursäkt.
    Ingen fara....kan bli lite tokigt när jag pratar om T60 (pudelklipning) med en tax ägare exempelvis.
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Majsan70

Hmmm...till hunden används INTE flexikoppel. Jag ser inte riktigt syftet med det? Antingen har jag henne kopplad o då kort eller så går hon lös.

Till mina katter däremot har jag flexikoppel..mycket smidigt då de vill upp i träd osv.

• Lady without tattoo
    Majsan70 skrev 2011-04-16 21:54:03 följande:
    Hmmm...till hunden används INTE flexikoppel. Jag ser inte riktigt syftet med det? Antingen har jag henne kopplad o då kort eller så går hon lös.

Till mina katter däremot har jag flexikoppel..mycket smidigt då de vill upp i träd osv.
    Jag har min hund kopplad alltid när vi är ute bland folk.Så då använder jag flexi
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Majsan70
    Lady without tattoo skrev 2011-04-16 21:55:32 följande:
    Jag har min hund kopplad alltid när vi är ute bland folk.Så då använder jag flexi
    För vilket syfte? Fungerar inte vanligt koppel då?
  • Joico
    Lady without tattoo skrev 2011-04-16 21:53:58 följande:
    Ingen fara....kan bli lite tokigt när jag pratar om T60 (pudelklipning) med en tax ägare exempelvis.
    Fast det är väl ändå lite skillnad. Lydnadsklasser har ju ingenting med raser att göra. Såna förkortningar är väl ändå lite mer "kända" än benämningar på olika pudelklippningar eller rasspecifika grejer Foten i munnen
  • Anni M
    Boonga skrev 2011-04-16 18:25:26 följande:
    Har aldrig förstått varför man ska ha flexikoppel. Det fungerar precis lika bra att släppa ut och ta in et vanligt repkoppel. Orkar man varken att göra det eller lära hunden att gå utan kanske man inte borde ha hund alls.
    så du menar att du skulle vara bättre hundägare än mej bara för att jag använder flexi och inte något rep???
    som jag sa innan så har jag full koll på hunden oavsett om det är flexi eller vanligt läderkoppel han har, vad är då problemet för dej? varför skulle jag inte ha hund för att han kan gå fint i flexin?? kanske du som inte borde ha då du inte klarar av att gå med din hund i flexikoppel???
    jag tycker var och en har rätt till sin åsikt, men att komma och säga att man inte borde ha hund för att man inte har ett repkoppel...  
  • Lady without tattoo
    Majsan70 skrev 2011-04-16 21:57:48 följande:
    För vilket syfte? Fungerar inte vanligt koppel då?
    Jag använder flexikoppel då jag inte ser något syfte i att ha min hund lös bland folk.I vilket syfte har du din hund lös?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Lady without tattoo
    Joico skrev 2011-04-16 23:11:04 följande:
    Fast det är väl ändå lite skillnad. Lydnadsklasser har ju ingenting med raser att göra. Såna förkortningar är väl ändå lite mer "kända" än benämningar på olika pudelklippningar eller rasspecifika grejer Foten i munnen
    Nu menade jag förvirrande förkortningar öht....
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Misery

Jag använder bara flexi på min lilla hund. MEN...går jag bredvid vägen eller möter någon så får han inte springa hur han vill. Då kortar jag av det så klart. Funkar hur  bra som helst. Det går inte att ha honom lös för det är alltid någon som löper här  och dessutom så får man inte ha hundar lösa nu.
    Han har även sele så han inte ska göra sig illa om det tar tvärstopp men ofta så saktar han in när kopplet tar slut. Har 8 meters lina. 

• LabLover

Min 13-åring som är döv och mycket långsam har jag alltid flexikoppel på numera. I övrigt är jag inte mycket för flexikoppel. Valde att inte rösta.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Majsan70
    Lady without tattoo skrev 2011-04-17 08:54:27 följande:
    Jag använder flexikoppel då jag inte ser något syfte i att ha min hund lös bland folk.I vilket syfte har du din hund lös?
    Jag har inte skrivit att jag har min hund lös bland folk. Där har jag henne på kort koppel för att inte skrämma hundrädda. Hund i flexikoppel kan skrämma lika mycket som lös hund anser jag.
    Lös går min hund där det inte är folk och hon går lös därför att jag har mycket bra lydnad på henne.
  • Lady without tattoo
    Majsan70 skrev 2011-04-17 11:08:06 följande:
    Jag har inte skrivit att jag har min hund lös bland folk. Där har jag henne på kort koppel för att inte skrämma hundrädda. Hund i flexikoppel kan skrämma lika mycket som lös hund anser jag.
    Lös går min hund där det inte är folk och hon går lös därför att jag har mycket bra lydnad på henne.
    Kopplar du din hund då du möter någon då? Givetvis...
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • logg81

Använder det inte just nu. Men jag har använt det tidigare...

Eftersom jag tagit hem många vuxna omplaceringar och inte vetat något om dom så har flexit varit en bra grej för att kolla hur pass bra inkallning de haft. Löplinor gillar jag inte då de ofta trasslar sig. Flexi är lättare att manövrera (eller hur man nu säger )

Rottisen jag har nu har läderkoppel. Det funkar med honom. Ett flexi som skulle hålla för hans vikt tror jag inte finns. Och finns det känner jag att det är alldeles för mycket pengar.
    Istället för "kopplad frihet" tar jag med honom till en kommunal hundrastgård och släpper honom lös där.

Men visst kan han gå lös bland folk. Han är inte ett dugg intresserad av främmande människor.
    Däremot har jag inget behov av att ha Oskar lös i samhället bland folk och i trafik. Jag behöver inte bevisa något.

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Guldrosen

Jag använder inte själv flexi och bryr mej inte hur andra gör så länge de kan hålla sin/a hund/ar kort i flexi-kopplet när de möter andra människor med eller utan hund.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Majsan70
    Lady without tattoo skrev 2011-04-17 12:45:14 följande:
    Kopplar du din hund då du möter någon då? Givetvis...
    Japp kopplar alltid när jag ser ett möte närma sig.
  • Buster78
    Majsan70 skrev 2011-04-17 11:08:06 följande:
Svar på tråden Använder DU flexikoppel?