• MammaTillDomFinaste

Använder DU flexikoppel?

Man hamnar ofta i en diskution angående detta flexi koppel. SÅ. Hur gör ni??
    Skriv gärna och motivera ditt svar! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder DU flexikoppel?
  • Pallas
    LillTussa skrev 2011-04-15 11:07:14 följande:
    Men flexikoppel KAN vara bra om det är en lydig hund på ena sidan och en klok ansvarsfull ägare på andra. (men oftast är inte fallet så tyvärr)
    Du ogillar generaliseringar om koppeltvång men generaliserar glatt själv om andra hundägares kompetens? 
  • suziz

Ibland eftersom vi tyvärr inte kan ha våran hund lös och löplinan funkar inte alltid att ha med så är det rätt skönt med flexi faktiskt.

Men då vet vi hur man hanterar flexit, visst kan man missa men vi får ha "ögon i nacken" även när vi har vanligt koppel på så vi är vanligtvis väldigt uppmärksamma och hunden får gå nära när vi möter någon eller om någon ska passera oss.

Visst kan flexit gå sönder men det kan även hundens halsband göra om man har vanligt koppel, vilket har hänt oss när vår hund gjorde utfall mot en annan hund (vilket resulterade i att hundarna blev vänner). Den största nackdelen med flexit, som jag ser det, är att det är lättare att tappa än ett vanligt koppel. Och förstås alla de som inte har någon koll på vad hunden gör i andra änden av flexit men det är ju inte flexits fel tycker jag.

• MammaTillDomFinaste

ja, själv har jag använt flexit på min blandras då jag inte hade den lydnaden på honom och visste att OM de dyker upp en annan hund efter denna skogsväg så kommer han att springa på den. Dom övriga hade jag lösa då jag visste att dom kom på inkallningen. Ända gångerna jag använde flexit på honom var då, efter skogsvägar så han fick lite mer utrymme att gå å nosa på.

Sen använde jag de dom första dagarna på min whippet som kom som 8 månaders då han hellst inte ville göra ifrån sej dom första dagarna, fick han gåiväg lite så gick de bra, så då körde jag så dom första dagarna under rastningarna, då jasg bor på landet å enbart efter min egen gata.

Oj, skulle aldrig sätta mej på en cykel med flexi koppel! Rastar hunden innan, men whippetens mage kommer alltid igång när han rör sej så jag håller kopplet ihoprullat INNE i handen så jag kan släppa om han tvärsätter sej. Har bara hänt en gång men jag tänker inte riskera att välta med cykeln hög gravid precis. dessutom så är han så lydig att han bajsat klart sen kommer han direkt till min sida igen.  

har också sett för många dåliga exempel på "flexi ägare";
    *Massor av hundar som rusar fram utan tillåtelse, gärna med svansen rakt upp å varenda muskel spänd i kroppen.  
    *Fått hundar ut på vägen vid ett flertal tillfällen å ägarna har fått släpat dom tillbaka, alltså inte den lydnaden på hunden.
    *fått dom framför cykeln.
    *Många som går centralt och efter en vanlig trottoar med kopplet på full längd ute, så hunden kan gå iväg som den vill, ut i vägen och fram till folk.
    *Hundar som springer och de blir världens knyck i nacken när de tar stopp, och om de är stora hundar, så har kopplet farit ur handen på ägaren då de blir sånt ryck för dom.
    mm mm mm.

Detta gör att jag är anti mot kopplet. Sen finns de ju dom som har trevliga och uppfostrade hundar i sina flexi koppel, tyvärr har jag inte sett många såna. (men jag bor i ett mindre samhälle!!) Så stor eloge till alla er som har "bra" hundar i flexit!!

• MaNiMi

Här används flexikoppel då och då. Speciellt när vi går ut nattetid i ett område där det är så gott som stendött, men det kan ändå dyka upp en bil eller cyklist och då vill jag inte ha hunden helt lös, däremot får hon springa som hon vill på gångstigarna där vi går efter ån. Sen om vi går på dagen, går ut med andra hundar eller tränar så är det vanligt koppel som gäller. Långlina om vi är ute i skogen. Vår lilla dam är duktig, kan gå fot både med och utan koppel,kommer direkt när vi ropar å håller sig nära oss..Till det kommer nå djur springande..då blir hon döv å får annat för sig...därför behöver hon koppel.
    Självklart får man hålla uppsikt åt alla håll när man går med flexikopplet. Inte vill man att hunden ska springa fram till andra eller bli påkörd av cykel.
    Dessutom kan du ha ett flexikoppel precis lika kort som ett vanligt å låsa det där.
    Klart det finns människor som missbrukar det hela..

• Lady without tattoo

Jag har felxikoppel på min hund.Anväbnder man det Använder man det med sunt förnuft är det inga problem.Men tyvärr många låter lilla vovven springa överallt i flexikoppel

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • MammaTillDomFinaste
    Lady without tattoo skrev 2011-04-15 13:45:13 följande:
    Jag har felxikoppel på min hund.Anväbnder man det Använder man det med sunt förnuft är det inga problem.Men tyvärr många låter lilla vovven springa överallt i flexikoppel
    ja men precis, anledningen till att man blir less bara man ser en hundägare med ett flexi koppel är ju att man har för mycket dåliga erfarenheter! annars är ju idén med flexi toppen bra!

min mamma tex har just köpt ett flexi, hennes älsta hund vill alltid gå långt ut i dikena för att skita, han är 11 år nu snart å har ALLTID gjort de. och bara i "naturen", inte centralt alltså! men nu när han hör lite sämre så vill hon inte släppa han som hon brukat när han ska gå iväg, då är flexit perfekt för henne när han ska rastas efter skogsvägen längst bort på hennes gata. Och då går han fint vid henne med spärren i tills dom kommer till den vägen, för OM han inte hör henne så räcker de med ett litet litet knyck på kopplet så tittar han ju upp och kommer på engång, för han är väldigt lydig och har alltid varit de.

som sagt, ett väldigt bra koppel om de används med ansvar!

• Buster78
    Joico skrev 2011-04-15 00:12:53 följande:
    Cykla bör man bara göra med en nyrastad hund. Man rastar ju inte hunden från cykeln Obestämd
  • Athema

Använder absolut inte flexikoppel tycker man har så lite kontroll med dom. Däremot har jag ett ganska långt vanligt koppel då jag absolut inte kan ha henne lös.

• Lady without tattoo
    Athema skrev 2011-04-15 18:14:00 följande:
    Använder absolut inte flexikoppel tycker man har så lite kontroll med dom. Däremot har jag ett ganska långt vanligt koppel då jag absolut inte kan ha henne lös.
    Jag har väldigt bra kontroll på min hund med flexikoppel
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • iii

Jag har aldrig träffat på en vettig hundägare som använder flexi, så får bara negativa vibbar av det. Det har alltid varit ägare som inte har någon som helst koll på sin hund, som springer 5m framför. Folk inser inte hur farligt det kan vara när hunden springer hit och dit med ett sådant koppel, för andra människor kan ha svårt att uppfatta att där finns en hund i kopplet när den går så långt från ägaren. Nu är jag visserligen lite halvblind men jag har svårt att se flexisnöret om jag inte är riktigt nära. Har sett flera cyklister som inte heller sett det och varit nära att cykla rakt in i det. Har också sett hundar som nästan blivit överkörda av bilar för ägaren inte har koll och hinner dra hunden till sig i tid. Sen ogillar jag också att hundar springer fram till mig, och ägaren är inte alltid beredd på att det kommer andra människor och hundar. Inte verkar de bry sig heller.

Om folk hade haft vett att använda det på platser där man annars hade haft hunden okopplad så hade jag inte varit emot det. Men i vardagssituationer så nej.

Svar på tråden Använder DU flexikoppel?