• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Män som ammar?
  • Dorian Ertymexx
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:36:00 följande:
    en fråga bara:
    Varför har vi kvinnor (oftast) stora bröst med mjölkkörtlar utvecklade i våra bröst men inte män (som inte opererat sig eller tagit hormorner) ?
    Kan det finnas en tanke bakom det tro...hmmm...

Jag tycker folk ska sluta leka Gud och överdriva vad som är kvinnligt och manligt. Låt oss för bövelen ha något för oss som är unikt
    Nej, det finns ingen "tanke" bakom evolution, utom överlevnad. Och eftersom mänsklig födsel i sin rena form oftare är dödlig än för andra arter, är det viktigt att män kan laktera, annars riskerar en födsel där modern dör men inte barnet att leda till att barnet svälter till döds. Därför är det helt logiskt att män också kan laktera, eftersom män inte dör av att kvinnan avlider vid en förlossning, eller hur? Om det finns något "tänk" bakom så är det ju det som är tanken, att barnet ska kunna räddas även om modern avlider.

Ironiskt att en person som kallar sig "Mig själv" inte kan se sig som unik som individ, utan måste ty sig till sitt kön för att känna sig speciell.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    lövet2 skrev 2011-05-03 17:36:55 följande:
    Ja, en del män verkar ha problem med att en kvinna är bättre på något. Då ska de genast överträffa henne ...
    Det är nog få män som är "bättre" på att laktera än kvinnor. Vi kan, men vi ger som jag skrev ovan sällan lika mycket mjölk som en framgångsrikt lakterande kvinna. Men jag ser inte direkt konkurrensen här, det finns mycket tid för barnen att suga på bröst på, både med mamma och pappa (eller vilken kombination av familj man nu lever i).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:36:00 följande:
    en fråga bara:
    Varför har vi kvinnor (oftast) stora bröst med mjölkkörtlar utvecklade i våra bröst men inte män (som inte opererat sig eller tagit hormorner) ?
    Kan det finnas en tanke bakom det tro...hmmm...

Jag tycker folk ska sluta leka Gud och överdriva vad som är kvinnligt och manligt. Låt oss för bövelen ha något för oss som är unikt
    Män har bröstkörtlar, bara färre än kvinnor.  

För mig räcker det bra med att kunna föda barnen om jag nu vill ha nåt "unikt", min man får gärna låta barnen snutta om han och de vill, detsamma hade gält mig själv och min egen far. Hade inte äcklats det minsta.
  • SjälvaJag
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-03 17:41:34 följande:
    Nej, det finns ingen "tanke" bakom evolution, utom överlevnad. Och eftersom mänsklig födsel i sin rena form oftare är dödlig än för andra arter, är det viktigt att män kan laktera, annars riskerar en födsel där modern dör men inte barnet att leda till att barnet svälter till döds. Därför är det helt logiskt att män också kan laktera, eftersom män inte dör av att kvinnan avlider vid en förlossning, eller hur? Om det finns något "tänk" bakom så är det ju det som är tanken, att barnet ska kunna räddas även om modern avlider.

Ironiskt att en person som kallar sig "Mig själv" inte kan se sig som unik som individ, utan måste ty sig till sitt kön för att känna sig speciell.
    Om det är så du tolkar mig så har du fel. Så vitt jag vet så är detta med manligt ammande rätt så nytänkande och inget som man såg romarna eller grottmänniskor engagerade sig åt.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:45:37 följande:
    Om det är så du tolkar mig så har du fel. Så vitt jag vet så är detta med manligt ammande rätt så nytänkande och inget som man såg romarna eller grottmänniskor engagerade sig åt.
    Manlig amning är faktiskt ett rätt väldokumenterat historiskt fenomen och det finns teorier om att det var vanligt när vi människor levde som nomader.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-03 17:47:16 följande:
    Manlig amning är faktiskt ett rätt väldokumenterat historiskt fenomen och det finns teorier om att det var vanligt när vi människor levde som nomader.
    Okej det var något nytt. Konstigt nog har det inte blivit mer populärt alltså. Kan det finnas en anledning till detta?
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:48:28 följande:
    Okej det var något nytt. Konstigt nog har det inte blivit mer populärt alltså. Kan det finnas en anledning till detta?
    Hur menar du med mer populärt? Det är ett fenomen som har försvunnit ur offentligheten i vår västerländska kultur, men så sent som på 70-talet kunde pappor i Sverige ges rådet att låta sina ledsna spädbarn snutta på bröstet för tröst, och i andra delar av världen (t.ex. Sri Lanka och delar av Afrika) är det frekvent förekommande.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-03 17:50:58 följande:
    Hur menar du med mer populärt? Det är ett fenomen som har försvunnit ur offentligheten i vår västerländska kultur, men så sent som på 70-talet kunde pappor i Sverige ges rådet att låta sina ledsna spädbarn snutta på bröstet för tröst, och i andra delar av världen (t.ex. Sri Lanka och delar av Afrika) är det frekvent förekommande.
    Jag ser det som något nytt eftersom det inte funnits här som du själv säger de senaste 30 åren? Jag ser det mer naturligt med napp än en mans bröst, om jag ska vara ärlig. Och om det är snuttningen ni är ute efter så kan ju även en mamma utan mjölk låta barnet snutta.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:53:00 följande:
    Jag ser det som något nytt eftersom det inte funnits här som du själv säger de senaste 30 åren? Jag ser det mer naturligt med napp än en mans bröst, om jag ska vara ärlig. Och om det är snuttningen ni är ute efter så kan ju även en mamma utan mjölk låta barnet snutta.
    Jag är mest ute efter att alla ska få välja sin egen väg i den här frågan utan att bli kallade äckliga och liknande
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:53:00 följande:
    Och alltså, förekommit har det ju, och förekommer fortfarande, bara att det har försvunnit rätt mycket ur offentligheten att även män kan låta barnen snutta.
Svar på tråden Män som ammar?