• SFHelen

Januaribebis 2012

Ska ringa om moderskapsintyg på måndag så jag får det hemskickat så jag kan börja skriva pappren om havandeskap så fort som möjligt så man vet om man får det eller inte. Borde inte vara några problem då jag arbetar på ett äldreboende.

Har en lilvlig rakare i magen som varje dag ska sparka på min blåsa så fort de blir någe i den.... haha. Är mer eller mindre, men han märka av varjedag och under dygnets alla timmar ;)

Naveln min ser ut som den brukar, typ... Inte lika djup om man säger så, hahahaha      

• SFHelen

Fick åka in till mvc på en extra koll idag för jag varit så yr, trött och svag i 1,5 vecka och det ända som visade sig var att mitt jänvärde är på väg ner. så nu får man börja med järntabletter här och om en vecka ska jag höra av mig om det inte blitt bättre, för då blir de en tripp till läkaren (för min bm undrar om jag klarar av att arbeta, vilket jag inte riktigt gör nu. Inte alla arbetsmoment pga yrseln).

Jag har bf 2/2 och kommer söka full havandeskap från 5 december ;)   

• SFHelen
    Cia80 skrev 2011-09-21 19:10:02 följande:
    Usch, jag måste ta tag i pappret till FK om GP. Det jobbiga tycker jag är att skriva om en dag på jobbet. Har svårt att formulera mig, men jaja, det löser sig säkert.

måste också ta tag i det. Har nu fått moderskapsintyget så nu ska jag få hem hp paprena så ja o min chef kan skriva dem...
  • SFHelen
    LillaEko skrev 2011-09-22 05:40:03 följande:
    Kanske en jätte fjantig fråga?!?! Finns det någon fara med att fortfarande sova på magen? Igårkväll när jag la mig levde bebis verkligen rövare i magen och känns ju så mycket tydligare när jag ligger på mage?

ligger inte på magelängre, men kan vakna av att jag har det och har så ont då.

Men när jag väntade vår dotter låg hon så långt in så jag kunde ligga på mage till ca v.29 utan problem och hon tog ingen skada ;) 

Jag vet inte om att det skulle finnas någon fara med att ligga på mage.
  • SFHelen

Imorgon blir det till att ringa mvc igen... skulle göra de efter en vecka med järntabl. om inte yrseln försvunnit och det har den inte. Plus att jag får som sendrag och sd såfort de blir stressigt eller för tungt att bära/lyfta :( inge ksoj alls och idag har jag märkt att när jag haft jobbiga/stressiga stunder har man fått rosa flytningar, vilket inte är så kul vill jag lova, men jag vet sen tidigare graviditeter att det inte är något farligt. Hoppas på att få bra råd av bm så man vet va man kan göra mer än att vila.... ;)

Annars så är det bra med prinsen i magen :) han skarkar och slåss där inne och imorse var det första gången som familjen såg de på magen. Min äldsta son på 4 år va mäktigt imponerad och jag fick inte gå ur sängen för han ville se mera :D sötungen min.

Inhandlingen börjar man bli klara här hemma, hihi men det är ju pga att vi redan har två barn.

Syskonvagn inhandlades för en månad sen (britax b-dual) och lite kläder. 
    Har nu köpt en skötväska och försöker få min man att gå med på att köpa ett nytt skötbord...

Ska till ullared om 2 helger, så då ska de inhandlas de sista, kommer även att packa bb väskan redan fulla v.30 för att vara säcker på att man får med sig allt (har aldrig gått tiden ut och sista gick så fort med).              

• SFHelen

Måste få klaga av mig lite:

Fortfarande öm i magen och min bm på mvc sa att jag skulle ringa idag eller imorgon om min yrsel inte försvunnit (vilket det inte har) och nu har man ju även öm mage och börjar få rosa flytningar vid stress och ansträngning... Ringde under telefontiden och gissa vad: DET ÄR STÄNGT IDAG OCH IMORGON! Hur kan man be en av sina "patienter" att ringa nån av dem dagarna? borde ju ha vetat om att det är stängt... 

• SFHelen

Ang babyskydd: 

Vi ska köpa nytt babyskydd, men va ska man köpa i jungeln? Vi har haft en acta graco till våra två här hemma, men har inte tyckt att dem sitter någe bra den första månaden och efter dem blitt 6 månader... trotts att dem borde det.

Kollat på en britax, men ja vet inte. Någon som har erfarenheter av andra babyskyddsmärken?  

• SFHelen
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-26 10:01:47 följande:

Bara en kommentar.  Rekomendationen är att byta från babyskydd till vanlig bilbarnstol när barnet sitter ordentligt. Skälet är att babyskyddet inte är lika säkert som en bilbarnstol. Så även om man får plats, så bör man byta.

Hört det jag med, gjorde det med dottern för hon va runt 6-7 månader.

däremot fick sonen sitta i babyskyttet ett tag trots att han kunde sitta ordentligt. alltså, han fick en vanlig bilbarnstol vid 6-7 månader. För han satt ordentligt vid 4 månader, vilket vi tyckte va för tidigt att byta (även dem i butiken) 
  • SFHelen
    bebismys2011 skrev 2011-09-26 18:44:03 följande:
    Platthuvud????

ett nyfödds barns huvud är "mjukt" och ligger dem ofta på en sida kan dem bli plattare på den sidan.

En rekomentation är att att använda en hjälmmössa när dem ligger, fungerar!
    Visste inte om detta med sonen, så han är faktiskt lite plattare i bak... medans med dottern som fick ha hjälmmössa är rund och fin i huvudet ;)

Jag har använt ikeas babykudde och täcke. 

• SFHelen
    roxylady skrev 2011-09-26 18:23:36 följande:
    Hur ska man göra med kudde till spjälsängen för den första tiden så de inte får platthuvud? Hur höga får de vara? Var köper ni den? Och räcker det med en filt till istället för täcke?

Och hur varm overall ska barnet ha på sig när den ligger i vagnens åkpåse? Räcker det med fleece eller ska man ha nått annat? Får ju inte bli för varmt heller.. detta snurrar runt i skallen på mig just nu. Någon som har nån bra idee? :)

I vagnen har vi en kudde från babyland och deras barnvagntäcke.

I sängen har vi vanligt täcke, men byter till filt om de är för varmt ;) lika så i vagnen.

Har införskaffat både en tynnre overall och en har en fleece overall kvar sen tidigare. Komemr använda beroende på vädret och tempraturen och vart man ska.      
Svar på tråden Januaribebis 2012