• Litet My

Slänga pocketböcker?

Har själv sparat alla mina pocketböcker men hörde på jobbet för ett tag sedan att i stort sett alla verkar slänga sina pocketböcker när de läst ut dem och att "sån skit ställer man ju inte fram i bokhyllan".

Blev lite konfunderad, hur brukar ni göra?

har ni pocketböckerna framme med de andra böckerna? Slänger ni dem? Ställer undan dem?

Tycker ni det ser "billigt" ut att ha en hylla med pocketböcker?

• Svar på tråden Slänga pocketböcker?
  • ango07

Jag slänger aldrig böcker, vill jag inte ha dem så ger jag bort dem. Jag är själv förtjust i pocket, de är inte så stora och är oftast ganska lätta och jag har dem tillsammans med inbundna böcker i bokhyllan.

• Dimes

Jag tycker inte det ser billigt ut med pocketböcker. Oftast är det ju dock billigare än inbundna böcker - men skulle jag bara köpa inbundna skulle jag bli pank på 0.4 sekunder och jag lägger ju hellre ner pengar på mer pocketböcker än 1-2 inbundna bara för att det ska se "snyggt" ut.

• Dimes

Och nej, jag slänger inte böcker. De sparas eller skänks bort.

• SilverEmma

Älskar alla mina böcker och skulle aldrig kunna slänga dem! Fram tills jag hittar den bokhylla jag vill ha så nöjer jag mig med att ha mina inbundna framme och pocketböckerna i en låda i en garderob. Men så fort jag hittat "min" bokhylla så ska alla fram!

Är det en bok jag vet att jag aldrig kommer läsa igen så ger jag gärna bort den till en vän eller "glömmer" den på ett café. Hoppas den hittar en ny ägare som uppskattar den mer.

• ETSS

Har de sista veckorna rensat i mina bokhyllor som aldrig förr, mycket har rykt. Dock bryr jag mig inte om att slänga pocket för att de är pocket. Böcker skänks/säljs bort. Någonstans har jag anskaffat dem för vad som är innanför pärmarna, inte för att de är inbundna eller pocketGlad

• Mimmlas

Har väldigt svårt att slänga böcker. Har en relation till varje bok, minns vart jag läste dem och allt runtomkring.
    De pocketböcker jag tycker är bra får stå framme i hyllan, de andra får stå i ett frostat glasskåp så att det syns att det är böcker men inte vilken sorts :P

• ETSS
    Pondus skrev 2011-05-28 11:23:22 följande:
    Jag slänger inte böcker - jag lämnar dem till röda korset o dyl när jag känner att jag läst dem tillräckligt.
    Dessutom passar jag ofta på att handla nya när jag väl är på second hand. Blir som ett lite dyrare bibliotekslån och jag snubblar alltid över titlar som jag aldrig annars skulle ha hittat på vanliga bokaffärer.
    Jag läser rätt mycket, 6-8 böcker i månaden så det skulle vara ohållbart att aldrig göra den här rockarden.
    Visst kan man låna på biblioteket, men jag är dålig på att lämna igen i tid och
    gillar just ägandet av böcker - ser det som en rikedom
  • Tiro

Jag älskar pocketböcker och har bokhyllan full med dem. De får gärna vara slitna och skavda. Det ska synas att de har blivit lästa. I bland rensar jag ut och då skänker jag bort dem. Ibland till loppis eller så tar jag med med till mitt jobb.

• k girl
    Dimes skrev 2011-05-28 11:28:45 följande:
    Jag tycker inte det ser billigt ut med pocketböcker. Oftast är det ju dock billigare än inbundna böcker - men skulle jag bara köpa inbundna skulle jag bli pank på 0.4 sekunder och jag lägger ju hellre ner pengar på mer pocketböcker än 1-2 inbundna bara för att det ska se "snyggt" ut.
    ...vissa böcker finns ju dock inte i pocketform. Personligen kan jag köpa en viss bok i inbundet just för att jag vet att den kommer att brukas mycket. Mitt exemplar av the Secret History (som är så sönderläst att bladen börjar falla ut) kommer jag att byta ut mot en inbunden variant snarast.

Ett tips, om man föredrar inbundet framför pocket förresten (vilket jag gör, även om jag konsumerar en hel del skönlitteratur i pocketform) är att leta på antikvariat. På nätet finns det flera lätt sökbara antikvariat som jag har handlat flera utgångna böcker på.
Svar på tråden Slänga pocketböcker?