• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-17 09:21:29 följande:
    Leia: tänk inte så! Det kommer gå jätte fint ska du se!:) men jag förstår din oro. Känner samma sak jag själv. Man blir rädd efter allt man läser. Det är ju det som är det värsta. Försök å slappna av och tänk på att det gick ju bra förra gången! Då ska det göra det nu med!

Det känns lite bättre nu. Har nojat mig lite över mina omega3 tabletter som jag äter (fastän jag åt dom med sonen också) men min sävrmor säger att dom är ok att äta fastän det står på paketen att gravida inte ska äta dom. Så jag har fasat för att dom ska innehålla fiskleverolja som innehåller mycket A-vitamin, men så när jag googlar kan jag inte se att dom ska innehålla det och så hittade jag en jättebra sida där nån hade skrivit och frågat som precis som jag ätit dom redan innan hon lbivit gravid och då hade den här svarspersonen ringt tillverkaren och frågat och då hade dom sagt att det var helt okej men att när burken är slut så tipsade dom om en annan av deras produkter som innehöll lite mer av den viktigaste fettsyran så nu känns det som en sten lyfts från mina axlar :p Man vill ju inte ifrågasätta sin svärmors expertis men så har det legat och gnagt och ju längre jag kommit i grav desto mer har jag känt att nu är det ju ändå för sent att byta till nåt annat preparat :p Men samtidigt står det ju så på nästan all hälsokost. Står ju även på tigerbalsam men det använde jag också ibland när jag väntade Leon när jag var så stel i nacken att huvudet höll på att explodera, och har även använt den lite denna grav. Men det är lätt att hispa upp sig inför rul :p
  • Sunflower Sthlm

Grattis till alla lyckade RUL. Själv har jag mindre än två veckor kvar iaf, men det går segt.

Går snart in i vecka 18 och nu har magen börjat växa på allvar. Galet men mysigt. Men jag tycker att jag har som ont i magen på nåt vis. Svårt att förklara. Nån mer som har så? Och nån som vet vad det är?

• minjalin
    Sunflower Sthlm skrev 2011-08-17 09:53:03 följande:
    Grattis till alla lyckade RUL. Själv har jag mindre än två veckor kvar iaf, men det går segt.

Går snart in i vecka 18 och nu har magen börjat växa på allvar. Galet men mysigt. Men jag tycker att jag har som ont i magen på nåt vis. Svårt att förklara. Nån mer som har så? Och nån som vet vad det är?

Jag har molvärk i nedre delen av magen ibland och det är nog bara växtvärk. Hur känns din värk?
  • Majskorn

Oj vad svårt det är att komma upp ur sängen när man har direkt kontakt med liten i magen, jag buffar lätt med handen och buff kommer det tillbaka inifrån magen =) men sen tror jag att "han" tröttnade! Två ynkliga dagar kvar till RUL men det känns som en evighet...vi ska inte ta reda på könet men vi ska be bm skriva det på en lapp och lägga i ett kuvert till min svärmor för hon kan inte hålla sig Vi tror iaf att det är en liten pojke som ligger där inne och myser :)

• roxylady

Leia: Åh jag förstår det.. det hade jag också gjort. Man vill ju alltid vara på säkra sidan! Jag tror hon förstår att man hellre frågar en gång extra för att känna sig trygg!
    Men skönt att det går bra i alla fall att använda den! Jag har faktiskt inte frågat min BM om mina omega3 är ok. Men jag gick in på hälsokosten hälsokraft vi har här och frågade vad jag kan ta. Och då fick jag en som heter Mor&Barn som man kan äta när man är gravid eller ammar. De borde väl inte sälja sådant som är avsett för graviditet om det inte är det? Nu blev jag nojig. Hon i butiken lär väl veta? Iofs om jag minns lite granna vad jag pratat med BM om så tror jag att jag nämnde det och hon slog inte ned på det eller vad man säger. Ja jag tror att en del grejer kan man använda med måtta ändå. Barnet är ju skyddat där inne.. men det är väl för att ingen ska överkonsumera man skriver ut sådana varningar.

Någon  som jag hjälpa mig med detta? Jag börjat fundera på aspartam som finns i en del läskedrycker, safter och sådant. Hört att det kan vara farligt, nästan abortframkallande., är det sant????? Jag har ju druckit coca cola nångång.. kanske kommer vilja göra det på cypern nu nästa vecka.. hrm... hjälp mig!

• Mirakelbäret
    roxylady skrev 2011-08-17 11:40:56 följande:
    Leia: Åh jag förstår det.. det hade jag också gjort. Man vill ju alltid vara på säkra sidan! Jag tror hon förstår att man hellre frågar en gång extra för att känna sig trygg!
    Men skönt att det går bra i alla fall att använda den! Jag har faktiskt inte frågat min BM om mina omega3 är ok. Men jag gick in på hälsokosten hälsokraft vi har här och frågade vad jag kan ta. Och då fick jag en som heter Mor&Barn som man kan äta när man är gravid eller ammar. De borde väl inte sälja sådant som är avsett för graviditet om det inte är det? Nu blev jag nojig. Hon i butiken lär väl veta? Iofs om jag minns lite granna vad jag pratat med BM om så tror jag att jag nämnde det och hon slog inte ned på det eller vad man säger. Ja jag tror att en del grejer kan man använda med måtta ändå. Barnet är ju skyddat där inne.. men det är väl för att ingen ska överkonsumera man skriver ut sådana varningar.

Någon  som jag hjälpa mig med detta? Jag börjat fundera på aspartam som finns i en del läskedrycker, safter och sådant. Hört att det kan vara farligt, nästan abortframkallande., är det sant????? Jag har ju druckit coca cola nångång.. kanske kommer vilja göra det på cypern nu nästa vecka.. hrm... hjälp mig!
    Jag kan bara säga att jag i min förra graviditet hade cravings på cola och hällde i mig mängder! Och ut kom en frisk och go flicka. Nu i denna graviditet har jag samma craving och vad jag har läst så är det bara koffeinet som man ska se upp med så max 3 burkar om dan eller nåt sånt...
    Sålänge du dricker med måtta så ska det nog inte vara någon fara.
  • roxylady

Mirakelbäret: Skönt att höra! Har en kollega som hade cravings för det också, Hon drack tror det var två burkar om dagen här på jobbet under hela graviditeten! :) Då kan man ta nån burk med gott samvete till middagen under semestern då. Kanske är farligast innan v12? Ja precis med måtta borde det vara lugnt. Har läst både och nämligen. Men tack för ditt svar :)

• doriah

Jag vet att viss forskning pekat på ett samband mellan vissa sötningsmedel och att barnet får neuropsykiatriska handikapp, typ adhd så jag skulle tro att det är bättre att dricka "vanlig" läsk med socker i.

Elsa och Lovis mamma
  • Bullen i ugnen
    misssally skrev 2011-08-17 09:05:16 följande:
    jag insåg precis att det kanske är dags att börja smörja in magen.. Har inte gjort det än.. Är det någon som har tips på någon bra kräm..? Ska man kosta på sig en ordentlig olja eller duger vad som helst?
    Har köpt havandeskapsolja från Weleda som verkar bra. Finns i hälsokostaffärer. Smörj inte med lotion med parabener i!
  • roxylady

doriah: ja det är lite det jag känt också.. tänkte bara att det finns ofast inte så mkt att välja bland när man är utomlands sådär och sitter på restaurang. Trist å bara ta en vatten varje gång också. Får se vad de har :) Kanske de har något god fruktshejk eller nått istället man kan ta :)

Bullen i ugnen: Den har jag också funderat på att börja använda. Är det bra att redan börja med den så tidigt som möjligt? Jag har ju ingen jätte mage ännu men tänkte huden stretchas väl ändå mer å mer för varje dag kanske.

Svar på tråden Januaribebis 2012