• FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • FarbrorKanin
    Mentat skrev 2011-05-17 11:04:23 följande:
    Nja, även om nu 2+2 påstås vara just 5 i 1984 så förändrar det inte faktum att 2+2 INTE är lika med 5. Även i romanen är det ju ett exempel på uppenbar vansinnighet som folk skall tro på för att ledaren säger så. En litet olycklig forumlering i ett annars rätt kul test!

Den där smältpunkten för helium är ju bara vid kraftigt tryck, vid normalt atmosfärstryck har helium ingen känd fryspunkt. Fast Reinfeldt kan väl ändå ingen ha haft fel på?
    Trevligt med lite positiv feedback!

Jag avsåg faktiskt den matematiska lösningen på 2+2=5, ett ganska vanligt skämt i klassrummet när jag gick i skolan. När det gäller helium så är det lite tveksamt då det som sagt inte gäller under normalt atmosfärstryck, men jag vek mig för grupptrycket och ställde mig frivilligt i skamvrån.
  • Mentat
    FarbrorKanin skrev 2011-05-17 11:13:52 följande:
    Trevligt med lite positiv feedback!

Jag avsåg faktiskt den matematiska lösningen på 2+2=5, ett ganska vanligt skämt i klassrummet när jag gick i skolan. När det gäller helium så är det lite tveksamt då det som sagt inte gäller under normalt atmosfärstryck, men jag vek mig för grupptrycket och ställde mig frivilligt i skamvrån.
    Det tycker jag inte att du behöver göra, ställa dig i skamvrån alltså! I och för sig är det väl möjligt att helium har en fryspunkt vid normalt atmosfärstryck också men den är i så fall klart lägre än de där 0,95 K.

Helium som vätska är rätt kul: Den kryper uppför väggar. Vanligt vatten gör det litet, litet grand, man kan se hur vattenytan buktar uppåt vid glasväggen. Helium slutar inte dra sig uppåt utan kryper helt över kanten på ett glas! Vi gjorde experiment på det på teknis när jag gick där för länge sedan.
  • Emmi27

Tur att jag inte behöver veta mer än 2 av de 3 saker jag hade rätt på. Resten är faktiskt helt ovidkommande för allmänbildning i min värld.

• Bitsocker
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-16 21:48:52 följande:
    En förklaring är att 2+2=5 är en del av Orwells 1984 där det är sant för att det upplevs sant och sägs vara sant (som war is peace och freedom is slavery).

En annan förklaring är att 2+2 bara är lika med 4 under vissa förhållanden, nämligen där det handlar om heltal. Men 2+2 kan vara lika med 5 om tvåorna är oändligt stora.

2...+2...= 5 (eller 4...).
    1984 är en påhittad Science Fiction, det som sägs vara sant är inte sant för att det sägs. Sanning är inte relativt utan absolut.

Hur menar du att tvåorna skulle vara oändligt stora? Då skulle det stått något annat än just "2".

Även om tvåorna skulle vara "oändligt stora" som du väljer att kalla det skulle även svaret gå mot oändligheten och inte vara exakt 5.

Fick 7/10 för övrigt, hade fel på kajalen då jag snabbt klickade in första alternativet då jag stolt visste att det var sånt man tar under ögonen.

Antalet drag chansade jag fel på, hur ska man veta sånt?

Helium kan förresten nå fast form vid väldigt högt tryck och kan då övergå till flytande form(smälta). Sen att de i naturen förekommer som obundna atomer som inte reagerar alls med andra ämnen är en annan sak.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bitsocker skrev 2011-05-17 18:16:48 följande:
    1984 är en påhittad Science Fiction, det som sägs vara sant är inte sant för att det sägs. Sanning är inte relativt utan absolut.
    Ja, jag är fullt medveten om den saken. Men jag misstänkte att det var det TS hade i åtanke, därför gav jag den förklaringen.
    Hur menar du att tvåorna skulle vara oändligt stora? Då skulle det stått något annat än just "2".
    Det behöver det inte göra. Det är egentligen ett matematikfilosofiskt problem från början. 2+2 är bara lika med 4 under vissa förhållanden men inte under alla. Det är exempelvis inte sant om man räknar på andra skalor än de tio siffror vi är vana att röra oss med. Mer att läsa finns här.
    Även om tvåorna skulle vara "oändligt stora" som du väljer att kalla det skulle även svaret gå mot oändligheten och inte vara exakt 5.
    En siffra som går mot oändligheten är exakt samma sak som ett "helt" heltal. 2... är exakt samma som 3, det är inte "lite mindre 3" eller "2 och ganska mycket till" utan det är precis samma tal som 3. Därför blir 2... + 2... = 4... (eller 5).
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Juice

10 av 10 rätt (även om helium frågan egentligen var fel...)

17. mai
  • April barn

7/10 känner mig ganska duktig iaf Skrattande
    Fast jag gick på den första frågan, vet ju att det inte bli 5

• Juice
    April barn skrev 2011-05-17 18:40:34 följande:
    7/10 känner mig ganska duktig iaf Skrattande
    Fast jag gick på den första frågan, vet ju att det inte bli 5
    Är nog bara de som läst 1984 som vet att det är "sant"
    17. mai
  • bananflugekärlek

Fan, jag fick fel på statsministern, trodde det var ts.

Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?