• Litet My

Slänga pocketböcker?

Har själv sparat alla mina pocketböcker men hörde på jobbet för ett tag sedan att i stort sett alla verkar slänga sina pocketböcker när de läst ut dem och att "sån skit ställer man ju inte fram i bokhyllan".

Blev lite konfunderad, hur brukar ni göra?

har ni pocketböckerna framme med de andra böckerna? Slänger ni dem? Ställer undan dem?

Tycker ni det ser "billigt" ut att ha en hylla med pocketböcker?

• Svar på tråden Slänga pocketböcker?
  • Snabeldrake

Jag slänger aldrig böcker. Inte en chans. Jag får en sån upplevelse av en bra bok så varje gång jag tittar och bläddrar i den boken sen så dras jag in i den där historian igen som rörde mitt hjärta. Så nej, jag slänger dom inte, men jag har inte alla framme heller. Endel ligger undanplockade men så man ändå kan gå och känna eller läsa om dom om man vill det.

Dom som inte vill ha pocket framme kanske tycker att andra är "snyggare"? Eller nåt. Konstigt ändå... 

• Sorbus

Jag tror åsikten om att man inte ställer fram sådant skit i bokhyllan skulle kunna ha att göra med åldern. Numera kommer ju i princip all skönlitteratur ut i pocket, men så har det inte alltid varit. Rätta mig om jag har fel, men tidigare var det väl i huvudsak sk "kiosklitteratur" som såldes i pocket, och därför kan man göra kopplingen pocket = skräplitteratur.

• Litet My
    Emmi27 skrev 2011-05-27 21:25:26 följande:
    De böcker jag köper vill jag verkligen ha och de håller ju alldeles utmärkt eftersom man läser dom och sen får de bo i bokhyllan till nästa gång, är väl sällan man läser en bok så flitigt att den går sönder liksom =) låter nästan som att den som sa att "sån skit ställer man inte i bokhyllan" är nån som anser att pocketböcker är för fattighjon och sån vill man ju inte framstå som. Konstigt tänk men det låter ju så på din beskrivning.
    En av de personerna i mitt fall kan nog tycka så, du vet "lite bättre och finare än alla andra-stilen" å andra sidan är hon inte snål så det är fint att få hennes gamla böcker =)

Jag har dock ett par sönderlösta pocketar =) Gömda tex som jag fick när jag inte var så gammal =)
  • NenneLo
    Tonx skrev 2011-05-27 21:08:45 följande:
    Jag sparar precis alla mina böcker. De jag tycker mycket om köper jag som inbundet, också ger jag bort pocketen till familj eller vänner. Det händer rätt ofta.
    Jag har ungefär 10.000 böcker, och det ser mäktigt ut oavsett om det är pocket eller ej!
    jävlar i min lilla låda, 10 000 böcker!
  • NenneLo

Förresten så slänger jag inte heller böcker! Tycker inte det ser billigt ut med pocketböcker... Tänker folk så? Förvånad

• Emmi27
    Lilla My21 skrev 2011-05-27 21:31:56 följande:
    En av de personerna i mitt fall kan nog tycka så, du vet "lite bättre och finare än alla andra-stilen" å andra sidan är hon inte snål så det är fint att få hennes gamla böcker =)

Jag har dock ett par sönderlösta pocketar =) Gömda tex som jag fick när jag inte var så gammal =)
    haha alltid nåt! Men jag förstår faktiskt inte vitsen med att ha inbundna böcker, dom är ju skitjobbiga att läsa! Har en bok som är 900 sidor som råkar vara inbunden, fick ju kramp i armen till slut.
  • Denebola

Att slänga en bok är nu helgerån, oavsett formatet! Gillar man dem inte så kan man skänka bort dem.

Tonx skrev 2011-05-27 21:08:45 följande:
    Jag sparar precis alla mina böcker. De jag tycker mycket om köper jag som inbundet, också ger jag bort pocketen till familj eller vänner. Det händer rätt ofta.
    Jag har ungefär 10.000 böcker, och det ser mäktigt ut oavsett om det är pocket eller ej!
     Avundsjuk! Och nyfiken, hur stor plats tar de? Har du bokhyllor i hela ditt boende, eller har du ett eget rum som "bibliotek"?

Jag längtar tills jag flyttar till något större och får plats med alla mina böcker (några hundra på sin höjd), och har plats att börja köpa nya. 
  • Silvera

När jag växte upp var det "lite fult" att ha pocketböcker, inbundet skulle det vara. Men sedan blev det liksom en pocketboom, och man började ge bort pocketböcker i present.
    Själv föredrar jag pocketböcker, både billigare och smidigare format än inbundna böcker.

• Najje79

Jag kan absolut inte slänga böcker men har en förmåga att köpa på mig massor av pocket, så jag började ta med mig till jobbet och nu har vi en hel bokhylla med böcker och faktiskt även filmer (många sånna som man får i typ Amelia eller dyl.). Det är jättebra, ibland lånar man med sig hem, annars har man en bok som man läser  på rasten.

• Tonx
    Denebola skrev 2011-05-27 21:38:56 följande:
    Att slänga en bok är nu helgerån, oavsett formatet! Gillar man dem inte så kan man skänka bort dem. Avundsjuk! Och nyfiken, hur stor plats tar de? Har du bokhyllor i hela ditt boende, eller har du ett eget rum som "bibliotek"?

Jag längtar tills jag flyttar till något större och får plats med alla mina böcker (några hundra på sin höjd), och har plats att börja köpa nya. 
    De tar skitmycket plats. Jag har numer en vägg med bara bokhyllor i vardagsrummet, 7 Billy bokhyllor får plats på bredden. Sen har jag 9 meter väggfasta hyllor i sovrummet.
    Är dock inte hela samlingen ändå, har 2 kartonger i källaren kvar. Men nu får jag inte plats med mer uppe i lägenheten.
Svar på tråden Slänga pocketböcker?