• Litet My

Slänga pocketböcker?

Har själv sparat alla mina pocketböcker men hörde på jobbet för ett tag sedan att i stort sett alla verkar slänga sina pocketböcker när de läst ut dem och att "sån skit ställer man ju inte fram i bokhyllan".

Blev lite konfunderad, hur brukar ni göra?

har ni pocketböckerna framme med de andra böckerna? Slänger ni dem? Ställer undan dem?

Tycker ni det ser "billigt" ut att ha en hylla med pocketböcker?

• Svar på tråden Slänga pocketböcker?
  • Litet My
    mer grubbel skrev 2011-06-21 13:24:39 följande:
    Meh, vilka pretton! Som att man är mer bildad för att man läser en inbunden bok eller vad? Hahaha, det låter som nån som försöker visa upp en fasad, bara.
    (Har alla möjliga böcker i bokyllan) 
    Kan dessutom glädja dig med att den personen som sa så är heeeelt utan utbildning, och kan knappt stava till BA ens =) men attityden "lite bättre och finare än alla andra"
  • Themis

Pocket tar mindre plats och är mer behändiga att läsa, så de har ofta tjing.

Inbundna böcker köper jag när en bok(serie) har bevisat sitt värde och blivit omläst så mycket att den blivit skabbig och jag vill ha den inbunden för permanent placering i mitt bibliotek. Men många pocketar (sommardeckare, chick-litt, presentpocketar som saknar charm) är det som bara passerar, skänks bort eller deponeras i en alla-får-ta-bokhylla på jobbet.

Alternativt är det fackböcker som inköps och de är vanligen inbundna.

Jackonelli. 10 000 är väl att ta i, men man kan ha dubbla rader pocketar i hyllorna (jag gör det inte men vet flera samlare som gör) så det får plats 80 st 2 cm-pocketar på en 80 cm-hylla. En extra hög Billy kan ta minst 9 rader dubbelpocket.

80 x 9 hyllor x 7 bokhyllor= 5040 pocketböcker, så en del blir det ändå.

Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • Naoko

Vanligtvis slänger jag inga böcker vare sig de är pocket eller inbundna, men jag är mycket mer benägen att ge bort pocketböcker. En annan sak som kan spela in är ju att pocketböcker slits mer, de kan ju få följa med överallt på ett helt annat sätt än de flesta inbundna böcker.

Men nog har de en plats i min bokhylla, jag förstår inte hur man kan tycka att de är fula att ha där.

There used to be a real me, but I had it surgically removed
  • Kokomo
    Themis skrev 2011-06-23 04:28:59 följande:
    Pocket tar mindre plats och är mer behändiga att läsa, så de har ofta tjing.

Inbundna böcker köper jag när en bok(serie) har bevisat sitt värde och blivit omläst så mycket att den blivit skabbig och jag vill ha den inbunden för permanent placering i mitt bibliotek. Men många pocketar (sommardeckare, chick-litt, presentpocketar som saknar charm) är det som bara passerar, skänks bort eller deponeras i en alla-får-ta-bokhylla på jobbet.

Alternativt är det fackböcker som inköps och de är vanligen inbundna.

Jackonelli. 10 000 är väl att ta i, men man kan ha dubbla rader pocketar i hyllorna (jag gör det inte men vet flera samlare som gör) så det får plats 80 st 2 cm-pocketar på en 80 cm-hylla. En extra hög Billy kan ta minst 9 rader dubbelpocket.

80 x 9 hyllor x 7 bokhyllor= 5040 pocketböcker, så en del blir det ändå.
    Precis. Då får det vara sjuuukt stora kartonger som vederbörande har i källaren om man ska komma upp i det dubbla antalet böcker.
  • Rödnäbba

jag brukar slänga dom eller lämna kvar dom på hotellet eller där tåget eller där jag läst ut den. Men vissa favoriter får vara i bokhyllan.

• Tonårsmamman1
    Självklar skrev 2011-06-01 07:54:24 följande:
    Knäcker du extra som ordningsvakt?
    Det är inte en kasse med böcker jag ställer ner, utan en bok i taget, inte större brandrisk än när posten lägger dit brev de inte hittar brevlådan till.  Trapphuset betyder väl för sjutton inte bokstavligt i trappan?! För att lugna dig, vi har en stor port med sittbänk, där brukar jag både lägga böcker och själv ibland hitta böcker som andra lagt ut. 
    Så himla smart! 
  • Novia

Jag brukar ge bort eller sälja dem för några kronor, antingen tradera eller till en secondhandshop här i stan.

• Colisa

Har de flesta pocketarna framme i hyllor, skäms inte alls. Det blir så prydligt och fint när alla är lika stora. Ska man ha en snyggare bokhylla, rent estetiskt, är det gamla läderklädda böcker som gäller. Det är läckert! Moderna böcker med jobbigt pappersskydd och div storlekar blir rörigt och är faktiskt de hyllorna jag helst gömmer undan.

Och slänga böcker går ju liksom inte för sig, det skulle jag aldrig kunna göra.

• Gladskit

Skulle aldrig komma på tanken att slänga dem, vadå skämmas?
    Jag har i och för sig dem i en egen hylla som måttmässigt passar pocketböcker perfekt. Men de står framme oavsett.

Dem jag läst och som jag inte känner att jag vill spara, som inte hör till nån särskild "serie" eller som jag inte tror att jag kommer vilja läsa om, dem tar jag till jobbet. Där har vi en hylla som man får byta och låna ifrån. Så dit kan man alltid gå och plocka med sig en bok hem om man är sugen!

Svar på tråden Slänga pocketböcker?