Red Velvet skrev 2011-05-31 20:05:59 följande:
Men GÖR folk i gemen det då? Om det de facto har en dubbel betydelse så tycker jag väl ändå att det bör vara godkänt av SAOL åtminstone. Varken i de äldre ordböcker jag har så finns det endast en betydelse.
Jag vet många som använder ord i fel sammanhang för att det blivit missförstått, innebär det då att det ordet slutligen BETYDER samma sak som ordet de egentligen menar? 
Alltså, jag vet ju inte, men jag har fått lära mig vad spirituell betyder, uppenbarligen många andra också. Om det har två faktiska betydelser som är korrekta, så tycker jag att det också bör finnas underlag för det. Med underlag avser inte "för mig och mina kompisar betyder det andlig". 
Men visst, jag kan ha fel. Jag kan ju ha missat något.
För det första förstår jag inte riktigt vad du menar med att det "bör vara godkänt av SAOL". Att SAOL listar en betydelse betyder ju inte per automatik att inga andra betydelser är "godkända". Och att det existerar en användning av ordet i denna betydelse är väl ändå oomtvistligt. Frågan är väl snarare hur vanligt det är, och hur kommunikativt det är. Min uppfattning är 
spirituell i betydelsen 
andlig ökar (jag kollade snabbt i språkbanken och man kan skönja en sådan utveckling), och jag skulle tro att nästa utgåva av SAOL kommer ha med 
andlig som en betydelse av 
spirituell. Men det återstår givetvis att se. 
>"Jag vet många som använder ord i fel sammanhang för att det blivit  missförstått, innebär det då att det ordet slutligen BETYDER samma sak  som ordet de egentligen menar?"
Tja, jag förstår inte hur det inte skulle göra det. Ord har ju den betydelse användarna stoppar in i det, och om det en viss betydelse av ett ord blir en utbredd uppfattning, ja då betyder givetvis ordet detta. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt?