• Litet My

Slänga pocketböcker?

Har själv sparat alla mina pocketböcker men hörde på jobbet för ett tag sedan att i stort sett alla verkar slänga sina pocketböcker när de läst ut dem och att "sån skit ställer man ju inte fram i bokhyllan".

Blev lite konfunderad, hur brukar ni göra?

har ni pocketböckerna framme med de andra böckerna? Slänger ni dem? Ställer undan dem?

Tycker ni det ser "billigt" ut att ha en hylla med pocketböcker?

• Svar på tråden Slänga pocketböcker?
  • Vroooooom

Slänga böcker? Nej, jag tror inte jag är fysiskt kapabel till att göra en sådan sak Dessutom så är det en hel del böcker jag vill läsa igen.

A room without books is like a body without a soul
  • stresss

Jag slänger ibland böcker som jag tycker att det är pinsamt att ha i bokhyllan och som jag vet att jag inte kommer att läsa igen. Men det har med innehållet att göra och inte om dom är i pocket. Att en bok har en dyrt omslag betyder inte att den inte kan vara pinsam.

• Saga23

Jag brukar rensa en gång var 3:e-5:e år, och kolla igenom alla böcker, de jag tyckte speciellt mkt om och såna som är klassiker, de sparar jag, resten brukar jag i första hand ge bort annars slänger jag.

• Ginny

Jag slänger aldrig böcker. Har förstås en hel del undanstoppade på vinden hemma hos mor och far, men hur många 25-åringar har Sune- och Bertböcker stående i bokhyllan?
    Köper en hel del pocket, det är ändå väldigt stor prisskillnad och jag tycker inte att jag har råd att lägga hela bokbudgeten på inbundna "snygga" böcker.

• Denebola
    Ginny skrev 2011-05-28 10:35:20 följande:
    Jag slänger aldrig böcker. Har förstås en hel del undanstoppade på vinden hemma hos mor och far, men hur många 25-åringar har Sune- och Bertböcker stående i bokhyllan?
    Köper en hel del pocket, det är ändå väldigt stor prisskillnad och jag tycker inte att jag har råd att lägga hela bokbudgeten på inbundna "snygga" böcker.
    Håller med dig. På senaste tiden har jag mest köpt pocketböcker på grund av priset, men jag är student också. Vissa böcker, som jag vet är bra köper jag inbundna.
  • k girl

Jag har någon hylla med pocketböcker i mina bokhyllor, framför allt facklitteratur som jag vill ha kvar i mitt referensbibliotek. Men jag är mer benägen att göra mig av med pocketböcker än inbundna böcker - jag tycker att inbundna böcker är vackrare, dessutom är de mer hållbara. Jag använder mina böcker, slår upp i dem, stryker under i dem, läser dem gång på gång, lånar ut dem - de blir väldigt nötta.

Jag har varit boksamlare, men har sedan några år gjort mig av med ett femhundratal böcker. Studielitteratur som jag inte vill ha kvar, ett fullständigt Dean Koontz-bibliotek av hans utgivning fram till -98, en hel massa fantasy typ Sagan om Belgarion... sådant som jag inte har intresse av idag och som jag inte känner att jag vill låta gå i arv. Mina B Wahlströms ungdomsböcker, Fem-böcker och annan sådan barnlitteratur har jag kvar allt av.

Men jag kastar inte böcker, jag ger bort böckerna. Jag kanske ska testa att sälja på Tradera, jag har ju ett par kartonger utsorterade pocketböcker i en garderob...

• Jag går och fiskar

Jag slänger också böcker om jag inte hittar någon som vill ha dem, förstås. Men så läser jag mycket också, och vill inte ha hela huset fullt av böcker (Jag har redan dubbla rader i alla bokhyllor.) Att sluta köpa böcker är inte att tänka på. jag är värdelös på att lämna igen biblioteksböcker, så jag brukar köpa  pocketböcker. De som är bra sparar jag förstås. Mina hyllor är fyllda av allt möjligt i litteraturväg, och det tycker jag är härligt.

• KatjaKaj

Skulle aldrig slängt en bok och speciellt inte en pocketbok. Jag samlar på pocketböcker och älskar att man inte behöver vara så rädd om en pocketbok. Böcker ska se lästa ut :).

• Pondus

Jag slänger inte böcker - jag lämnar dem till röda korset o dyl när jag känner att jag läst dem tillräckligt.
    Dessutom passar jag ofta på att handla nya när jag väl är på second hand. Blir som ett lite dyrare bibliotekslån och jag snubblar alltid över titlar som jag aldrig annars skulle ha hittat på vanliga bokaffärer.
    Jag läser rätt mycket, 6-8 böcker i månaden så det skulle vara ohållbart att aldrig göra den här rockarden.
    Visst kan man låna på biblioteket, men jag är dålig på att lämna igen i tid och gillar just ägandet av böcker - ser det som en rikedom

Svar på tråden Slänga pocketböcker?