• Red Velvet

Vad betyder orden?

Fuskar du är du en tönt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 19:07
    OBS! Spoiler i tråden.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad betyder orden?
  • Flisan79
    Red Velvet skrev 2011-05-31 18:32:49 följande:
    T.o.m KENT använde ordet korrekti låten Beskyddaren: 

"Jag ville vara speciell
    jagad smal & glansigt blek
    men med fläckar är Jag född
    Jag hade nästan glömt
    Jag ville vara spirituell
    En gnistrande personlighet
    men det kräver att man har
    gener & anlag
    och det har inte Jag."
    Och? Var vi inte överens om att ordet har dubbel betydelse?
  • mindless
    Red Velvet skrev 2011-05-30 19:36:40 följande:
    Det har väl bara en korrekt betydelse. Att folk har missförstått det gör ju det inte rätt..
    Gör det inte? Om folk i gemen använder spirituell i betydelsen andlig, menar du att det ändå är fel? Låter inte det konstigt?
  • Mimmlas
    mindless skrev 2011-05-31 19:16:51 följande:
    Gör det inte? Om folk i gemen använder spirituell i betydelsen andlig, menar du att det ändå är fel? Låter inte det konstigt?
    Håller med dig, dessutom ändras språket konstant så ord får nya betydelser.
    Språk är levande inte bestämd form.
  • EFI
    Eftersom ursprungsbetydelsen är just andlig, så dör ju inte denna betydelse för att någonting annat blir vedertaget. Är den svenska som talades i Sverige för mellan 50 och 100 år sedan i så fall fel?! Håller med dig Mindless...
    Apple user since 1987
  • Red Velvet
    Men GÖR folk i gemen det då? Om det de facto har en dubbel betydelse så tycker jag väl ändå att det bör vara godkänt av SAOL åtminstone. Varken i de äldre ordböcker jag har så finns det endast en betydelse.
    Jag vet många som använder ord i fel sammanhang för att det blivit missförstått, innebär det då att det ordet slutligen BETYDER samma sak som ordet de egentligen menar?
    Alltså, jag vet ju inte, men jag har fått lära mig vad spirituell betyder, uppenbarligen många andra också. Om det har två faktiska betydelser som är korrekta, så tycker jag att det också bör finnas underlag för det. Med underlag avser inte "för mig och mina kompisar betyder det andlig".
    Men visst, jag kan ha fel. Jag kan ju ha missat något.
  • mindless
    Red Velvet skrev 2011-05-31 20:05:59 följande:
    Men GÖR folk i gemen det då? Om det de facto har en dubbel betydelse så tycker jag väl ändå att det bör vara godkänt av SAOL åtminstone. Varken i de äldre ordböcker jag har så finns det endast en betydelse.
    Jag vet många som använder ord i fel sammanhang för att det blivit missförstått, innebär det då att det ordet slutligen BETYDER samma sak som ordet de egentligen menar?
    Alltså, jag vet ju inte, men jag har fått lära mig vad spirituell betyder, uppenbarligen många andra också. Om det har två faktiska betydelser som är korrekta, så tycker jag att det också bör finnas underlag för det. Med underlag avser inte "för mig och mina kompisar betyder det andlig".
    Men visst, jag kan ha fel. Jag kan ju ha missat något.
    För det första förstår jag inte riktigt vad du menar med att det "bör vara godkänt av SAOL". Att SAOL listar en betydelse betyder ju inte per automatik att inga andra betydelser är "godkända". Och att det existerar en användning av ordet i denna betydelse är väl ändå oomtvistligt. Frågan är väl snarare hur vanligt det är, och hur kommunikativt det är. Min uppfattning är spirituell i betydelsen andlig ökar (jag kollade snabbt i språkbanken och man kan skönja en sådan utveckling), och jag skulle tro att nästa utgåva av SAOL kommer ha med andlig som en betydelse av spirituell. Men det återstår givetvis att se.

>"Jag vet många som använder ord i fel sammanhang för att det blivit missförstått, innebär det då att det ordet slutligen BETYDER samma sak som ordet de egentligen menar?"

Tja, jag förstår inte hur det inte skulle göra det. Ord har ju den betydelse användarna stoppar in i det, och om det en viss betydelse av ett ord blir en utbredd uppfattning, ja då betyder givetvis ordet detta. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt?
  • Red Velvet
    mindless skrev 2011-05-31 20:32:10 följande:
    För det första förstår jag inte riktigt vad du menar med att det "bör vara godkänt av SAOL". Att SAOL listar en betydelse betyder ju inte per automatik att inga andra betydelser är "godkända". Och att det existerar en användning av ordet i denna betydelse är väl ändå oomtvistligt. Frågan är väl snarare hur vanligt det är, och hur kommunikativt det är. Min uppfattning är spirituell i betydelsen andlig ökar (jag kollade snabbt i språkbanken och man kan skönja en sådan utveckling), och jag skulle tro att nästa utgåva av SAOL kommer ha med andlig som en betydelse av spirituell. Men det återstår givetvis att se.

>"Jag vet många som använder ord i fel sammanhang för att det blivit missförstått, innebär det då att det ordet slutligen BETYDER samma sak som ordet de egentligen menar?"

Tja, jag förstår inte hur det inte skulle göra det. Ord har ju den betydelse användarna stoppar in i det, och om det en viss betydelse av ett ord blir en utbredd uppfattning, ja då betyder givetvis ordet detta. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt?
    Hur ska man veta vad något betyder då? Vad ska man ha för källhänvisning? Man kan ju omöjligt fråga varenda person vad ordet betyder, som en vanlig svensson. Det måste ju finnas någon riktlinje tycker man ju.
    Jag har utgått från vad jag lärt mig och när jag faktacheckat ordets dagliga betydelse så använder jag mig utav det. Hur ska man annars gå tillväga?
    Well, vi kommer inte att komma någonstans i den här diskussionen iallafall så varför ödsla energi på den.
  • Marcus01

Hmm... jag blev lite lurad på ordet sprituell. Jag valde andlig, men kom på sen att det tydligen kan betyda två saker. Får man ett halvt poäng åtminstone? Skrattande

• Dorian Ertymexx
    Mimmlas skrev 2011-06-01 08:41:12 följande:
    Nu har jag startat en omröstningstråd på ämnet spirituell.
    För att se vad folk generellt använder ordet till.
    Och du bifogade inte länk för att..?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Vad betyder orden?