roxylady skrev 2011-08-17 11:40:56 följande:
Leia: Åh jag förstår det.. det hade jag också gjort. Man vill ju alltid vara på säkra sidan! Jag tror hon förstår att man hellre frågar en gång extra för att känna sig trygg!
Men skönt att det går bra i alla fall att använda den! Jag har faktiskt inte frågat min BM om mina omega3 är ok. Men jag gick in på hälsokosten hälsokraft vi har här och frågade vad jag kan ta. Och då fick jag en som heter Mor&Barn som man kan äta när man är gravid eller ammar. De borde väl inte sälja sådant som är avsett för graviditet om det inte är det? Nu blev jag nojig. Hon i butiken lär väl veta? Iofs om jag minns lite granna vad jag pratat med BM om så tror jag att jag nämnde det och hon slog inte ned på det eller vad man säger. Ja jag tror att en del grejer kan man använda med måtta ändå. Barnet är ju skyddat där inne.. men det är väl för att ingen ska överkonsumera man skriver ut sådana varningar.
Någon som jag hjälpa mig med detta? Jag börjat fundera på aspartam som finns i en del läskedrycker, safter och sådant. Hört att det kan vara farligt, nästan abortframkallande., är det sant????? Jag har ju druckit coca cola nångång.. kanske kommer vilja göra det på cypern nu nästa vecka.. hrm... hjälp mig!
vill bara länka in vad konsumentföreningen stockholm: EU snabbutreder aspartamets påverkan på gravida
Så här skriver Foodwire:
EU slår larm om aspartam Skrivet av Jonathan Newton 2011-05-26 Sötningsmedlet aspartam ska nu snabbgranskas på nytt i EU efter att det rests många oroliga frågetecken kring dess inverkan på gravida – och till och mad talats om att produkter med aspartam skulle förses med varningstext.
EU-kommissionen har bett livsmedelsmyndigheten EFSA att göra en ny och fullständig utredning av hur säkert aspartam är redan till juli nästa år. Medlet skulle ses över år 2020, men nu begär man alltså en snabbgranskning, rapporterar Food Navigator.
Detta sedan flera medlemmar i EU-parlamentet tryckt på med frågor om hur medlet påverkar gravida, och EU-parlamentet har till och med krävt varningstexter på produkter som innehåller ämnet. Samtidigt har det kommit oklara besked från EFSA:s egen studie av medlets inverkan både på gravida och som tänkbart cancerframkallande ämne. Den studien pågår just nu och väntas bli klar mot slutet av året.
EFSA har tidigare tonat ner riskerna med aspartam, men kommissionens begäran visar att långt ifrån alla är övertygande om den utsagans riktighet.
31 maj: Här är länk till EFSAs information som kom idag.