• Red Velvet

Vad betyder orden?

Fuskar du är du en tönt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 19:07
    OBS! Spoiler i tråden.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad betyder orden?
  • Red Velvet
    Oligopol skrev 2011-06-01 17:10:28 följande:
    Så ett ord kan omöjligt ha en dubbel betydelse om det inte finns med i SAOL? Lustigkurre där. 

Majoriteten av dagens svenskar , speciellt yngre, använder ordet spirituell som engelskans spiritual, dvs andlig.
    Ja, du har rätt, det kan ju faktiskt ha en dubbel betydelse. My bad.
    När jag gjorde quizet gick jag dock efter den vedertagna betydelsen (trodde jag..) och blev faktiskt förvånad över hur många som inte hade den blekaste aning om ordets korrekta betydelse. Jag antar ju att de vanligaste och det vedertagna begreppet är det som finns med i SAOL, NE osv men visst, jag hade väl fel. Gråter
  • Oligopol
    Red Velvet skrev 2011-06-01 18:01:58 följande:
    Ja, du har rätt, det kan ju faktiskt ha en dubbel betydelse. My bad.
    När jag gjorde quizet gick jag dock efter den vedertagna betydelsen (trodde jag..) och blev faktiskt förvånad över hur många som inte hade den blekaste aning om ordets korrekta betydelse. Jag antar ju att de vanligaste och det vedertagna begreppet är det som finns med i SAOL, NE osv men visst, jag hade väl fel. Gråter
    No hard feelings. Världen varken står eller faller med ett litet Quiz på familjeliv. Flört
  • ETSS

Jag gissade fel på junonisk, jag minns inte att jag hört det tidigare.
    Gillade verkligen testet, mer sådant tack Glad

• Red Velvet
    ETSS skrev 2011-06-01 18:36:59 följande:
    Jag gissade fel på junonisk, jag minns inte att jag hört det tidigare.
    Gillade verkligen testet, mer sådant tack Glad
    Jag gillar också sådana test. Kanske du vill lägga upp nästa?
  • Red Velvet
    Oligopol skrev 2011-06-01 18:28:02 följande:
    No hard feelings. Världen varken står eller faller med ett litet Quiz på familjeliv. Flört
    ...
  • Sveamarie

Fick fem av sex rätt (första och enda försöket) Har dock svårt att tro att spirituell inte betyder andlig... skicka gärna en länk som bevisar detta....

• enlitenbitkaka
    MammaG skrev 2011-06-01 14:46:44 följande:
    Spirituell betyder i allra högsta grad att vara kvick. Någon som kallas sig själv spirituell i betydelsen andlig använder förmodligen ett låneord från engelskan. På svenska är man andlig
    Rätt kass på att tolka SAOB men där återfinnes både kvick och andlig under ordet "spirituell".
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Apocalypso

6 rätt av 6 möjliga, kan inte påstå att jag är direkt förvånad att jag klarade det på ett försök eller tyckte det var svårt. Skål

Svar på tråden Vad betyder orden?