Jag har någon hylla med pocketböcker i mina bokhyllor, framför allt facklitteratur som jag vill ha kvar i mitt referensbibliotek. Men jag är mer benägen att göra mig av med pocketböcker än inbundna böcker - jag tycker att inbundna böcker är vackrare, dessutom är de mer hållbara. Jag använder mina böcker, slår upp i dem, stryker under i dem, läser dem gång på gång, lånar ut dem - de blir väldigt nötta.
Jag har varit boksamlare, men har sedan några år gjort mig av med ett femhundratal böcker. Studielitteratur som jag inte vill ha kvar, ett fullständigt Dean Koontz-bibliotek av hans utgivning fram till -98, en hel massa fantasy typ Sagan om Belgarion... sådant som jag inte har intresse av idag och som jag inte känner att jag vill låta gå i arv. Mina B Wahlströms ungdomsböcker, Fem-böcker och annan sådan barnlitteratur har jag kvar allt av.
Men jag kastar inte böcker, jag ger bort böckerna. Jag kanske ska testa att sälja på Tradera, jag har ju ett par kartonger utsorterade pocketböcker i en garderob...