• Red Velvet

Vad betyder orden?

Fuskar du är du en tönt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 19:07
    OBS! Spoiler i tråden.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad betyder orden?
  • Red Velvet
    Mimmlas skrev 2011-06-01 08:41:12 följande:
    Nu har jag startat en omröstningstråd på ämnet spirituell.
    För att se vad folk generellt använder ordet till.
    Jag tänkte göra det men orkade inte.
  • Omorfia

Skryt.

Ditt bästa resultat är 6 rätt av 6 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 186 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 4 rätt.

• MammaG

1 fel, utan fusk. Jag åkte dit på junonisk som jag faktiskt aldrig hört förut. Men nu när jag vet betydelsen misstänker jag att det kommer från gudinnan Juno?

• MammaG
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:02:29 följande:
    Det vill jag mena att det är. Jag menar, möjligt att det i gammal tolkning betydde kvick, men det betyder det knappast idag va. Har aldrig hört någon tala om spiritualitet och tala om kvickhet, utan om andlighet.
    Spirituell betyder i allra högsta grad att vara kvick. Någon som kallas sig själv spirituell i betydelsen andlig använder förmodligen ett låneord från engelskan. På svenska är man andlig
  • Tazzme

Blä, bara 4 rätt. Hade ju velat vara bättre än genomsnitt Skrattande

Är mycket förvånad över ordet "spirituell". Hade kunnat tänka mig att om det inte betydde "andlig" (som jag röstade på) så hade det betytt karismatiskt eller mystisk. Hade aldrig gissat på "kvick". Men jag antar att det kanske då också är frågan om "kvick" som att man är kvick i huvudet/slängd i käften etc, typ... Glad Inte att man springer snabbt eller kan städa väldigt fort/kvickt *skratt*

• Red Velvet
    Tazzme skrev 2011-06-01 14:51:53 följande:
    Blä, bara 4 rätt. Hade ju velat vara bättre än genomsnitt Skrattande

Är mycket förvånad över ordet "spirituell". Hade kunnat tänka mig att om det inte betydde "andlig" (som jag röstade på) så hade det betytt karismatiskt eller mystisk. Hade aldrig gissat på "kvick". Men jag antar att det kanske då också är frågan om "kvick" som att man är kvick i huvudet/slängd i käften etc, typ... Glad Inte att man springer snabbt eller kan städa väldigt fort/kvickt *skratt*
    NE's förklaring är: spiritue´ll, som uttrycker sig kvickt och elegant; även om handling e.d.
  • Red Velvet
    MammaG skrev 2011-06-01 14:43:24 följande:
    1 fel, utan fusk. Jag åkte dit på junonisk som jag faktiskt aldrig hört förut. Men nu när jag vet betydelsen misstänker jag att det kommer från gudinnan Juno?
    Good job! Ja, jag tror att det gör det.
  • Oligopol
    Red Velvet skrev 2011-06-01 15:38:28 följande:
    NE's förklaring är: spiritue´ll, som uttrycker sig kvickt och elegant; även om handling e.d.
    Så ett ord kan omöjligt ha en dubbel betydelse om det inte finns med i SAOL? Lustigkurre där. 

Majoriteten av dagens svenskar , speciellt yngre, använder ordet spirituell som engelskans spiritual, dvs andlig.
Svar på tråden Vad betyder orden?