• SFHelen

Januaribebis 2012

Hej!

Jag väntar mitt 3:e barn som enligt RUL är beräknat 2 februari (enligt mig 26/1)

Hoppas på att kunna få vara med i denna grupp, då vi här hemma är helt övertygade om att det blir ett januari barn, så jag inte gått tiden ut med nån av mina barn.

• SFHelen
    roxylady skrev 2011-09-11 12:10:26 följande:
    Någon som gjort 3D/4D UL här? :) I så fall vad tyckte ni?

Gjorde ett 3d/4d ul med vår dotter i v.25 och det var en häftig upplevelse som verkligen är värt pengarna. Vi fick med oss bilder, filmsnuttar och inspelning på hela ultraljudet. Gjorde på Tittut i stockholm.
  • SFHelen
    lakritspuffen skrev 2011-09-11 12:18:54 följande:
    Hur mycket rörelse känner ni i magen? Jag tror jag började känna redan v 16-17 och känner väldigt mycket nu (v21), är första barnet.

Här känner jag en massa i magen och har gjort det sedan v.13 och då var det vändningar och riktiga buffar... v.17 kände min man första sparken. Men detta är mitt tredje barn med. (Första kände jag fladder v.15 och min man runt v.20)
  • SFHelen
    Cvb skrev 2011-09-10 21:06:32 följande:
    Såå.. är det bra att ha en bröstpump inköpt utifall att eller bara för att varva med ? 
    Håller med om att amningen helt klart verkar som ett kapitel för sig ! 

Jag ska införskaffa en bröstpump redan innan för jag har haft väldigt mycket mjölk med båda barnen och behövt det. Med första frön jag in en hel del (men fick kastas då jag hade pumpat ur det när jag druckit mjölk och vår son är mjölkproteinsallergiker) och med dottern hade jag strax över 3 liter i frysen ;) bra att ha när de är dags för flaska (om dem vill ha de, vilken hon inte ville) eller i maten och till gröten.
  • SFHelen
    roxylady skrev 2011-09-11 17:34:23 följande:
    Åh vad roligt!! Ja det är där jag bokat nu också. Ser så mkt fram mot det. Kommer att vara i v26+6 då så det borde ju vara bra tid då :) Stämde det på om du bar på en liten plutt eller en stor en? :)
    Det där med allt man får med gör ju verkligen det till ett minne för livet!
    elinson skrev 2011-09-11 16:43:05 följande:
    Jag bor i Norge och gjorde det hos en privat barnmorska "påvei" i bodö ;)  
    Åh okej :D Riktigt häftigt i alla fall!!

Jag kan inte säga om de stämde direkt, för min tös va 6 veckor tidig, men hon följde sin kurva superfint i magen om man säger så ;) hon kom nästan upp i den beräknade vikten till hennes igentliga bf dag ;)
  • SFHelen
    Cvb skrev 2011-09-11 17:42:25 följande:
    Okej, så man kan behöva det pga mängden mjölk man har också ?! Jisses, det blir bara mer o mer som kan vara en orsak till pump.. :p
    Vad smart att frysa in, det har jag inte haft en tanke på ! :)
    Jag ska se ut en pump och om det är nödvändigt så får sambon knata iväg och köpa en. Det sades att dom va dyr så det är väl lika bra att vänta och se om det behövs.  :) 

Jupp jag har behövt för mängden mjölk jag haft. Läckt så himla mycket annars, och de för förbenat ont när de är för mycket i brösten med... i alla fall på mig.

Kan komma med ett råd, apotekets handpump har inte fungerar sådär super bra på mig... gjort mest ont. Elektrisk har fungerat best på mig. Är så himla olika och de är också helt till vilken prisklass man vill lägga sig i med. Jag håller på och kollar ur nå elektrisk eller ordentlig handpumt (ej apotekets för 99   
  • SFHelen
    minjalin skrev 2011-09-11 19:27:27 följande:
    Man kan ju mjölka ur med handen om man vill också :) Det gjorde jag. Provade även pump men tyckte bara den gjorde ont och brösten ville inte riktigt släppa ifrån sig mjölken till pumpen. Var dok ingen elektrisk men det tycker jag är för dyrt så jag körde med händerna och det funkade kanon :) Så du behöver ju inte gå och köpa en dyr pump innan bebis kommit utan skulle du ha supermycket mjölk så kan du ju alltid mjölka ur för hand tills du fått köpt en pump :)

jag testade mjölka för hand, men jag hade lite väl mycket och vart slut i handen ;) hihi Ja va uppe i ca 800 ml på båda brösten ett tag.... är som värsta mjölk kossan, haha har sagt det med båda barnen att jag skulel kunna föda upp en arme med bebisar ;)
  • SFHelen
    Moniqe1979 skrev 2011-09-12 01:30:45 följande:
    Ni som har förmånen att få mängder med mjölk glöm inte att man kan sälja mjölk till nästan alla sjukhus
    till prematur barn.  då kan man själv tjäna ett par kronor extra samtidigt som man gör en välgärning som de små tjänar på...

och då ska man vara helt frisk med och ev få göra prover....

fast jag pumpade ur mjölk fick jag inte sälja de jag hade pumpat ur på neonatal (2,5 liter varav 1,5 va gul fet mjölk) för jag hade börjat äta medicin när jag frågade....  
  • SFHelen

Här börjar foglossningen att kännas i bak... :( Än så länge är det inte så farligt, men de för mest ont i trappan och i sängen när man ska hitta en sovställning. Tur man har fogbälten hemma som man kan ha på sig :)
    hur har ni det med fogarna?   

ni som inte väntar ert första: Hur mår ni igemfört med tidigare graviditeter?
    Jag mår fruktansvärt bra om man gämför mina två tidigare än så länge. Har fått höra att 3:e är jobbigare... vilket jag inte tycker stämmer än så länge.

• SFHelen

Usch låter som att ni inte har det så kul med alla sjukskrivningar redan nu. Hoppas att det löser sig för alla er och att fk är snabba och snälla. Så sjuk system att en läkare säger att ni är sjuka och inte kan jobba, medan en annan på fk ska läsa ett papper och bedöma en... sjukt!

Vet ni va ni väntar för nått i magen?
    Här väntar vi en prins :D  En vild sådan med, hihi

Svar på tråden Januaribebis 2012