• J L

Höstbäbisar i Västerås, 2011

mapena skrev 2011-07-19 07:11:16 följande:
    Jag frågade, och det är bara vi tjockisar som får remiss att göra det :P men andra kan ju också få göra det om sockret i blodet visar för högt hos BM exempelvis. Jag har haft bra värden varje gång hos BM, men får väl se vad det visar idag.
    Det ante mig!
    Mina prover har varit 10-i-topp varje gång, men min BM vill sätta dit mig... de andra tjejerna vet vad jag pratar om och HON vill skicka mig på ett sådant test...
    Jag fattar bara inte hur man kan sätta sig på fastande, det är varken bra eller nödvändigt om man frågar mig. Dessutom funderar jag hur de tänker: Jag som har magkatarr kan ju inte gå fastandes, då börjar ju mina plågor...? Och fastandes som gravid...hmm.. att de INTE använt oss som labbråttor innan, det är för mig ett under...

Hoppas iaf. att dt går bra idag....Hjärta
    ♥ Höstbäbis 2011 ♥ nattstad.se/mamaizon
  • J L
    Nessie99 skrev 2011-07-19 12:01:21 följande:
    Mamz: Det är väl inte obligatoriskt att testa sig? Hon kan ju inte TVINGA dig att gå dit? Ser du verkligen någon nödvändighet att göra det? Vad gav hon för anledning egentligen?
    Nej vad jag har hört så är det inte obl.
    Enda svaret som anledning var att jag LÖPER STOR RISK för grav.diabetes...
    Men liksom... jag vet andra som är hälften av min size som konsumerar både mer godis, läsk och skräpmat än mig och mitt 25-åriga intag, så varför hamnar då inte dem på listan för HÖGRISKARE??
    Bara för att man är "fet" betyder det ju inte att man lever på enbart hämtmat, godis och läsk... Blir sååå trött!
    mapena skrev 2011-07-19 16:19:21 följande:
    Det gick bra idag. Det var inte alls gott och jag mådde illa ända tills jag fick stoppa i mig något, låg och hade sura uppstötningar ela tiden.. Men jag hade tydligen bra värden. Hon fick inte säga exakt eftersom de håller på med ett forskningsprojekt som jag har tackat ja till att medverka i om mina värden ligger på gränsen till grav. diabetes, men hon som gjorde testet på mig sa att det nog inte skulle bli något med det för mina värden såg så bra ut.
    Okej, så du gick med på det där "labb-testet", bortsett ifrån att dricka sörja, men att alltså vara med i den där undersökningen då både man och barn blir granskade, genetiskt osv??? Eller du kanske menar nåt helt annat... men jag fick iaf förfrågan om att vara med på ett sådant test, men att det andra, belastningen, var ett "måste"
    nillis 86 skrev 2011-07-19 21:11:03 följande:
    Hallå alla... idag har vi varit på TUL... allt såg bra ut.. beräknad vikt var 1700g.. kommer väga ca 3800 vid födseln.. ingen liten plutt heller.... va kul att få se honom igen...
    Åh va härligt!
    Jag är lite lost, men vad betyder TUL??
  • J L
    mapena skrev 2011-07-20 08:13:18 följande:
    Nej, det var inget sånt test. Denna forskningsstudien handlade om att ifall man ligger i den s.k. mellangruppen mellan att ha och inte ha graviditetsdiabetes så ska man bli behandlad med en liten dos medicin. I dagens läge så behandlar man inte denna kvinnor, men det finns forskare som tror att det skulle påverka barnet positivt att bli behandlade. Det var den studien jag tackade ja till :)

TUL betyder tillväxtultraljud :)
    Okej! Tack, då vet jag!Glad
    Men då finns det fler "studier"! Flört Får väl svar den 1a när jag ska till BM igen...
  • J L
    lajni skrev 2011-07-21 22:29:43 följande:

Hej där!!
    Hoppar in i den här tråden, bor också i V-ås och väntar mitt första barn 12 september. Vore ju såklart skoj att träffa andra mammalediga inför hösten. =)
    Jag är i vecka 33 och börjar känna mig som en stor flodhäst..=) , har nog aldrig längtat så mycket till hösten som detta år, fan vad mysigt det ska bli! Imorgon ska jag o sambon på ultraljud för att kolla att jag kan föda normalt, hade moderkakan i framvägg och långt ner senast. Ska bli sååå roligt att få kika in till lilltösen igen!!

Hej hopp!
    Välkommen in i gänget! Hoppas du ska trivas! Och grattis! Skrattande
    Du får väl läsa in dig lite i tråden, så du hänger med i svängarna! Flört
    Just nu håller vi på och planerar en liten träff, du får mer än gärna joina oss
    Hjärta//Mamaizon
  • J L
    septembermamma2011 skrev 2011-07-22 12:56:28 följande:
    Onsdag då?

Tid? 
    Om alla ändå är lediga, varför inte ta en lunch ihop?
    Sept. När ska du till BM? Tid?
  • J L

Hey Mamzens!
    Allt bra??
    Här går det framåt, sakta men säkert. Sjukskriven, nyflyttad och sliten Flört
    Är  i v.27 - snart v.28, men kroppen beter sig övergångsfasen till v.29
    Kan de ha räknat så fel?? Jag börjar fundera riktigt ordentligt....

Det är ändå 6-7 dagar som det dillas om... Ganska mkt om man tänker.
    Men det "roliga" är att från första början var datumet (BF) den 19/10, sedan på RUL ändrade den BM till 25/10, jag sa dirr. att det datumet INTE stämde överens - men den BM var fast besluten att det var så.. "Okej" tänkte jag, men det ska vi nog bli två om! Jag kände/känner att det inte stämmer överens med kroppen. Och NU på Tittut så ville den BM ändra tillbaka mig, efter att ha mätt Baby J osv. och tillväxten visade på en vecka större bebis. Alltså till 18-19e oktober... Igen.
    Jag börjar bli förvirrad... Om man lägger det såhär: BF kan ske 3v innan och 2v efter beräknat datum. Om nu bäbisen "väljer" att komma ut 2v efter BF datumet, då är jag alltså teoretiskt sett 3v över tiden om man räknar ifrån detta första datum (som också är ett återkommande datum)... inte så bra kanske? Jag hade nog inte "brytt" mig så värst om det bara var några dagar hit eller dit - men nu är det en vecka...EN HEL VECKA!
    Och som sagt, jag har sagt hela tiden att det inte känns "i tid" med alla vecko-indikationer, en del gick jag förbi/gått igenom förra veckan liksom... *gah*
    Ibland är det nte lätt å vara mig...
  • J L
    mapena skrev 2011-07-24 14:57:35 följande:
    Angående träff på onsdag så om vi ska ta den mitt på dagen så kommer min Elliot med isåfall, han är ju hemma på semester från förskolan och min sambo jobbar :)
    Du får mer än gärna ta med dig Elliot, iaf för min del! Glad
    septembermamma2011 skrev 2011-07-24 17:34:39 följande:
    Jag har tid hos BM kl 11.00 och mottagningen ligger inne i stan så det blir perfekt med lunch efter det Skrattande
    Superbra! Hoppas vi är fler som kan då!Solig
  • J L
    Nessie99 skrev 2011-07-25 09:38:27 följande:
    Kollat i kalendern, onsdag ser ut att funka för mig också :)
    Härligt! Solig
Svar på tråden Höstbäbisar i Västerås, 2011