• Red Velvet

Vad betyder orden?

Fuskar du är du en tönt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 19:07
    OBS! Spoiler i tråden.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad betyder orden?
  • Red Velvet
    Red Velvet skrev 2011-05-30 19:05:28 följande:
    Nu är det ju ett bra tag sedan som jag gjorde nationella provet, men jag minns att andlig och kvick fanns med som alternativ och kvick var det rätta.
    Borde kanske ha struntat i att ha med andlig då eftersom det blev son en kuggfråga för många (jag tänkte inte ens på det) så ni kan strunta i det då.
    Nä förresten, jag tar tillbaka vad jag skrev.
  • Dorian Ertymexx
    Anghammarad skrev 2011-05-30 19:06:34 följande:
    Alla rätt i första försöket. Spirituell har två betydelser. Kvick och andlig
    OK. Med tanke på att jag känner många som kallar sig spirituella, som är intelligenta, språkkunniga och allmänbildade, och de alla just menar andliga, så... Men det är som jag trodde alltså, två olika betydelser. Har som sagt aldrig hört det användas som kvick.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Virriga Vera skrev 2011-05-30 19:12:04 följande:
    Jodå, det betyder i dagligt tal kvick.
    Inte här i storstan. Eller, i alla fall inte bland de jag hängt med. Spiritus betyder ju ande till att börja med, så...
  • Red Velvet
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:30:28 följande:
    OK. Med tanke på att jag känner många som kallar sig spirituella, som är intelligenta, språkkunniga och allmänbildade, och de alla just menar andliga, så... Men det är som jag trodde alltså, två olika betydelser. Har som sagt aldrig hört det användas som kvick.
    Fast det kanske är vanligt att blanda ihop det eftersom spiritualisera, spiritualism har andliga betydelser.
    Andlig har jag hört folk kalla sig själva men aldrig spirituell som synonym till andlig.
  • Red Velvet
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:30:28 följande:
    Det har väl bara en korrekt betydelse. Att folk har missförstått det gör ju det inte rätt..
  • Sscchh

Hmm ja det blev ju som en kuggfråga det där. Har alltid tänkt på det engelska ordet spiritual. Men jag är ganska korkad...fick bara 4 rätt och de flesta gissade jag bara på. Den enda jag va säker på va spirituell och så vart det fel hahaha

• Dorian Ertymexx
    Red Velvet skrev 2011-05-30 19:34:26 följande:
    Fast det kanske är vanligt att blanda ihop det eftersom spiritualisera, spiritualism har andliga betydelser.
    Andlig har jag hört folk kalla sig själva men aldrig spirituell som synonym till andlig.
    Det har jag. Som sagt, det är nog en fråga om lokala eller sociala skillnader där. Olyckligt ordval för testet, helt enkelt.
  • Dorian Ertymexx
    Sscchh skrev 2011-05-30 19:37:41 följande:
    Hmm ja det blev ju som en kuggfråga det där. Har alltid tänkt på det engelska ordet spiritual. Men jag är ganska korkad...fick bara 4 rätt och de flesta gissade jag bara på. Den enda jag va säker på va spirituell och så vart det fel hahaha

Jag fick bara tre, så det är inte så illa tycker jag. :)

Fissil listade jag helt enkelt ut vad det betydde, junonisk gissade jag på (fel), och kverulant hade jag fel på. Den sista borde jag ha kunnat, men men. ;)

• Red Velvet
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:41:04 följande:
    Det har jag. Som sagt, det är nog en fråga om lokala eller sociala skillnader där. Olyckligt ordval för testet, helt enkelt.
    Fast SAOL och NE har ju liksom inte fel. Och inte heller två beskrivningar av ordet. Sedan kan man ju diskutera i all evighet men andlig är inte korrekt. 
Svar på tråden Vad betyder orden?