• FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • Buster78

8 rätt hade jag......

*men vart den allmänbildningen kom ifrån, har jag ingen anning om.... *

• FarbrorKanin
    Buster78 skrev 2011-05-16 18:16:32 följande:
    8 rätt hade jag......

*men vart den allmänbildningen kom ifrån, har jag ingen anning om.... *
    Snyggt jobbat!
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 18:16:12 följande:
    Helium är en gas och kan därför inte smälta. "Green cabbage" är faktiskt det engelska namnet på vitkål.
    Fråga uncle google om du inte tror mig.
    Helium är ett grundämne som smälter vid 0.95 Kelvin, dvs -272.20°C.

Angående kålen säger samtliga engelsmän och amerikaner jag känner bara cabbage eller head cabbage om vitkål. Google säger inte direkt emot mig, även om det verkar som green cabbage nämns någon gång också. Så låt gå för den då. Men helium kan smälta.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • enlitenbitkaka
    GreteP skrev 2011-05-16 18:05:00 följande:
    omg!!! Då kan man nästan säga vad som helst! Allmänbildning har med det inget att göra! Du borde ha frågat på ett annat sätt din fråga...
    Typ skrivit frågan är inte matematisk...och såna sjuka pseodoteorier är helt galet!
    Tycker nog det har en hel del med allmänbildning att göra.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • SilverLadyG
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 18:21:24 följande:

Angående kålen säger samtliga engelsmän och amerikaner jag känner bara cabbage eller head cabbage om vitkål. Google säger inte direkt emot mig, även om det verkar som green cabbage nämns någon gång också. Så låt gå för den då. Men helium kan smälta.
    precis! alla grundämnen har en smältpunkt..
  • Issa79

O samtliga amerikaner, engelmän o kanadensare som jag lärde känna under mina 2 år i Storbritannien o 4 i nordamerika säger green cabbage.

Men helium har du helt rätt om. Känns bara onödigt  att du tar  det hela så personligt.
  • SilverLadyG

Vad då personligt! Rätt ska vara rätt...

• FarbrorKanin

Du har helt rätt och jag skyller på tryckfelsnisse. Jag bjuder alla som gjort testet på en pluspoäng. Plus
  • Mornie Alantie
    Issa79 skrev 2011-05-16 18:27:20 följande:
    O samtliga amerikaner, engelmän o kanadensare som jag lärde känna under mina 2 år i Storbritannien o 4 i nordamerika säger green cabbage.

Men helium har du helt rätt om. Känns bara onödigt  att du tar  det hela så personligt.
    Tar jag det personligt?

Halva min släkt är engelsmän och amerikaner. Ska vi tävla om vem som känner flest? Kanske är det regionala skillnader. Wikipedia kallar dock vitkål för bara cabbage, så helt ovanligt borde det inte vara.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • SilverLadyG
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 18:30:01 följande:
    Tar jag det personligt?

Halva min släkt är engelsmän och amerikaner. Ska vi tävla om vem som känner flest? Kanske är det regionala skillnader. Wikipedia kallar dock vitkål för bara cabbage, så helt ovanligt borde det inte vara.
    www.britannica.com/EBchecked/topic/87490/cabbage
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?