• SFHelen

Januaribebis 2012

RaraS skrev 2011-09-26 21:11:01 följande:
    Nu är det jag som är frågande, hjälmmössa? Jag tänker på en vanlig tunn mössa för inomhus som man knyter under hakan. Är det en sådan du menar? Låter ju bra att det funkade!

Hjälmmössa kan du hitta på kaphal, lindex och i barnbutiker som babyproffsen och barnenshus. På kaphal heter dem hjälmmössa och säljs styckvis eller i par (om jag minns rätt) Det är en mössa som man knyter under hakan och är lite anorlunda sydda än dem vanliga babymössorna i t.ex. startpacketen ;) fråga personalen, dem ska veta!
  • SFHelen
    roxylady skrev 2011-09-26 22:13:15 följande:
    Okej tack för tipsen :) Får köpa en tjockare och en tunnare. Blir ju varmare närmare våren där ändå så :)
    Hur är babyland att beställa ifrån?

Tack för dina tips!
    Jamirl skrev 2011-09-26 20:47:57 följande:
    Har bara haft fleece overall på mina andra på vintern, men bäddat ner i varm vagn, men nu har vi fått så kalla vintrar så jag har köpt en tjockare, men ska skaffa en fleece me ifall det är varmare
    Okej! Ja det verkar som att det är det som man hittar i butikerna nu också :) Men det verkar ju skönast.Okej får se hur vår bebis kommer att vilja ligga. Så får man köpa det som krävs. Ja det är ju bra!
    Men hur tjock var sidokudden? Hört nått om att de inte får vara för tjocka just för kvävningsrisk å sånt. Ja det snurrar som sagt i mitt huvud *fniss*
    Har inte beställt från babyland, utan i butik. Nu finns dem inte kvar i uppsala, utan heter nu: barnenshus, och har samma utbud. Kan verkligen rekomendera deras vagnkudde och täcken. Vi tycker att dem håller barnen lagom varma.  
  • SFHelen

Då har man pratat med bm och läkare på telefon idag och läkaren frågade om jag ville bli sjukskriven nu? vilket jag inte vill. Vill jobba så länge de bara går fram till havandeskapet (om det går igenom). Sen så skickas nu min remiss till psykiatrin och där får dem bedöma om jag ska vara sjukskriven fram till hp...

Det som känns bra är att dem har koll på en för att jag ska undkoma en förlossningsdepression. Vill minnas första tiden och få må bra!  

• SFHelen
    GoodEnough mom skrev 2011-09-30 09:08:59 följande:
    Okej, jag behöver lite hjälp flickor! Jag har läst att det är normalt med tryck mellan benen, (att det trycker och spänner). Men om jag ska på toa så känns det som jag ska trycka ut hela ungen :S Även när jag ska kissa ökar trycket och det känns svullet och spänt.. *pinsamt*.. och svårt att förklara. Jag kan inte komma ihåg att jag hade den upplevelsen förra graviditeten.

Är det enbart pågrund av foglossningen? Jag har ont, kan inte cykla pågrund av att jag fått ont mellan benen då, har ont i höft, svanskota, svank och har svårt att hitta bra ställning i sängen då hela höftpariet ömmar. Ska ringa sjukgymnast och prova ut foglossningsbälte - order från BM. Dock så har "detta" trycket mellan benen kommit på senaste tiden så jag har inte pratat med BM om det.

Sedan har jag en fråga om sen avnavling! Har hört en massa om detta tidig vs. sen och förstår ju vad det betyder men brukar de inte göra samma på alla förlossningar? Och varför är det ena bättre än det andra? Någon som har koll?  

När jag väntade vår dotter hade jag en tryckande känsla mellan benen konstant efter ca v.22-23 och fick till sist åka och kolla för jag vart även svullen (körtlarna) och det var ingen fara med det, men det var såååå obehagligt vill jag lova. Börjar känna av det denna gång med nu, hoppas bara på att det inte blir lika stort tryck bara...

Tycker du ska prata med din bm på mvc eller ringa till förlossningen och bara rådfråga och kanske få komma in på en koll för att få lugna nerverna. Jag fick göra en vanlig gynundersökning.   
  • SFHelen
    GoodEnough mom skrev 2011-09-30 13:23:51 följande:

Tack för ditt svar :) Ska nog ta och ringa BM i början av nästa vecka så att det känns bättre och jag slipper oroa mig för det. Men det känns redan lite bättre nu när jag fick höra att det inte är helt off iallafall, tack :D

kan säga att för mig kom och gick de med hur mycket tryck det var där... ;) var som värst efter toalettbesöken om man behövde ta i lite ;) onödig info, men så du vet om du orkar vänta till början på nästa vecka
  • SFHelen
    Carolaj83 skrev 2011-10-02 07:55:08 följande:
    jag börjar längta sjukt mycket efter julen, men har märkt att jag fort får ont av att gå runt i butiker, så jag har tjuvstartat min shopping av födelsedagspresenter o julklappar på nätet

ni som har barn innan, pratar ni mycket om det hemma?

min 5 åring är inte alls intreserad(pojke)

min 3 åring pratar jämt om det, vad vi/hon ska göra med bebisen, när den kommer o.s.v...hon berättar på förskolan att efter julafton kommer hennes bebis      

min snart 2 åriga dotter kan klappa på magen, medan min 4 åriga son vill klappa, känna, prata och mysa med magen. Han pratar om lillebror och försöker säga hans namn rätt ;)

när vi väntade dotter så vart han 2 år precis innan hon kom o han pratade då om bebisen och ville gossa med magen... hihi han fattade att det var en bebis i magen för efter fl så frågade vi va min mage va o då var det en mage och sen pekade han i sängen och sa bebis! Att det är så olika på barn hur dem uppfattar allt.   
  • SFHelen

Nästa helg ska man till Ullared och ska handla presenter till dem som fyller fram till bf och strax efter det, plus alla julklappar ska inhandlas så man har det klart så man slipepr ut i stressen om man skulle få jobbigt och gå.

Än så länge går det bra för mig att gå, men ju längre jag går desto ondare sd :( beroende på hur stressad jag är. Så vi kommer vara på Ullared mellan lör-måndag allt för att de ska gå bra för lilla mig ;) hihi   

• SFHelen

var ett tag sedan man skrev här, men jag har haft lite koll genom mobilen ;)

Nu är man sjukskriven fram till gravidpenningen (hoppas att den blir beviljad, hoppas på svar snart)

Har varit på Ullared, så nu har  man det mesta till lillprinsen. Är bara babyskyddet kvar att inhandla och kläder som han ska få åka hem i ;) man vill ju ha något nytt och fint då jö, hehe

är fullt ös i magen, och vissa nätter går det inte ens att sova pga att magen gör så ont och vet inte hur jag ska ligga för att det ska vara bra... och jag är en person som verkligen inte kan sitta och sova. Har även en del sd vissa dagar och har blött lite då och då. Inget ja är så orolig över så han lever om i magen, men ska ta upp de med min bm på besöket om ca 2 veckor.

Har ni mycket kvar att inhandla?
    När kommer ni att packa bb-väskan?
    Här kommer vi att packa bb-väskan redan v.30 utifall att... första kom 37+6 och andra 34+0. Vi är förberedda på prematur, men hoppas innerligt att vi går gå till fulla v.37. 

• SFHelen

angående kramp i vadmuskeln kan jag rekomendera att du/ni försöker få tåna att peka mot naveln ;) brukar lätta lute då och sen äta exta magnesium tror jag de va min bm sa (solrosfrön har hög halt av det i alla fall)

• SFHelen

vi har bara babyskyddet kvar att inhandla, så nej jag tycker inte det är tidigt ;)
    Har även handlat en massa kläder till lillprinsen i magen och tvättat upp allt. Så snart ska lilltjejen här hemma så en säng så vi får in spjälsängen i vårt sovrum så vi kan bädda den.

skötbord har vi sedan första barnet och den fungerar lika bra fortfarande ;)     

Svar på tråden Januaribebis 2012