• FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • SilverLadyG
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 19:50:28 följande:
    Och du skulle den här informationen vara helt fel?

"Grönkål skall ej förväxlas med engelskans "green cabbage" som är benämningen på vitkål."

sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6nk%C3%A5l
    britannica är mer pålitlig som källa än wikipedia....
  • Isnogood
    Perly skrev 2011-05-16 18:46:09 följande:
    Sedan när blev 2+2=5?
    Tänkte just fråga detsamma... Obestämd
    I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 19:50:28 följande:
    Och du skulle den här informationen vara helt fel?

"Grönkål skall ej förväxlas med engelskans "green cabbage" som är benämningen på vitkål."

sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6nk%C3%A5l
    Jag litar mer på Encyclopædia Britannica än på svenska wikipedia.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • sahara sahara
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 19:48:01 följande:

när det gäller svarsalternativet på fråga sju så kan det tyckas tveksamt. Men faktum är att det finns fler betydelser av drag än 3 och att 8 är för många, då återstår 5. Det är alltså svarsalternativet med flest antal betydelser som gäller.

NE räknar till åtta betydelser, och då har de inte med att "drag" används även på svenska som beteckning för underhållning där folk klär sig som det andra könet.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • FarbrorKanin
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 19:54:31 följande:
    Jag litar mer på Encyclopædia Britannica än på svenska wikipedia.
    Artikeln tar upp varianter av Brassica oleracea, där både vitkål och rödkål m.m. ingår. Poängen är hur man skiljer på olika kålsorter i en konversation eller skiftspråk. Jag håller med dig om att man oftast säger "cabbage" om vitkål i vardagligt tal i USA, precis som vi säger  "kål" eller "kålhuvud" , underförstått att det handlar om vitkål.
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 20:15:13 följande:
    Artikeln tar upp varianter av Brassica oleracea, där både vitkål och rödkål m.m. ingår. Poängen är hur man skiljer på olika kålsorter i en konversation eller skiftspråk. Jag håller med dig om att man oftast säger "cabbage" om vitkål i vardagligt tal i USA, precis som vi säger  "kål" eller "kålhuvud" , underförstått att det handlar om vitkål.
    Jag kan läsa. Det står ingenting om "green cabbage". Däremot står det:

"Head cabbage (Brassica oleracea variety capitata) is by far the most important form. Hard-headed cabbage is a new crop plant that was developed in northern Europe during the Middle Ages. Soft-headed cabbages such as the savoy type are believed to have originated earlier in southern Europe. Head cabbage, generally designated simply “cabbage,” is a major table vegetable in most countries of the temperate zone."

Jag kollade just i min enorma amerikanska kokbok som innehåller nästan allt, den nämner inte heller green cabbage, däremot head cabbage och cabbage som synonymer.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • FarbrorKanin
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 20:22:58 följande:
    Jag kan läsa. Det står ingenting om "green cabbage". Däremot står det:

"Head cabbage (Brassica oleracea variety capitata) is by far the most important form. Hard-headed cabbage is a new crop plant that was developed in northern Europe during the Middle Ages. Soft-headed cabbages such as the savoy type are believed to have originated earlier in southern Europe. Head cabbage, generally designated simply “cabbage,” is a major table vegetable in most countries of the temperate zone."

Jag kollade just i min enorma amerikanska kokbok som innehåller nästan allt, den nämner inte heller green cabbage, däremot head cabbage och cabbage som synonymer.
    Den här länken visar att man skiljer på kålsorterna, "green cabbage" och "red cabbage" för att ta ett exempel.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=19

En sida med recept på rätter med vitkål.

http://recipes.wikia.com/wiki/Green_cabbage
  • Kitsune

5 av 10.

Inte alls förvånad!

It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Kitsune

Men förstår inte hur 2+2 = 5

It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?