Inlägg från: Jessica82 |Visa alla inlägg
  • Jessica82

Januaribebis 2012

Ms J skrev 2011-08-29 14:35:22 följande:
    Vagn är klar till hälften, behöver inhandla liggdel, abyskyddet har vi med och en del kläder. Känns som vi har mycket redan men det är en del kvar att inhandla. Skötbord, spjälsäng och vinteroverall. Tycker det är svårt att veta vilken typ av overall, ull, fleece, fodrad, dun... finns en del att välja på och vem vet vad det blir för vinter här nere i Skåne!

jag hade satsat på en fleece ocå så ett täcke/ åkpåse eller flera filtar lager på lager... blir inte så kallt hos oss här i västra götaland heller så¨detta kommer jag köra på

babyskydd skötbord m.m sånt annat har vi kvar från 2 åringen är bara en babysitter som jag måste inhandla sen, men den behövs ju inte direkt som nyfödd så det har jag ingen bråttom med  
  • Jessica82
    Ms J skrev 2011-08-29 15:48:13 följande:

Tack för tipset! Ungefär mina funderingar med. Har en åkpåse med fårfäll på insidan (heter kanske inte så med ni förstår säkert vad jag menar) men är osäker på om den kommer att få plats i liggdelen. Det blir ju inte direkt blåsigt i en liggdel och kallt på det viset. Nypigt i kinderna kan det blir men det mår nog bebisen bara bra av!*hihi*

Idag har jag haft ont i ljumskarna och lite ner på insidan av låren, kan det var foglossning på gång? Har aldrig haft det innan så jag har väldigt lite att jämföra med.

min åkpåse som jag haft till sonen får inte plats i  liggdelen. kommer inte köpa en ny då vi har den gamla att använda i sittvagnen nästa vinter

får som sagt bli lager på lager med filtar ev täcke om det är riktigt kallt nån dag, liggdelen har ju "lock oxå"... blir lätt för mycket kläder på den lilla  
  • Jessica82
    roxylady skrev 2011-09-01 15:43:31 följande:
    Ska ställa en dum fråga.. hur mkt kläder behöver man inför första tex 3 månaderna?

om man är shopping tokig som jag så "behöver man massor ne men min tvåa var jag inte alls förbered med, tyckte jag hade mycket kläder kvar sen storebror men det visade sig sen att lilleman var en riktig kräkis och vissa dagar fick det åt 3 bodysar, så vill man inte snurra maskinen konstant och slita på kläderna så mycket som det gjorde så borde jag haft mer till honom

men det är ju svårt att veta. kommer inte köpa så mycket i stl 50 men lite mer i 56 . byxer och så blir oftast inte smutsiga lika lätt som kragen på bodyn så dom sparar jag in på lite och satsar mer på överdelar.

skulle väll tro att kanske 6-8 bodyssar i 50 och ca 10-12 i 56 sen är det dags för 62 men det kommer jag handla sen eftersom bebin växer  
  • Jessica82
    roxylady skrev 2011-09-01 16:51:56 följande:
    Tack för svaret om kläder allihopa :)

Man får köpa på sig ett gäng helt enkelt :) Men inte för mkt heller.. Funderar på att köpa nått smått varje månad fram till bebis kommer. Behöver ju inte vara mkt. Vet att jag kommer att få en del av släktingar också som erbjudit sig. Men får se hur mkt det blir. Kul att börja tänka på sånt iaf :) Ska ut å köpa ett par gravidjeans nu i helgen så det kanske följer med lite bebbekläder hem också :)

Men är det H&M som är bäst prismässigt??

hm lindex kappahl... sen fyndar jag ibland på tradera, finns ofta grejer billigt med prislappar kvar :)
  • Jessica82
    LillaEko skrev 2011-09-05 12:00:27 följande:
    Vår febertermometer är sönder, så vi ska köpa ny idag. Ni som har små barn, vad rekommenderar ni? Öron termometer? Rumpa?

rumpa är bäst tycker jag,på dom små iallafall! har både och då 6 åringen inte längre vill bli tempad i rumpan (vill inte göra det heller för den delen )... öronmätaren är alldeles för stor för 2 åringens öron, mäter helt galet och ofta undervärme när vi provat. annars är den oxå kanon och det går smidigt och snabbt men på större barn då
  • Jessica82
    RaraS skrev 2011-09-08 12:12:32 följande:
    Tradera var ju ett bra tips....har aldrig handlat där men det kanske är dags nu när man ska ha barn! Overaller i små storlekar har ju knappt hunnit användas så det är ju jättebra att köpa begagnat.

finns ofta saker med prislapp kvar på, till bra priser oxå, om man nu har svårt för begagnat. (vilket inte jag har, iallafall inte till dom minsta) :) köpte en fleeceoveroll i 56 från name it 135kr inkl frakt. det tyckte jag var ett klipp :)

vet inte om jag hade köpt begangnat till dom stora barnen mer än kanske möjligtvis ytterplagg och sånt med prislapp på :)
  • Jessica82

måste bara höra med er..

har det senaste veckorna tyckt att det är obekvämt att sitta eller ligga med benen ihop, det känns som nånting är ivägen så ligger hellre och särar heheh :D VARFÖR känns det så?

har inte tyckt att det varit så med dom andra barnen, är ju inte så snyggt att ligga och sitta med benen isär hela tiden hihi     

• Jessica82
    LillaEko skrev 2011-09-24 08:00:22 följande:
    En liten fundering!
    Hittar ibland supersöta bebisskor, men funderar på storlekar,
    Vad köper ni? 

har nånstans hört att man inte ska ha skor på dom små fötterna då dom är så mjuka och risken är att fötterna formas efter skorna istället för tvärtom.... vet inte hur mycket sanning det är i det men jag har inte haft skor på nån av barnen innan dom kunnat gå,

har kvar handsydda mockatofflor sen första sonen, som e köpta på marknaden, dom har varit perfekta att ha på små bebifötter
  • Jessica82
    curiosa skrev 2011-10-03 09:45:25 följande:
    Jag hade tänkt ullared i nov/dec men med tanke på foglossningen (antar jag) som jag har redan efter att stått och gått i 1 timma så får vi nog åka tidigare än vi räknat med. Skulle vilja haft bygget klart innan men det blir nog bra ändå.

Milstolpe som jag hade var 22 fullgångna, för då tillhör man förlossningen. Och som idag 100dagar kvar :)
    Nu blir nog nästa v 30 tror jag.

åk tidigare om ni kan, inte bara för foglossningen men redan i nov är det sååå mycket folk och man får köa både in och i kassan... själv åker jag kanske 5 gånger per år och ser alltid till att det inte är direkt efter löning utan hellre mitt i månaden för att slippa trängas och knuffas
  • Jessica82
    lillbumbin skrev 2011-10-07 19:17:47 följande:
    Vi har en son med ADHD och vi var på en föreläsning om det i tisdags. Där sa de att det är mkt som spelar in på de här med att få ADHD många har inte fått de via arv utan de har varit tidiga förlossningar och dessutom komplikation vid förlossningen. Sen miljön m.m ska ta fram mitt kompendium för att se vad som stod. Sen så ska jag skriva lite om
    Vad dom sa men ja tänkte att de ska ja starta i en blogg och så hur det är att vara styvmamma till en son med ADHD och lite andra saker.

nu blev jag nyfiken :) läser gärna din och andras erfarenheter och tankar då vi är mitt i utredning med min 6årig där det finns både möjlighet till ärftlighet och förlossningskomplikationer som orsak till hans problematik
Svar på tråden Januaribebis 2012