• Cvb

Januaribebis 2012

LillaEko.
    Du nämner att du tränar och så. Hur mycket får man anstränga sig när man är gravid ? Har för mig att jag har läst nånstans att man inte ska träna mer än att man flåsar lagomt, typ. Stämmer det ? Jag vill gärna gymma för att hålla formen så gott det går, och inte bara sitta o häcka i soffan. Jag cyklar till jobbet uppför 2,5km och får ta i, det gör väl inget ?! 
    Och sen, när gäller det där att inte lyfta tungt, är det senare i graviditeten ? Noll koll :p

• Cvb

LillaEko & elison:
    Tack för era svar ! Nu blev jag genast mycket klokare och mindre nojig :)

• Cvb
    missable skrev 2011-07-19 12:48:22 följande:
    Hej alla, det var mycket att läsa ikapp sen jag smet på semester! 

Måste bara få fråga om någon annan har känt sig "ogravid" De senaste två dagarna har magen inte varit lika stor och jag har riktigt undrat om pyret är kvar, blöder inget, men har mensvärk som katten i ländryggen =( gick in i vecka 14 i fredags...
    Jag har kännt mig ogravid i ett par veckor. Har mått oförskämt bra helt enkelt, och innan mådde jag pyton, tex jätte illamående, avsmak för mat, jätte ont i brösten osv. Men nu är det inte så, men jag är astrött än, och kan ibland känna en liten spänning i livmodern så jag tar det som ett gott tecken.:) Jag är i v 14 nu så man har ju varit i " spökveckorna" också.
    Men allt är nog som det ska ändå, kroppen har vant sig. :)
  • Cvb
    jessielarsson skrev 2011-07-19 12:54:40 följande:
    Idag har jag sjukt ont i ryggen!! Fattar inte varför, om det kan vara foglossning el vad det är. Det gör ont precis i svanken mitt på ryggraden. Var ute och tog en promenad på 1 timme för jg hoppade att det skulle hjälpa att röra på mig, men det har det inte gjort. Har även tagit 2 panodil men dom hr hjälpt föga. Ska ta en panocod om en stund, ska ivög och jobba idag och då vill jag inte ha ont i ryggen.

Har för övrigt en liten krabat i magen som rör på sig väldigt just nu. Det fladdrar som bara den  Har inte kännt av den på någon veka nu så det var roligt att han skickade en hälsning.
    Men va roligt att känna fladder  :D  Jag går runt och känner efter varje dag, jag vill också känna det :p

Mindre kul att ha ev. foglossning. =/  Hoppas det ger med sig med panocod så arbetet går bra !
  • Cvb

Idag hade jag inskrivning, och fick även höra vår lilla vilding ! Meeen så underbart det var !
    Jag har varit så orolig länge pga inga symptom alls. Men det visade sig att allt var bra. Många sparkar och svischande fick vi höra. :) Nu längtar jag till ul som är om en månad. Skyndskynda !

• Cvb

Tråkigt att inte alla få höra =/ Men snart är det eran tur med. Den eviga längtan är det värt  :)

• Cvb
    jessielarsson skrev 2011-07-25 22:01:12 följande:
    Här i Falkenberg lyssnar man inte på hjärtat förrän i v 22-25 nångång. Om det inte inte skulle vara något annat..

Har pratat med sambon en gång idag, vi brukar prata runt 4-5 ggr, korta samtal. Men han vill inte prata med mig så det är bara att hålla ut denna vecka, så hoppas jag att han vill prata med mig till helgen. Hatar verkligen långsinthet!!!
    Va mycket det kan skilja från kommun till kommun när det ändå handlar om samma saker.. Konstigt :)

Långsura karlar är inte kul.. =/ Hoppas det blir bättre inom kort !
  • Cvb
    MaHo89 skrev 2011-07-25 22:28:20 följande:
    Men jag var på inskrivning i v 13 för att det hade varit så mycket (det där med moderkaksprov och allt) så det kan ju inte bero på att det var för tidigt. Hon nämnde inte ens att lyssna, inte senare heller. Men vi får se, detta är ju ett äventyr utan dess like! :)
    Ja det verkar ju skilja rätt mkt från kommun till kommun har jag märkt.. Min bm sa i v9 att vi skulle lyssna på hjärtat på inskrivningen v15 (idag).
    Att det är ett äventyr kan jag inget annat än hålla med om ! Det är så mycket häftigare och unerbart än vad jag ens kunde föreställa mig ! :)

Jag köpte även en doppler/angel sound idag. Lyssnade lite när jag kom hem, jisses så glad man kan bli av att få höra ! :D
    Så det kan jag rekomendera. Jag köpte min på Teknik Magasinet för 350:- och då följde det med gel och hörlurar, samt batteri. :)
    Givetvis ska man vara lugn med att lyssna, då det är olika meningar med om det är skadligt eller inte, samt att man kan bli orolig om man inte hittar hjärtljuden.
    "En doppler ger ifrån sig ofarliga ljudvågor som detekterar ändringen i det ofödda barnets blodomlopp, ändringen konverteras sedan till ljud som hörs ur apparaten." står det om den jag har..
  • Cvb

Ser att vissa av er pratar om järnvärdet.
    Jag fick hem ett pappar från bm om mitt värde och då stog det så här:
    " Ditt värde på Ferritin ( ett protein som finns intracellulärt och utgör kroppens normala deponeringsform för järn) är 10, referensvärdet är 13-150.
    OM det ligger under 20 bör du börja äta järntabletter på en gång.
    OM det ligger mellan 20-60 kan du vänta tills efter ul.
    OM det ligger över 60 ska du inte äta järntabletter.
    Hoppas ni blev klokare :)

• Cvb
    minneli skrev 2011-08-08 13:16:13 följande:
    Nu är vi tillbaka från rul och det gick åt helvete. Kommer förmodligen lämna den här tråden. Det var alldeles för lite fostervatten och bla bla bla. Orkar inte skriva allt nu men vi måste åka till trondheim imorgon för en second opinion. Fick nytt bf datum, 8 jan, mammas födelsedag. Men det är ju typ 1% chans att det kommer ske. Kurator och allt är redan inkopplat. Och jag kommer troligtvis få föda fram bäbisen på typ fredag. Vet inte riktigt vart jag ska vägen nu.
    Men fyy ! Kan bara tänka mig hur ni mår nu.. :s
    Jag håller tummar och tår för er att det blir ett positivt utlåtande i Trondheim !!
    Styrke kram ! 
Svar på tråden Januaribebis 2012