GoodEnough mom skrev 2011-09-30 09:08:59 följande:
Okej, jag behöver lite hjälp flickor! Jag har läst att det är normalt med tryck mellan benen, (att det trycker och spänner). Men om jag ska på toa så känns det som jag ska trycka ut hela ungen :S Även när jag ska kissa ökar trycket och det känns svullet och spänt.. *pinsamt*.. och svårt att förklara. Jag kan inte komma ihåg att jag hade den upplevelsen förra graviditeten.
Är det enbart pågrund av foglossningen? Jag har ont, kan inte cykla pågrund av att jag fått ont mellan benen då, har ont i höft, svanskota, svank och har svårt att hitta bra ställning i sängen då hela höftpariet ömmar. Ska ringa sjukgymnast och prova ut foglossningsbälte - order från BM. Dock så har "detta" trycket mellan benen kommit på senaste tiden så jag har inte pratat med BM om det.
Sedan har jag en fråga om sen avnavling! Har hört en massa om detta tidig vs. sen och förstår ju vad det betyder men brukar de inte göra samma på alla förlossningar? Och varför är det ena bättre än det andra? Någon som har koll?
När jag väntade vår dotter hade jag en tryckande känsla mellan benen konstant efter ca v.22-23 och fick till sist åka och kolla för jag vart även svullen (körtlarna) och det var ingen fara med det, men det var såååå obehagligt vill jag lova. Börjar känna av det denna gång med nu, hoppas bara på att det inte blir lika stort tryck bara...
Tycker du ska prata med din bm på mvc eller ringa till förlossningen och bara rådfråga och kanske få komma in på en koll för att få lugna nerverna. Jag fick göra en vanlig gynundersökning.