• Litet My

Slänga pocketböcker?

Har själv sparat alla mina pocketböcker men hörde på jobbet för ett tag sedan att i stort sett alla verkar slänga sina pocketböcker när de läst ut dem och att "sån skit ställer man ju inte fram i bokhyllan".

Blev lite konfunderad, hur brukar ni göra?

har ni pocketböckerna framme med de andra böckerna? Slänger ni dem? Ställer undan dem?

Tycker ni det ser "billigt" ut att ha en hylla med pocketböcker?

• Svar på tråden Slänga pocketböcker?
  • Emmi27

Vaddå, skulle pocketböcker vara mindre värda än inbundna? :S Jag har BARA pocketböcker. Avskyr inbundna då de är dyrare och klumpiga och jäkligt dryga att släpa på. Älskar att alla böcker står i bokhyllan och skuklle aldrig i livet slänga en bok. började nästan grina igår när jag upptäckte att vår ena katt tuggat sönder halva framsidan på min nya bok *snyft* fick plåstra om den.

• Sorbus

Jag slänger inte heller böcker. Och jag köper helst böcker i pocket för jag har ofta en bok med mig på tåget, och läser gärna i sängen. Då är inbundna böcker inte alls lika praktiska som pocket för de är större och tyngre. Så hos oss är det många hyllmeter med pocketböcker. Det är ju ändå för innehållet skull jag vill ha en bok, och det blir ju inte "skit" bara för att det kommer i pocketpärmar.

• Emmi27
    Emmi27 skrev 2011-05-27 21:17:52 följande:
    Vaddå, skulle pocketböcker vara mindre värda än inbundna? :S Jag har BARA pocketböcker. Avskyr inbundna då de är dyrare och klumpiga och jäkligt dryga att släpa på. Älskar att alla böcker står i bokhyllan och skuklle aldrig i livet slänga en bok. började nästan grina igår när jag upptäckte att vår ena katt tuggat sönder halva framsidan på min nya bok *snyft* fick plåstra om den.
    För övrigt så sparar jag alla böcker för att jag ofta läser om dom =) Har jag inte råd att köpa ny för tillfället så går jag runt i mitt lilla bibliotek och väljer ut en.
  • IsDimma

Eller så gör man som min pappa. Han tog med sig en bokhylla till jobbet. Fyllde den med läsvärda böcker, både pocket och inbundna. Och plötsligt fick dom ett litet bibliotek på jobbet där man kunde låna hem böcker att läsa om man ville.
    Dessa böcker har han med (o)jämna mellanrum bytt ut mot nya.
    Och iaf några kollegor har tyckt att det varit rätt kul initiativ

• roflmao

Jag slänger aldrig böcker, jag tycker om att ha dom kvar för att kunna titta på dom och minnas vad dom handlade om. Böcker har alltid varit mina vänner och jag skäms inte för en enda. Löjligt att bara ha inbunden "kvalitetslitteratur" framme. Fast om jag verkligen avskyr en bok, vilket kanske har hänt max fem gånger i mitt liv, använder jag den till att döda spindlar med för att straffa den lite innan jag slänger den.

• Litet My
    Emmi27 skrev 2011-05-27 21:17:52 följande:
    Så tänker jag också, visst om man får välja och det är en bok jag verkligen vill ha så kan jag kosta på mig en inbunden men inte annars, har heller aldrig tänkt tanken att pocketböcker skulle vara "fulare" än inbunda böcker.
  • Gul Katt

Skulle aldrig få för mig att slänga en bok, vare sig det är en inbunden eller pocket.
    Låter som onödigt slöseri att slänga böcker bara för att det är pocket!
    Vill man inte ha kvar dom kan man väl ge bort dom, eller sälja på Tradera typ...!

• Tant Green

Jag skänker det mesta till Stadsmissionen. Även en hel del inbundna böcker. Jag är läsare, inte samlare.

• anemix

Jag ÄLSKAR pocketböcker just för att de är så smidiga o lätta att bära med sig.

. Låter gärna vänner o familj ärva mina böcker.

• Emmi27
    Lilla My21 skrev 2011-05-27 21:20:50 följande:
    Så tänker jag också, visst om man får välja och det är en bok jag verkligen vill ha så kan jag kosta på mig en inbunden men inte annars, har heller aldrig tänkt tanken att pocketböcker skulle vara "fulare" än inbunda böcker.
    De böcker jag köper vill jag verkligen ha och de håller ju alldeles utmärkt eftersom man läser dom och sen får de bo i bokhyllan till nästa gång, är väl sällan man läser en bok så flitigt att den går sönder liksom =) låter nästan som att den som sa att "sån skit ställer man inte i bokhyllan" är nån som anser att pocketböcker är för fattighjon och sån vill man ju inte framstå som. Konstigt tänk men det låter ju så på din beskrivning.
Svar på tråden Slänga pocketböcker?