Använder DU flexikoppel?
Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
Skriv gärna och motivera ditt svar!
Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
Skriv gärna och motivera ditt svar!
När saker är självklara för en själv så tänker man inte på att det är rena grekiskan för nån annan :) Jag var nog en hemskt efterhängsen frågvis person på mina första utställningar innan jag förstod vad alla band,förkortningar mm betydde.
Lady without tattoo:
Jag tänkte mig inte för. Jag är så insnöad i de där termerna. Ber om ursäkt.
Hmmm...till hunden används INTE flexikoppel. Jag ser inte riktigt syftet med det? Antingen har jag henne kopplad o då kort eller så går hon lös.
Till mina katter däremot har jag flexikoppel..mycket smidigt då de vill upp i träd osv.

Jag använder bara flexi på min lilla hund. MEN...går jag bredvid vägen eller möter någon så får han inte springa hur han vill. Då kortar jag av det så klart. Funkar hur bra som helst. Det går inte att ha honom lös för det är alltid någon som löper här och dessutom så får man inte ha hundar lösa nu.
Han har även sele så han inte ska göra sig illa om det tar tvärstopp men ofta så saktar han in när kopplet tar slut. Har 8 meters lina.
Min 13-åring som är döv och mycket långsam har jag alltid flexikoppel på numera. I övrigt är jag inte mycket för flexikoppel. Valde att inte rösta.
Använder det inte just nu. Men jag har använt det tidigare...
Eftersom jag tagit hem många vuxna omplaceringar och inte vetat något om dom så har flexit varit en bra grej för att kolla hur pass bra inkallning de haft. Löplinor gillar jag inte då de ofta trasslar sig. Flexi är lättare att manövrera (eller hur man nu säger
)
Rottisen jag har nu har läderkoppel. Det funkar med honom. Ett flexi som skulle hålla för hans vikt tror jag inte finns. Och finns det känner jag att det är alldeles för mycket pengar.
Istället för "kopplad frihet" tar jag med honom till en kommunal hundrastgård och släpper honom lös där.
Men visst kan han gå lös bland folk. Han är inte ett dugg intresserad av främmande människor.
Däremot har jag inget behov av att ha Oskar lös i samhället bland folk och i trafik. Jag behöver inte bevisa något.
Jag använder inte själv flexi och bryr mej inte hur andra gör så länge de kan hålla sin/a hund/ar kort i flexi-kopplet när de möter andra människor med eller utan hund.