• Cvb

Januaribebis 2012

minjalin skrev 2011-09-10 15:22:34 följande:
    Håller med dig. Är kanon för att få bart alla gravkilon och livmodern går tillbaka snabbare och sånt, men alla verkar inte må bra av att amma och det finns ju gränser för hur mycket man ska utsätta sig för. Men själv tycker jag det är mysigt att amma. Dock hade det vart skönt att slippa läckande bröst ;)
    Ja, det är det jag har hört, så det känns ju som att man ska amma, helt enkelt. 
    Men ja, jag är en första gångare så har ju inte en aning vad som kan göra att man inte vill eller kan amma.

Läste ditt tidigare inlägg, om bröstnapp. Är det något man kan köra med hela tiden, eller är det bara då och då ? Försvårar det amningen eller underlättar det ?
    Jag har ju inte sådär jätte stora bröstvårtor så jag har tänkt på en bröstnapp. Men det kanske går lika bra även om man har stora eller små vårtor ? :P
    Vilka funderingar man har ^^ 
  • Cvb
    Jamirl skrev 2011-09-10 16:29:01 följande:
    Alltså endel kan ju tyvärr inte amma. Min kompis såg fram emot det så mycket men hennes mjölk räckte ej till så hon var tvungen att ge flaska, detta beslut var jättejobbigt för henne. Även min dotter med kolik, som redan hade svårt att ta bröstet och med min mjölk som sinat på kvällarna så var flaskan ett självklart val så att hon fick i sig något.  Så tvärr kan inte alla amma, men de flesta! Man får kämpa, för endel går det bra. Med dottern va det tufftibörjan när hon ej greppade och aööt gjorde så ont men efter någon vecka gick det bra, men somsagt sedan kom kolik och mindre mjölk. Min mamma har bara kunnat helamma oss till 3 mån, sedan har hennes mjölk sinat.
    Tack för det bra svaret ! Har aldrig fått ett riktigt svar om Varför amningen inte kan funka. Men nu vet jag det. :)
    minjalin skrev 2011-09-10 16:34:13 följande:
    Jag skulle aldrig hålla på och amma varannan timme dygnet runt längre än nån vecka. Gjorde det med sonen då mjölken sinade första gången och då kom den igång igen så han började äta mer sällan, men andra gången det hände så slutade det inte så då började vi med ersättning för jag orkade bara inte.

Har aldrig provat bröstnapp men en kompis fick ha det eftersom hennes bebis inte tog rätt tag så hon fick såriga bröstvårtor som aldrig läkte. Mina blev också såriga men de blir de ofta i början innan bröstet vant sig, men alla sa att han sög rätt så det var bara att hålla ut. Men hennes sög som sagt fel, men med bröstnapp funkade det. Fick tips nu av en kompis som provat att ha bröstnapp andra barnet bara i början och bara några av gångerna hon ammade för att skona bröstet lite i början och hon sa att det funkade bättre, och sen när bröstvårtorna vant sig tog hon bort den helt så det tänkte jag prova :) Man behöver ju inte ha mer ont än nödvändigt. Jag hade pyttesmå inåtgående bröstvårtor innan jag blev gravid men sen växte dom under graviditeten och gick utåt även om jag inte alls fick speciellt stora bröst och det funkade jättebra. Vet många som haft väldigt stora bröst så dom inte kunnat amma liggandes och sånt bara för att barnet inte får luft när bröstet täpper för näsan så dom var tvungna att amma sittande på natten. Men för små bröstvårtor tror jag inte man kan ha eftersom dom sväller när man är gravid och sen under amningen. Sen har aldrig mina blivit inåtvända igen efteråt även om brösten blev ännu mindre än innan jag blev gravid. Men fördelen med små bröst är i alla fall att man slipper hängbröst för det är mest skinn kvar när man ammat :p 
    Aah ok ! Va kloka ni alla är :p  Första tanken var att bröstnappen var en slags, vårtförlängare ungefär, men även att den fanns för att skona vårtan. :)  Man får helt enkelt prova sig fram. 
    Skönt, eller hur man säger, att dom inte blev inåtvända igen efteråt ! Man kan säga att dom blev tillrättad då :p
    Haha ja precis ! Ja många säger att brösten kan kännas mysko efter amningen ! Typ som vattenballonger med bara lite vatten i. :p
  • Cvb

Såå.. är det bra att ha en bröstpump inköpt utifall att eller bara för att varva med ? 
    Håller med om att amningen helt klart verkar som ett kapitel för sig ! 

• Cvb

Såå.. är det bra att ha en bröstpump inköpt utifall att eller bara för att varva med ? 
    Håller med om att amningen helt klart verkar som ett kapitel för sig ! 

• Cvb
    bumbi 84 skrev 2011-09-10 21:31:17 följande:
    Jag hade nog skickat gubben om du behöver ha en sen. dom kostar ju trots allt en liten slant
    PrickenoGrodan skrev 2011-09-10 22:18:10 följande:
    Använde aldrig pump. Amningen funkade jättebra, inte ett sår, alltid MASSOR med mat men jag tyckte inte att det var supermysigt. Tänker amma nästa också men skulle det inte fungera så lägger jag ner det. Tycker att man ska göra det som känns bäst.
    Ok. Ja då blir det att testa och gå där efter. Lite klurigt det här, men det kommer nog gå bra hur det än blir. :)
    Men det är ju guld att ha liten mer hum om detta av er som är erfarna. Och så olikt det är mellan alla gör det nästan bättre, så man vet vad man kan vänta sig. Dock så är det ju självklart tråkigt för er som det inte har gått bra för. Hoppas det går bättre för er nu vid ankommande amning ! 
  • Cvb
    SFHelen skrev 2011-09-11 16:44:38 följande:
    Jag ska införskaffa en bröstpump redan innan för jag har haft väldigt mycket mjölk med båda barnen och behövt det. Med första frön jag in en hel del (men fick kastas då jag hade pumpat ur det när jag druckit mjölk och vår son är mjölkproteinsallergiker) och med dottern hade jag strax över 3 liter i frysen ;) bra att ha när de är dags för flaska (om dem vill ha de, vilken hon inte ville) eller i maten och till gröten.
    Okej, så man kan behöva det pga mängden mjölk man har också ?! Jisses, det blir bara mer o mer som kan vara en orsak till pump.. :p
    Vad smart att frysa in, det har jag inte haft en tanke på ! :)
    Jag ska se ut en pump och om det är nödvändigt så får sambon knata iväg och köpa en. Det sades att dom va dyr så det är väl lika bra att vänta och se om det behövs.  :) 
  • Cvb
    minjalin skrev 2011-09-11 19:27:27 följande:
    Man kan ju mjölka ur med handen om man vill också :) Det gjorde jag. Provade även pump men tyckte bara den gjorde ont och brösten ville inte riktigt släppa ifrån sig mjölken till pumpen. Var dok ingen elektrisk men det tycker jag är för dyrt så jag körde med händerna och det funkade kanon :) Så du behöver ju inte gå och köpa en dyr pump innan bebis kommit utan skulle du ha supermycket mjölk så kan du ju alltid mjölka ur för hand tills du fått köpt en pump :)
    Jaha, sedär ! Vilken tur att ni finns, nu har jag  lärt mig något och tankeverksamheten om amning har gått varm. :p Då ska jag testa med att mjölka mig för hand (:P) om det skulle behövas vill säga, och så får jag se sen. 
    Läcker man alltid efter amning och så ? Tänkte på såna där bh-inlägg, om det är så att det är något man ska ha hemma ? 
  • Cvb

Jag är helt inne på en förlossning med endast lustgas och att andas igenom smärtorna, just för att jag har en fruktansvärd sprutfobi. Och epiduralen sägs ju inte vara nådig, gör ont och gör det lite svårare med förlossningen. Sterila kvaddlar går också bort, och det gör nog akupunktur med.
    Någon av er som har haft en förlossning med enbart lustgas som medicinsk hjälp ?

• Cvb
    Jamirl skrev 2011-09-13 12:25:47 följande:
    Sii: Jag är oxå nålrädd, hade med mig emla plåster till förlossningen haha...jag bad om att få ta lustgas vid epiduralen och då gick det bra, kände ett tryck men ej smärta. Men jag tog ej epidural med sonen, det drog ut på tiden med epidural tyckte jag. Jag och lustgasen är bästisar så vi ska köra på det denna gång me
    Haha, man blir inte dumförklarad som har med sig emla då ? :P Jag har funderat på att ha med det ^^
    Okej.. fan, det är svårt det där med epidural.. det gör ju säkert under, men aj aj aj känner jag bara :(
    Ja att det drar ut på tiden har jag hört är lite jobbigt.
    Hoppas lustgasen blir min bästis med, så jag inte kräks av den :)
    curiosa skrev 2011-09-13 12:48:05 följande:
    När min stora föddes så fick jag epidural och det kändes inte övht när de la den och förlossningen gick fort ändå, 4 timmar från första värk tills han var ute. Testade även lustgasen men jag tycker att det känns som att man skall kvävas när man har den.

Med min lilla så hans det inte med nått alls.
    Hade värkar från natten men inte värre än att jag kunde ligga i soffan och titta på tv, första kännbara vara faktiskt när vi åkte in och 45 minuter senare var hon ute....

Hoppas på upprepning av sista denna gången men då gäller det oxå att man åker i tid annars så är det kört. Sen att det är januari och kan lika gärna vara snöstorm gör ju inte saken bättre.

Oroar mig inte alls för förlossningen utan bara för att hinna in i tid.
    Oj, det gick ju bra för dig då. Annars hör man ju att den drar ut på tiden jätte mycket. Men det är ju säkert från person till person. Varför tyckte du att det kändes som att du skulle kvävas av lustgasen ? Var det av masken, eller är det självaste gasen som är typ, tung ? 

Oj, det gick verkligen fort med din senaste ! :D Men, när det går sådär fort, hinner kroppen med då ? För när det går för fort hinner ju inte kroppen anpassas sägs det ju.. Hoppas jag får en rätt snabb förlossning med, som inte håller på i flera dubbelsiffriga timmar :)

• Cvb
    curiosa skrev 2011-09-13 17:13:23 följande:
    Det var själva gasen som smakar/luktar illa, fick lite panik och det kändes som att man inte fick luft. Sen att det var en ssk stud med som tryckte tillbax masken när jag tog bort den gjorde det ju inte bättre. Så min erfarenhet av den är att jag vill inte ha den denna gången heller.

Jag behövde inte sys ngt alls efter min lilla och var uppe på benen direkt efter. Inte trött, inte ont, ingenting.
    En riktigt dröm förlossning.
    Ok, men visst kan man reglera hur mkt syre och gas det ska komma ?!
    Nämen va otrevligt ! Hon kunde ju hellre sagt att du skulle hä tillbaka masken..
    Ja det var verkligen en dröm förlossning ! :)
    Somliga har tur ^^  Men visst är det en fördel att vara hemma och vänta så länge man kan innan man åker in ?!
    SFHelen skrev 2011-09-13 17:27:04 följande:
    med fösta hade jag bara lustgas och tens som hjälp vilket va helt okej.

med andra hade jag lustgas och aktupunktur (är stickrädd, men de gick hur bra som helst och gjorde inte ont och de hjälpte verkligen mig)  
     Ok. Tens har jag funderat på också, så det ska jag prova. 
    Ja nålarna på akupunktur är ju rätt tunna o fina, så det borde väl inte kännas så mkt.
    Men när man väl ligger där på sängen så kanske man/jag inte bryr sig så fasligt mycket.. tror jag :p
    PrickenoGrodan skrev 2011-09-13 18:12:19 följande:
    Här är en till med sprutskräck men det blev ändå ryggbedövning förra förlossningen. Jag kan bara säga att de stack under en värk så jag kände inget utom just värken.  Men den här gången ska jag försöka utan då krystningen tog en evighet och fick avslutas med sugklocka trots att förlossningen i övrigt gick rätt fort.
     Brukar dom sticka under en värk eller blev det bara, en sammanträffande så att säga ? 
    Och visst sitter det kvar en slang sen som pumpar i bedövningen ?
    Jag blir alldeles spak av att googla fram epidural och kolla på bilderna.. fyfan för nålar !
    Jobbigt att det fick avslutas med sugklocka, hoppas det går bättre denna gång !
Svar på tråden Januaribebis 2012