• FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • MammaG
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 17:50:32 följande:
    Ja, det är ju lite klurigt att gissa vilket av tre felaktiga alternativ du angett som rätt svar. Det har inte mycket med allmänbildning att göra dock.
  • FarbrorKanin
    MammaG skrev 2011-05-16 21:42:10 följande:
    Här är en till som undrar samma sak...
    Läser du igenom tråden så får du en förklaring till att  2+2=5.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaG skrev 2011-05-16 21:42:10 följande:
    Här är en till som undrar samma sak...
    En förklaring är att 2+2=5 är en del av Orwells 1984 där det är sant för att det upplevs sant och sägs vara sant (som war is peace och freedom is slavery).

En annan förklaring är att 2+2 bara är lika med 4 under vissa förhållanden, nämligen där det handlar om heltal. Men 2+2 kan vara lika med 5 om tvåorna är oändligt stora.

2...+2...= 5 (eller 4...).
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • talare

"Kan en empatilös person arbeta inom sjukvården?"

• FarbrorKanin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-16 21:48:52 följande:
    En förklaring är att 2+2=5 är en del av Orwells 1984 där det är sant för att det upplevs sant och sägs vara sant (som war is peace och freedom is slavery).

En annan förklaring är att 2+2 bara är lika med 4 under vissa förhållanden, nämligen där det handlar om heltal. Men 2+2 kan vara lika med 5 om tvåorna är oändligt stora.

Tack för inlägget!

Det är alltså inte i FarbrorKanins sagovärld som 2+2=5. Då borde den saken vara utredd en gång för alla.

• pluvdo
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 17:42:15 följande:
    Det beror faktiskt på hur man räknar!
    Okej, hur får man 2+2 till 5?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    pluvdo skrev 2011-05-16 23:16:59 följande:
    Okej, hur får man 2+2 till 5?

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • MammaG

Ok. Då hade det kanske varit idé att någonstans foga in att något exempel var taget ur litteraturen. Läste 1984 1984 faktiskt (om du förstår vad jag menar), men just det har jag inte lagt på minnet
  • Mentat

Nja, även om nu 2+2 påstås vara just 5 i 1984 så förändrar det inte faktum att 2+2 INTE är lika med 5. Även i romanen är det ju ett exempel på uppenbar vansinnighet som folk skall tro på för att ledaren säger så. En litet olycklig forumlering i ett annars rätt kul test!

Den där smältpunkten för helium är ju bara vid kraftigt tryck, vid normalt atmosfärstryck har helium ingen känd fryspunkt. Fast Reinfeldt kan väl ändå ingen ha haft fel på?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mentat skrev 2011-05-17 11:04:23 följande:
    Nja, även om nu 2+2 påstås vara just 5 i 1984 så förändrar det inte faktum att 2+2 INTE är lika med 5. Även i romanen är det ju ett exempel på uppenbar vansinnighet som folk skall tro på för att ledaren säger så. En litet olycklig forumlering i ett annars rätt kul test! 
    Visst är det så. Men som jag skrev i mitt inlägg ovan så kan 2+2 vara lika med 5, under vissa förhållanden. Att det inte är det i "verkligheten" eller vanligtvis förändrar inte det. Men jag håller med, det var en olyckligt formulerad fråga av TS.
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?