• SFHelen

Januaribebis 2012

PrickenoGrodan skrev 2011-09-12 20:41:26 följande:
    Är det någon mer än jag som funderar mycket på förlossningen? Förra grav gick vi en profylaxkurs och nu läser jag Innan du föder. Tycker dock maken är lite trögpratad. Vi tänker lite olika. Han tänker bara ctg-kurvor, hjärtljud och medicinsk smärtlindring. Undrar om han kan koppla bort läkarrollen.

Jo jag tänker en del på förlossningen redan... men detta pga att jag åkte på en förlossningsdepression med dottern (andra barnet). Tänker positivt att det ska gå bra och ska snart börja min kontakt med psykiatrin/psykolog, för dem vill ha koll på mig så att jag inte får det igen och sen ska jag be om att få följa med på förlossningsvisning mm för att minska min oro. Första visningen va jag på 5 månader innan sonen föddes och med dottern hann jag inte ens vara med (hon kom dagen innan).
  • SFHelen

Har ni tagit reda på köner på era bebisar?
    eller ska ni göra det?

Vi funderar fortfarande på om vi ska på 3d/4d ul. Gjorde det med dottern och det är verkligen en häftig upplevelse.
    Vi vet redan va vi väntar ;)

Hur har ni det med vikten?
    När jag väntade sonen gick jag upp 17 kg och med dottern hann jag gå upp 8 kg. 
    Än så länge har jag nu gått upp 2 kg och då har halva tiden gått. Känns som att det går lite väl sakta (vilket inte gör mig något, har lite att ta på om man säger så).         

• SFHelen
    Cvb skrev 2011-09-13 10:44:53 följande:
    Jag är helt inne på en förlossning med endast lustgas och att andas igenom smärtorna, just för att jag har en fruktansvärd sprutfobi. Och epiduralen sägs ju inte vara nådig, gör ont och gör det lite svårare med förlossningen. Sterila kvaddlar går också bort, och det gör nog akupunktur med.
    Någon av er som har haft en förlossning med enbart lustgas som medicinsk hjälp ?

med fösta hade jag bara lustgas och tens som hjälp vilket va helt okej.

med andra hade jag lustgas och aktupunktur (är stickrädd, men de gick hur bra som helst och gjorde inte ont och de hjälpte verkligen mig)  
  • SFHelen

1:a förlossningen:

20/9-07 åker in på kolla på fl med värkar var 4 minut och 2,5 cm öppen.

21/9-07 får åka hem eftersom värkarna avtog på natten, men fortfarande inskriven. På kvällen kommer värkarna tillbaka med 4 minuters mellanrum och förvinner efter en natt hemma i sängen.

22/9-07 får värkar på kvällen som är starkare och gör så ont att jag varken kan prata eller gå... stannar av så fort jag satte mig ner.

23/9-07 kl 3 vaknar jag av värkar, duschar för att bedöva smärtan, sätter mig framför familjeliv och klockar värkarna mellan 4-7 3-4 minuter emellan, men tror attd et är en luring igen och att de komemr avta. Lägger mig i sängen igen kl 7 och kl 8 vaknar min man och jag säger då till honom att jag tror mig ha värkar. Han flyger upp ur sängen coh säger att vi ska åka in.... nej nej säger ja, dem slutar nog snart! men efter 2 minuter hamnar jag i fosterställning och värkarna gör ont och han klockar, 3 minuter mellan och håller i sig 40 sek-1 minut. Jag ringer in och dem vill ha in mig på koll. Kl 11 är vi inne på fl, 3 minuter mellan och 4 cm öppen. Får krypa ner i ett skönt bad mellan 12-13 och är 5 cm öppen när jag kommer upp. Flyttas till förlosningsrum och får tens. kl 15 är jag fortfarande 5 cm öppen och dem säger att dem ska ta hål på hinnan så vattnet får sippra ut... Kl 1620 tar dem hål på hinnorna och jag är fortfarande 5 cm öppen. Bebisen sjunker ner och vrider sig åt fel håll och krystvärkarna kommer på engång. BM och usan drar i mig och får upp mig på en sackosäck med rumpan upp i vädret och jag får INTE krysta. Kl 1650 får jag andas ren syrgas för bebisen hjärtljud sjunger för mycket under värkarna (upphör helt vissa gånger, fick jag reda på efteråt) och kl 1700 kom han ut, 3210 g och 49 cm. Sprack inget, vilket va skönt.            

• SFHelen

2:a förlossningen:

27/10-09 kl 1620 gick vattnet (v.34+1), ringer fl och dem vill ha in mig, men ingen brådska eftersom jag inte har så ont. Så jag väntar in min man på att han ska komma hem en timme senare. Har min syster hemma hos oss son hjälpte mig. Efter samtalet med fl och min man ökar värkarna i kraft och gör ont. Packar bb-väskan i smärta och mer min syster klocka, 3 minuter exakt och 1 minut höll dem på. Min man ringer upp efter 10-15 minuter efter vårt samtal och ber mig ringa efter en taxi och plocka möta upp honom på vägen, men jag anser inte attd et är nödvändigt. Kan kommer hem vid 18 tiden, är då 2,5 minut mellan verkarna och vi åker efter att jag fått min man och syster att slänga sopor och packa ner sista hygienartiklarna medan jag sitter på hallgolvet och har ont ;) Kan tillägga att vi har ca 8 mil till fl. När de är 7 mil kvar ringer jag fl för de är 2 min mellan värkarna och dem ber mig ringa efter en amulans för de är så tätt och dem hör att de gör ont. Jag mitt nöt trodde inte de va akut än... så jag frågar va dem har för nr, till svar: 112. Kl 1840 möter vi upp ambulansen och kl 17 är vi inne på fl, då med 1,5 minut mellan och vill krysta. Undersökningen visade att jag var 2 cm öppen och dottern låg lååååångt ner. Får en massa bekanyl för att värkarna ska avta lite så jag ska få vila och andas mellan värkarna. Andas lustgas sedan ambulansen och kl 20 får jag aktupunktur, vilket gör att det känns som jag fick sova 1-2 timmar mellan värkarna fast de i själva värker va 2 minuter! kl 22 är jag 8 cm öppen och kl 2220 är jag kissnödig och måste enligt bm GÅ till toaletten fast jag är så slut och inte orkar... ställer mig upp och då skönt hon ner det sista! AJ efter 1 minut får jag komma till söngen och då går värken över. När jag står på alla 4 för att ta mig upp till kudden (för jag skulle då f*n heller gå till toaletten) så skricker ja: JAG BAJAR PÅ MIG. Kommer på rygg och kl 2230 är dottern ute, 2130g och 44 cm.   

• SFHelen
    roxylady skrev 2011-09-13 22:33:01 följande:
    Slänger in en liten fråga igen.. undrar om ca 5kg är för mkt i viktökning när man är i v21?

med sonen hade jag nog gått upp 6-7 kg
    och med dottern hade jag bara gått upp 1 kg. 

Än så länge har jag gått upp 2 kg (v.21 på fredag)

som sagt de är så oliak och så individuellt.         
  • SFHelen
    Cvb skrev 2011-09-14 11:21:17 följande:
    Va kul det är att läsa era flberättelser ! :)
    Man får lite kraft och längtar nästan till förlossningen, annars vill jag mest bara hoppa över den biten :p
    Det som bekymrar mig är att jag har 4 mil till förlossningen, om man kommer hinna eller om man måste åka fram och tillbaka många gånger. Men men, det får man ta då.  

Har man längre till förlossningen brukar dem inte skicka hem en i första taget om det verkligen inte har hänt något där nere ;) Jag fick vara kavr över natten när jag bara va 2-2,5 cm öppen med första barnet just för att jag hade 4,5 mil till fl då. Idag har vi som sagt 8 mil, vilket är lite skrämmande just nu eftersom de är mitt i vintern och dottern skulle ut så fort.
  • SFHelen

Testade gravid yoga dvd nyss och de va skönt men usch va slut jag vart och jag kan säga att de var första gången och första gången jag tränade sen 3 månader tillbaka och jag klarade inte av allt... men med mer träning så ska de gå ;) ger ett nytt försök i övermorgon ;)

• SFHelen
    Cvb skrev 2011-09-14 12:49:34 följande:
    Okej, det va ju bra. :) 
    Ja precis det är ju mitt i smällkalla vintern så¨man vet ju inte alls hur vädret kommer vara då.
    Usch för att ha 8mil till fl, får hoppas att den lill* stannar tills ni är framme :) 

det hoppas jag med att han gör och att han stannar så vi slipper noenatal med. Vill verkligen gå över nyår
  • SFHelen
    got2b skrev 2011-09-14 12:51:29 följande:
    Känner också mig lite nere här.. Tror att det är dags för mig att börja med järntabletter nu. Hoppas att jag slipper alla biverkningar av dem. Är riktigt trött nu, har varit det en vecka. Orkar knappt göra något, förutom jobba då. Skulle börja v 20 enligt bm och är halvvägs imorgon.
    Någon som äter Niferex eller har gjort? Hur mådde du av dem?

Hur ska ni göra med vinterjacka? Jag provade min igår och jag kan bli 5cm större (utåt) sen går den inte att knäppa. Några tips på snygga jackor eller annat?

Har ätit det med dem 2 tidigare graviditeterna.

med sonen vart ja dålig i magen, bokstavligt rann ur mig och hjälpte inte nått förren efter kanske 6 veckor....

med dottern hann jag bara äta dem ett par veckor och fick mottsatt effekt och vart hård i magen :(

Hoppas att jag slipper dem helt denna gång, men tror inte det då jag börjar bli väldigt trött redan. Ska ringa och höra om jag bara kan få komam och göra ett snabbtest om hur de ser ut just nu för mig.

Svar på tråden Januaribebis 2012